Bij wie distributieriem laten vervangen?

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Vandaag had ik een afspraak bij de Euromaster voor de grote beurt en de distributieriem. De riem hadden ze niet het materiaal voor in huis, dus uitbesteed. Nu is de vervanging niet doorgegaan, omdat de andere partij zich niet goed had voorbereid. Schijnt dat je het nodige specialistische gereedschap nodig hebt en dat huren daarvan in Nieuwegein en omgeving niet mogelijk is.

Nu wilde ik het daar laten doen vanwege de kosten. Want met een uurtarief van heb ik mij jou daar en slechte ervaringen met een Lexus dealer ergens down south, mja liever niet. Zag op de oude factuur dat deze in 2008 al EUR 1.060 ex BTW kostte, wat nu dan wel niet. Jaja, moet je geen Lexus rijden ;)

Ze gaan nog rondvragen of iemand anders het aandurft, maar ik denk niet dat daar wat uitkomt. Nu lees ik hier goede ervaringen met Amsterdam, maar eerlijk gezegd heeft hun collega dermate lopen prutsen op zoveel vlakken, dat ik erg twijfel of mijn auto bij een dealer in goede handen is. Wie weet een adres/specialist, liefst in de buurt van Amersfoort of Houten die dit kan. Of misschien kan ik worden overtuigd om het bij een zekere dealer wel te laten doen.
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Spijtig voor je, maar als er aan ' geprutst' is dan is je stelling niet correct. Hij is dus meestal bij de dealer wel in goede handen, ik denk dat je goede afspraken moet maken over hetgeen ze wel of niet moeten doen. Een prognose en een kritisch oog van de dealer lijkt me op dit moment de enige juiste optie. (duur leergeld)
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
weet je Bas , met dit soort specialistisch onderhoud zou ik het of zelf doen of naar de dealer brengen , ik dacht niet dat jullie een non interverings motor hebben dus bij een fout of slip kost het je je kleppen en dan is je IS eigenlijk totaal loss

het principe blijft voor meeste auto's het zelfde maar wij rijden nu eenmaal iets bijzonders en de waterpomp spanrol moeten wel op de juiste torque vastgedraaid worden
maar als je een 2JZ motor hebt en dat heb je geloof ik , dan kun je ook bij een toyota dealer terecht , dat is nl de zelfde motor als de Supra

succes
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
No Title

Bij een IS200/300 is vervangen van de distributieriem heel goed zelf te doen. Kwestie van koelwater aftappen, radiateur verwijderen en je kunt overal bij (in een ochtend of middag geklaard). Het meest lastige is het los- en weer vastdraaien van de krukaspoeliebout: hier heb je een hulpstukje voor nodig (SST of stalen strip + dop met wringijzer/verlengstuk of luchtgereedschap). Aanhaalmoment van de deze bout is namelijk 330Nm!

Alle riemwielen zijn voorzien van duidelijke merktekens waardoor verkeerd monteren eigenlijk niet mogelijk is (met de hand op '0' zetten, daarna riem eraf en weer controleren als de nieuwe riem gemonteerd is). Als het je wel lukt om het spul verkeerd te monteren loopt bij zo'n VVT-i motor (1G-FE/2JZ-GE) het zaakje vast en kost het je minimaal een aantal kleppen en klepgeleiders (als je hier bang voor bent zou ik de werkzaamheden aan een Lexus beperken tot het bijvullen van het ruitensproeiervloeistofreservoir :)).

Spanrol wordt middels een veerspanner op spanning gebracht/gehouden, hier is dus niets aan in te stellen. Spanrol zou ik wel vervangen, spanner zelf in principe niet (evenals de waterpomp: die zou ik pas bij de 2e keer vervangen van de distributieriem doen). Originele riem kost ca. € 55,-, de spanrol € 70,-.

Als je het niet zelf doet zou ik 'm naar een Toyota/Lexus dealer brengen.
 

