Bougies vervangen met 100.000 km ?

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Ik vroeg me altijd af of ze nog langer mee kunnen dan 100.000 km:

NGK IFR6A11 Iridium na 100.000 km in een 1G-FE:

ngk_ifr6a11_100000km.jpg


DENSO SK20R11 Iridium met 0 km:

denso_sk20r11_0km.jpg


Lijkt me beter van niet !
 
De mijn ook zonet vervangen op mijn IS300 veel werk maar loonde de moeite. Bougies plaatsen 2 min voor de 6:p. De andere 2uur zijn nodig geweest om den boel rondom af te breken en wederop te bouwen
 
Het vervangen van de bougies bij een IS200 kost niet meer dan 3/4 uur (luchtfilterhuis zit met 6 boutjes vast). Zelfs voor een onervaren sleutelaar goed te doen.
 
Misschien een tip, welke bij de GS300 van toepassing is. Koop zo'n bus met geperste lucht om stof en andere rotzooi eruit te blazen, voordat je de bougies eruit draait.
 
GPS-10 zei:
Misschien een tip, welke bij de GS300 van toepassing is. Koop zo'n bus met geperste lucht om stof en andere rotzooi eruit te blazen, voordat je de bougies eruit draait.

Er zit wel wat rotzooi tussen, maar wanneer je alles met liefde en voorzichtigheid demonteert zal er niets in de cilinders terecht komen hoor. Maar er even met perslucht overgaan kan nooit kwaad hoor :)
 
inderdaad tis goed te doen bougies vervangen bij een IS200

voor degene die aan het bezuinigen is :P

- bougies eruit
- zandstralen
- schoonspuiten met lucht
- bougies er weer in

en je kan weer een tijdje verder ;)
 
:(
Ik weet niet of je die massa-elektrode goed bekeken hebt: daar helpt geen zandstralen meer an ! Als je wilt besparen dan zou ik er eerder goedkopere bougies van een respectabel merk inschroeven (Bosch ?). Of je daar veel mee opschiet kun je je afvragen, 100.000 met een NGK/Denso Iridium van ? 20,- lijkt me nog niet zo verkeerd ...
 
Bovenstaande bougie heeft zijn beste tijd gehad. Via mijn leverancier heb ik mijn irridium bougies bekomen aan 15 euro stuk wat een eerlijke prijs is dus dat X6 valt op zich ook nog mee.

We kiezen er tenslotte voor om met een "Lexus" te rijden, dan maakt het toch niet uit dat we een tientje meer moeten betalen voor een bougie....
 
;)
Bij de Lexus dealer: gewoon de bankpas in de betaalautomaat, balie stevig vastpakken en je gezicht goed in de plooi houden en net doen of er niets aan de hand is als je het totaalbedrag hoort !
 
Ik heb nieuwe bougies klaarliggen voor mijn IS200. Zodra de temperaturen buiten en/of in mijn garage wat aangenamer worden, ga ik ze monteren.

Ik neem aan dat ze ook bij Lexus bij koude motor gemonteerd moeten worden?!
 
Een koude (voldoende afgekoelde) motor is sowieso makkelijker werken. Heb ze overigens (volgens het handboek) met 18Nm aangehaald.
 
cvvracing zei:
Je kan het altijd bij een warme motor doen maar zorg dat je erna wel genoeg flamasine zalf bij de hand hebt liggen :D

precies of van die werkhandschoenen die werken ook aardig tegen de hitte! :)

die bougies gewoon vastzetten en dan nog een kleine tik geven vast=vast, en dan niet nog eens aanzetten dan zit je ook goed
 
Het type bougies die wij kennen bij Lexus heeft een holle ring ter afdichting.

Deze dien je als volgt vast te zetten:

Je 'zet' de bougie 'aan', dan geef je hem een halve slag om de ring te drukken. Dit is voldoende.
(het 'aan' zetten van de bougie is het aandraaien totdat het soepel draaien een zwaarder punt bereikt.)
 
Potdorie, moet ik nu echt de Lexus bijbel er weer bijhalen ?

sparkplug_torque.jpg


Even alle gekheid op een stokje: heel erg nauw luistert het nu ook weer niet, maar aangezien ik er een handje van heb om alles te vast aan te draaien gebruik ik een momentsleutel.
 
toyboy zei:
Potdorie, moet ik nu echt de Lexus bijbel er weer bijhalen ?

sparkplug_torque.jpg


Even alle gekheid op een stokje: heel erg nauw luistert het nu ook weer niet, maar aangezien ik er een handje van heb om alles te vast aan te draaien gebruik ik een momentsleutel.

ik heb geen momentsleutel liggen anders had ik het ook volgens het boekje gedaan!