Brommende ventilatie onder de achterbank

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
383
452
63
Ik heb al een hele poos een brommend geluid dat van onder de achterbank vandaan komt.
Het geluid begint op warme dagen (dus in de winter in het geheel niet) tijdens een langere rit en ik vermoed dat dit een ventilator is voor koeling van de achter passagiers.

Wanneer ik op het dashboard de knop "OFF" naast "AUTO" indruk stopt uiteraard de hele ventilatie en sterft het geluid geheel weg binnen een paar seconden.
Als ik de klimaatregeling weer aan zet gaan ventilatie en airco weer gewoon werken maar na enige tijd komt de brom dan wel weer terug.

Ik heb hierover twee vragen:
1. Klopt mijn aanname dat dit geheel los staat van de koeling van de hybride accu? M.a.w. is dat een zelfstandig opererende koeling die biet beĆÆnvloedbaar is door mij?
2. Is het een ventilator onder de achterbank? Zo ja dan moet hij maar even naar de garage na de vakantie want dan zal de achterbank er wel uit moeten?

PS luchtfilter dat via de kofferbak te vinden is, is vervangen en heb ik gecontroleerd, deze is schoon.

Overigens is het geen heel luide brom (dacht eerder dat het vanuit de subwoofer kwam maar die is in prima staat) maar wel irritant aanwezig want in die auto hoor je alles. Boven de 200 km/h verdwijnt het wel in het windgeruis maar ja dat rij ik niet altijd.

Laatst bewerkt:
AC en stoelventilatie achter gewoon uitzetten? Bespaar je ook nog eens energie.
En inderdaad, jij hebt geen invloed op de koeling van het hybridesysteem, dat werkt altijd automatisch bij iedere hybride.

• Leuk
Waarderingen: Henny
Dank je, dat tweede stelt mij gerust.

Maar achter de AC uitzetten? Hoe doe ik dat?

Gewoon in de bediening voor of achter. bij de jouwe zal dat er ook wel inzitten hoop ik.
Snel ff wat foto's gemaakt hoe dat bij mij werkt.
AC bediening achter vanuit de bestuurders stoel:

1.jpg

Achterin kun je blokkeren vanuit de bestuurdersstoel, net als audio en de zonwering en ramen, soort van Speedy J kinderbeveiliging dat ze niet gaan zitten rotzooien met de knopjes.
Achter kan ik uitzetten, automatisch of blokkeren.

2.jpg

Uiteraard kun je -mits niet geblokkeerd- achter ook gewoon alles bedienen, en ook de AC gewoon uitzetten.

3.jpg

Jij hebt ook een President dus dit zal bij jou ook wel ergens in te stellen zijn. Misschien weet een andere 4LS rijder dit? @Bobusa misschien?

Ik zie bij mij in essentie hetzelfde als bij @Higgie, nadat ik de bovenste knop activeer:

20250816_171304.jpg

Er zit een Rear off knop op het display, dan stop bij mij de ventilator achter (die ik vanaf mijn bestuurdersstoel niet hoor):

20250816_164601.jpg

Het lampje Rear auto gaat dan uit:

20250816_164609.jpg

Kan het achterin ook uitzetten met de OFF knop links. Je zou ook de ventilator achter lager kunnen zetten met de tuimelknop rechts, bij mij staat deze helemaal uit. Wellicht is dat het verschil.

20250816_164754.jpg

Met de OFF knop links is de ventilator uit (dat hoor ik ook heel zachtjes uitgaan):

20250816_164800.jpg

Onafhankelijk kan de 4-zone wel aan- en uitgezet worden met de knop links naast de navi display.

Airco kan ook worden uitgezet (alleen via voor) maar dan is de gehele AC uit en dan raad ik niet aan.

Hoop dat het helpt!

Laatst bewerkt:
Het geluid kan ook nog van de stoelventilatie achter komen? Als de mijne aangaat dan komt er kortstondig orkaankracht uit de stoel, ik word bijna weggeblazen en dat hoor en voel je wel. (licht overdreven hoor!)
Waarschijnlijk doet de auto dat om de hete lucht snel uit de stoel te blazen zodat even daarna ik een heerlijke koele bries tegen m'n rug krijg?

Super bedankt voor de uitgebreide beschrijving en de foto’s @Higgie en @Bobusa!!!

Ik moest vanavond helaas uit eten dus heb het niet kunnen bekijken maar dit ga ik morgen doen!

Ik had al wel uitgevogeld dat ik via het scherm voorin de ventilator achter laag kan zetten maar zo te zien kan ik dat op het knopjes paneel nog gerichter doen. Dat zou perfect zijn, ik weet vrijwel zeker dat links achterin gaat brommen. Die zet ik dan morgen even handmatig uit.

En dan bericht ik dinsdag vanuit Oostenrijk of het gelukt is.

Nogmaals super bedankt voor jullie tijd en hulp :ninja:🤩

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ConwayT91 en Bobusa
Dinsdag in Duitsland en Oostenrijk geen gebrom gehoord dus ik vermoed dat het uitschakelen van de ventilatie linksachter helpt.
Vandaag in ItaliĆ« wel een paar keer het gebrom gehoord: ik zal eens kijken of ik die ventilatie dan bij eke rit handmatig moet uitschakelen…
Verder een enkele Lexus tegengekomen en notabene vandaag op de A22 in Italiƫ een LBX live gespot!
f85c96af-bd13-404b-b700-54673a367ec0.jpeg