Bijlagen

  • photo3884.jpg
    photo3884.jpg
    77,7 KB · Weergaven: 49
  • photo3885.jpg
    photo3885.jpg
    92,1 KB · Weergaven: 53
  • photo3886.jpg
    photo3886.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 45
  • photo3887.jpg
    photo3887.jpg
    65,2 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Spijtig voor je, maar als er aan ' geprutst' is dan is je stelling niet correct. Hij is dus meestal bij de dealer wel in goede handen, ik denk dat je goede afspraken moet maken over hetgeen ze wel of niet moeten doen. Een prognose en een kritisch oog van de dealer lijkt me op dit moment de enige juiste optie. (duur leergeld)

Ik kan mij voorstellen dat je dat denkt. Zo alleen met het gebruik van dat woord lijkt het ongefundeerd. Is echter niet het geval en staat op aantal plekken hier beschreven. Toegegeven, in het begin hebben zij een aantal zaken keurig opgepakt. Helaas ging het daarna bergafwaarts.
Afspraken werden gemaakt, sterker nog, ik mocht hen daar regelmatig aan herinneren en vertellen welke onderhoudsbeurt er nu moest worden uitgevoerd. En dan toch de verkeerde uitvoeren. Onjuiste facturen sturen. Bijna halve liter olie teveel boven maximum peil bij beurt. Onterecht onderdelen vervangen. Weggebracht voor remmen en anderhalf jaar later en vele bezoeken later nog steeds problemen door eigenwijze werkplaatschef met oogkleppen op (qua opleiding?). En dan zeggen dat het ondertussen hen zoveel heeft gekost dat ze ermee ophouden. Nou, dat is zo'n moment dat je broek afzakt. Ik noem hier nog niet alles, maar ik denk dat ik dan van gepruts mag spreken, afgezet tegen hoe zij zich graag profileren.

Dat laat niet onverlet dat er misschien wel goede dealers zijn, maar deze niet. Dat hoor en lees ik net iets te vaak terug. Maar goed, dat was niet mijn vraag ;) Weet je een specialist of een dealer waar ik dit kan laten uitvoeren?
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Bij een IS200/300 is vervangen van de distributieriem heel goed zelf te doen. Kwestie van koelwater aftappen, radiateur verwijderen en je kunt overal bij (in een ochtend of middag geklaard). Het meest lastige is het los- en weer vastdraaien van de krukaspoeliebout: hier heb je een hulpstukje voor nodig (SST of stalen strip + dop met wringijzer/verlengstuk of luchtgereedschap). Aanhaalmoment van de deze bout is namelijk 330Nm!

Alle riemwielen zijn voorzien van duidelijke merktekens waardoor verkeerd monteren eigenlijk niet mogelijk is (met de hand op '0' zetten, daarna riem eraf en weer controleren als de nieuwe riem gemonteerd is). Als het je wel lukt om het spul verkeerd te monteren loopt bij zo'n VVT-i motor (1G-FE/2JZ-GE) het zaakje vast en kost het je minimaal een aantal kleppen en klepgeleiders (als je hier bang voor bent zou ik de werkzaamheden aan een Lexus beperken tot het bijvullen van het ruitensproeiervloeistofreservoir :)).

Spanrol wordt middels een veerspanner op spanning gebracht/gehouden, hier is dus niets aan in te stellen. Spanrol zou ik wel vervangen, spanner zelf in principe niet (evenals de waterpomp: die zou ik pas bij de 2e keer vervangen van de distributieriem doen). Originele riem kost ca. € 55,-, de spanrol € 70,-.

Als je het niet zelf doet zou ik 'm naar een Toyota/Lexus dealer brengen.

Dankje voor de beschrijving. Ik kan dat niet op straat doen en liefst niet alleen als het toch tegenzit. Dus zou bij doe-het-zelf-garage moeten zijn? Wat ik opvallend vind is dat er het lijkt alsof er minder moet worden weggehaald dan in het werkplaatshandboek staat? De waterpomp is de eerste keer vervangen bij 50K en na een kleine zes jaar tezamen met de riem. Is het duurste onderdeel, maar beter wel vervangen als toch alles los zit? Ik denk niet dat de dealer erop zit te wachten dat ik alle onderdelen zelf los aanlever, dat zou al flink schelen. En dan nog een dealer die de werkelijke tijd rekent :p
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
weet je Bas , met dit soort specialistisch onderhoud zou ik het of zelf doen of naar de dealer brengen , ik dacht niet dat jullie een non interverings motor hebben dus bij een fout of slip kost het je je kleppen en dan is je IS eigenlijk totaal loss

het principe blijft voor meeste auto's het zelfde maar wij rijden nu eenmaal iets bijzonders en de waterpomp spanrol moeten wel op de juiste torque vastgedraaid worden
maar als je een 2JZ motor hebt en dat heb je geloof ik , dan kun je ook bij een toyota dealer terecht , dat is nl de zelfde motor als de Supra

succes

Sla ik je bijna over... Yup, motor in de soep is bye bye denk ik. Liever niet, loopt nog als nieuw. En heb 2JZ ja, Toyota is misschien wel optie. Nog suggesties?
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Een goede garagier - monteur kan het ook, maar ook zijn daar natuurlijk verschillen in.
Mijn GS heb ik daar in onderhoud en hij kan in een programma zien wat er vervangen moet worden, en waar op te letten.

