Camber (wielvlucht) NX300h (2015)

Smokingace

Nieuw hier
4 mrt 2026
7
9
3
Goedendag, ik stel hierbij wat vragen omtrent de stand van mijn achterwielen.
Omdat mijn achterwielen zichtbaar naar binnen staan aan de bovenkant en ik nog in mijn garantieperiode zit heb ik de Lexus dealer laten controleren of de stand van de achterwielen goed is. De dealer heeft de wielen (laten) uitlijnen, zie de resultaten op de bijgevoegde foto. Het lijkt er volgens mij op dat het rechter achterwiel te veel negatieve camber heeft. (Staat ook in rode cijfers vermeld maar volgens de man bij de receptie wil dit niet zeggen dat het niet goed is, valt nog steeds binnen de marges…..🤔) Ik heb ook foto’s ter verduidelijking/illustratie toegevoegd waarbij ik met een waterpasje laat zien hoeveel de wielen uit het lood staan (geen wetenschap maar toch) Ik heb een afspraak gemaakt bij Euromaster om de uitlijning te laten controleren, indien nodig laat ik hun ook corrigeren maar dan kom ik bij de volgende vraag: kunnen alle garages zomaar wielen van een hybride auto corrigeren ivm met de hybride aandrijflijn? Ik heb ergens op internet gelezen dat dit niet zomaar zondermeer gedaan kan worden. Ik hoop op jullie expertise en veel wijze antwoorden. Alvast bedankt en een goed weekend, Dennis.

Bijlagen

• IMG_1132.jpeg
    IMG_1132.jpeg
    3,2 MB · Weergaven: 43
  • IMG_1139.jpeg
    IMG_1139.jpeg
    3,2 MB · Weergaven: 37
  • IMG_1141.jpeg
    IMG_1141.jpeg
    3 MB · Weergaven: 34
  • IMG_1145.jpeg
    IMG_1145.jpeg
    4,7 MB · Weergaven: 41
Laat Euromaster er maar niet aan zitten. Je hebt de auto pas net, hebt bij Lexus onder garantie laten uitlijnen. Dus laat het Lexus Den Haag ook oplossen, als derden gaan sleutelen, dan heb jij straks niets meer aan die garantie!

Even uitgaande dat de dealer een goed gekalibreerde bank gebruikt:
De delta (dus verschil tussen beide kanten) voldoet weliswaar nog aan de specificaties. Echter de indiviuele waarde rechtsachter wijkt stevig af, van de gewenste waarde en de toegelaten marge.
Camber is bij Lexus en Toyota op de achteras niet los te stellen; trekt enkel bij door de sporing achter te verstellen. Daar valt bij jouw auto echter niets meer aan te stellen en heeft het zelfs verslechterd.
Gezien de forse afwijking, zit dit in de ophanging zelf en niet in een afstelling of belading (bijv. tankvulling).
Vermoedelijk heeft dat wiel eens eerder een klap gehad en dat is niet goed gerepareerd. Terug naar de dealer en laten oplossen onder garantie.

Zaterdag de leverancier van de auto meteen een mailtje gestuurd en hierin aangegeven dat eea nog niet zou kloppen. De verkoper was bij de werkplaats langsgelopen en dit is letterlijk hun antwoord: De auto is uitgelijnd. Geen bijzonderheden gezien op het rapport. Met vriendelijke groet…….
Blijkt dat we nu dus een verschil van mening hebben, eens even kijken hoe ik dit ga aanvliegen.
Tips zijn natuurlijk van harte welkom.
Dennis.

• Grrr
Waarderingen: Paniekje
Second opinion regelen.
Zoek een goede uitlijner en laat daar een rapport opmaken. Als daar (hele) andere waardes in staan...

Ik weet in Ede een goede te zitten, ik laat daar altijd het uitlijnen doen.

PS: de achterwielen van mijn IS hebben ook een zichtbaar negatief camber. En dat schijnt idd zo te horen. Maar een IS is geen NX dus ik weet niet hoe het daarbij hoort te staan.

• Leuk
Waarderingen: Smokingace
Maar een IS is geen NX dus ik weet niet hoe het daarbij hoort te staan.
Mocht je het interessant vinden:

Dit is voor camber achteras: −1∘20′ met een marge van +/-0∘45′
Ofwel een wiel mag tussen de −0∘35′ en −2∘05′ zitten.
Echter belangrijk is daarin wel: links en rechts mag niet meer dan +/-0∘45′ van elkaar afwijken. In dit geval voldoet dat dus: 0∘28′.
Het is de afzonderlijke waarde die RA opvallend is. De diagnosemeting was dus −2∘06′ wat al nipt buiten de specificaties scoorde.
Je ziet dat de monteur rechtsachter de sporing afgesteld heeft, dit heeft door de geometrie het camber meegetrokken, echter op een ongunstige manier, eindigend met die: −2∘14′.
Dit lijkt dus sterk op een onderdeel dat afwijkt.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n