De beste man heeft een enorme staat van dienst.

zit er in jouw regio niet zo'n mannetje?

Euromaster is goed voor uitlaten en banden, ik heb slechte ervaring met onderhoud, dat is te specialistisch voor ze.
Je auto aan willekeurig iemand laten uitbesteden is voor mij uit den boze.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Een goede garagier - monteur kan het ook, maar ook zijn daar natuurlijk verschillen in.
Mijn GS heb ik daar in onderhoud en hij kan in een programma zien wat er vervangen moet worden, en waar op te letten.

De beste man heeft een enorme staat van dienst.

zit er in jouw regio niet zo'n mannetje?

Euromaster is goed voor uitlaten en banden, ik heb slechte ervaring met onderhoud, dat is te specialistisch voor ze.
Je auto aan willekeurig iemand laten uitbesteden is voor mij uit den boze.

Ik ben best bereid een stuk te rijden, want het gebeurd toch maar een keer. Waar zit deze beste man? En liefst in mijn regio, maar daar ben ik dus juist naar op zoek. Wilde het combineren, maar heb nog ruim de tijd om dit uit te zoeken.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Een waterpomp bij 50K vervangen is wel erg snel, meestal gaan die dingen wel 150K mee. Als je het laat doen is preventief vervangen misschien wel een idee. Wanneer het ding na vervangen van de riem stuk gaat hoeft welliswaar de distributieriem er niet af (pomp loopt op de multiribriem), maar de kunststof kappen (dus ook de krukaspoelie) moeten er weer af. Ik heb zelf overigens wel een probleem met vervangen van onderdelen die nog goed zijn (als er geen speling op het waterpomplager zit en de boel is nog waterdicht dan zie ik geen reden om 'm te vervangen).

Zelf (originele) onderdelen meebrengen heb ik ook wel eens gedaan, was geen probleem. Bij een Toyota/Lexus dealer begrijpen ze zelf ook wel dat ze onrealistisch hoge prijzen voor onderdelen rekenen ...

Verder: niet naar de bandenboer lijkt me, dan maar een 'mannetje' met wat meer gevoel en geduld!
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Zelf onderdelen meenemen stuit mij tegen de borst, uurloon e.d. is gebaseerd op het totaal plaatje, en ook van garantie is natuurlijk geen sprake, is het verkeerd gemonteerd of is het een slecht onderdeel?, kom op .... je rijdt Lexus of niet..
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Een waterpomp bij 50K vervangen is wel erg snel, meestal gaan die dingen wel 150K mee. Als je het laat doen is preventief vervangen misschien wel een idee. Wanneer het ding na vervangen van de riem stuk gaat hoeft welliswaar de distributieriem er niet af (pomp loopt op de multiribriem), maar de kunststof kappen (dus ook de krukaspoelie) moeten er weer af. Ik heb zelf overigens wel een probleem met vervangen van onderdelen die nog goed zijn (als er geen speling op het waterpomplager zit en de boel is nog waterdicht dan zie ik geen reden om 'm te vervangen).

Zelf (originele) onderdelen meebrengen heb ik ook wel eens gedaan, was geen probleem. Bij een Toyota/Lexus dealer begrijpen ze zelf ook wel dat ze onrealistisch hoge prijzen voor onderdelen rekenen ...

Verder: niet naar de bandenboer lijkt me, dan maar een 'mannetje' met wat meer gevoel en geduld!

Klopt, ook qua leeftijd was het wat snel, maar de eerste eigenaar nam zeker geen risico en liet rustig iets vervangen als het kraakte of mogelijk al versleten was. Qua standaard beurten kunnen zij het prima en kom ik er al graag 14 jaar. Ze denken in alle opzichten mee, alleen dit soort dingen zijn inderdaad wat te hoog gegrepen. Ik ben nog op zoek naar een alternatief adres, niet zijnde de dealer, dus hou me aanbevolen! Niemand een concreet adres (mag ook via bericht)?
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Zelf onderdelen meenemen stuit mij tegen de borst, uurloon e.d. is gebaseerd op het totaal plaatje, en ook van garantie is natuurlijk geen sprake, is het verkeerd gemonteerd of is het een slecht onderdeel?, kom op .... je rijdt Lexus of niet..

Dat is duidelijk ;) Kan me dat als dealer ook wel voorstellen, maar doesn't hurt to ask. Ja ik rij Lexus, maar tarieven zijn wel fors te noemen, zowel werkplaats als onderdelen. En de is auto wat op leeftijd en de prijzen zijn dan minder in verhouding. Graag blijf ik deze rijden als hobby, want feitelijk ietwat onzinnig qua gebruik realistisch gezien, en dan is de kosten binnen de perken houden voor mij geen gekke gedachte.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
De man zit in Zutphen, heeft geen website en maakt alleen telefonisch afspraken, mail is voor leut :p

Zelf onderdelen meenemen? Dus een monteur moet garantie geven op spullen die jij aanlevert?
Ik weet dat mijn mannetje bij verschillende leveranciers koopt, maar alleen merken die ook origineel door Lexus worden gebruikt.
Een APK bij hem is simpel; hij rekent het volle pond, terwijl om hem heen prijzen van 19,95 worden gehanteerd.
Zijn betoog: " ik smeer ze geen onnodige reparaties aan, dus ben goedkoper"
Dat spreekt mij wel aan.

Er zijn vast ook wel betrouwbare adressen in jouw buurt, maar dan moet je wel ff aangeven waar dat is?
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
In de buurt van Amersfoort. Maar een klein uurtje rijden lig ik niet wakker van.
Vanmiddag lijntje uitgezet en offerte opgevraagd. Eens zien wat daar uitkomt.
Indien niets is Toyota idd overwegen waard. We hebben nog even :)
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
In Zwolle bij de Toyota/lexus dealer,zeer goede service en goed opgeleide monteurs,heb zelf zeer goede ervaring met deze dealer.
Andere optie is wel wat verder weg,Toyota/Lexus dealer Peterman in Enschede,werkt beste toyota/lexus monteur van Nederland 2014.[Rene Hadderingh]
Is mijn vaste monteur,dus als hij het niet kan.....Bij beide Dealers krijg je leen-auto en service is prima voor elkaar.
Dus NIET naar een Euromaster of kwikshit gaan:thumbsdown:,dat is vragen om problemen,geloof me,monteurs....je mag ze niet eens zo noemen..!!Bas wees verstandig en ga naar specialist krijg je ook meteen 1 jaar garantie op de uitgevoerde werkzaamheden.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Nogmaals: gewoon zelf doen! Moeilijke klus is het niet: paar keer vloeken bij het losdraaien van de krukaspoeliebout en klaar is kees :).

De beste garantie is het gebruik van goede onderdelen (in dit geval origineel dus) en consci?ntieus uitvoeren van de werkzaamheden volgens de repair manual.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Met de Toyota dealer heb ik ook positieve ervaringen. Niet alleen qua klantvriendelijkheid, maar ook de prijzen die (soms minder) dan de helft waren van wat de Lexus dealer vroeg. In dit geval betaal je vooral uurtijd, dus dat kan aardig schelen.

Wat toyboy zegt klopt ook, het is een relatief simpele klus. Iedere vakgarage zou dit zonder problemen moeten kunnen uitvoeren (als je 't niet zelf wilt doen).
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Leuk om te zien hoe wisselend ervaringen zijn. Dat kan ook niet anders. De een zweert bij de dealer en ik ff wat minder. Ongetwijfeld goed in het onderhoud van de bij het merk behorende modellen, maar als het maar iets afwijkt, dan gaat het al mis. Goed onderhoud is niet alleen een standaard lijstje afwerken. En ook om kunnen gaan met wat 'lastigere' cases of eigenaar.
Een monteur (dus niet iemand die alleen banden doet) bij een vakgarage of bandenspecialist heeft over het algemeen een bredere kennis en zou dus prima in staat moeten zijn om dit te kunnen doen. En net zoals er mindere dealers of hun monteurs zijn, zo zou ik ook niet bij iedere Euromaster of KwikFit het uit laten voeren. Maar om nu direct allen over een kam te scheren is niet terecht.

Ik hou de adviezen, zoals Zwolle, in het achterhoofd. Ik wacht nog op de offerte. Zelf doen sluit ik niet uit, maar toch iets huiverig voor. Als ik toch zelf wat verkeerd doe... kan mijzelf geen garantie geven. Collega bood aan om keer bij hem te doen. Maar heb wel brug en juiste gereedschap nodig. Ja, scheelt wel veel pecunia's, maar blokkie in de soep nog wat meer. Het schijnt anders dat toyboy zit te springen om het te mogen doen :p