Uiteraard speelt de samenstelling van de benzine een rol, maar hier in Europa zijn er ook zeer veel problemen met motorvervuiling. hele grote factor is ook rijgedrag/ manier waarop auto wordt gebruikt. Met veel korte stadsritten kun je rekenen op problemen. Als je rijdt als een ouwe sok idem. In de USA kopen ze vaak autos met dikke motoren en komen nooit boven de 55 mijl/uur en ze raken in paniek als de toerenteller voorbij 3500 rpm komt . Vandaar dat de die problemen daar vaker voorkomen. En dan is er nog het thema motorolie. Ik ken racevriendjes uit de USA die zelfs in hun dure racemotoren goedkope shit olie gebruiken; een vriend van me is R&D ingenieur bij Opel/GM en moet Amerikaanse Collegas ervan overtuigen dat ze fatsoenlijke olie moeten gebruiken en dat ook dwingend aan hun clientele moeten adviseren . Verder zijn de absurde intervallen voor oliewissels funest. Smeren is maar een van de 5 funkties(smeren, koelen,afdichten,geluiddempen,vuil afvoeren) van olie en dat blijft hij inderdaad ook na 50000km nog prima doen. Maar de vuilafvoerfunctie is een ander verhaal. Daar gaat het dus ook mis, tenzij de auto wordt voorzien van een veel beter filtersysteem. De prijzen van autos staan toch al enorm onder druk dus zo,n verbeterd filtersysteem wordt niet gemonteerd. Dus rijdt je auto regelmatig eens echt goed warm, gebruik fatsoenlijke olie en verwissel olie en filter bij maximaal 15000 km of 25000 km als je op LPG rijdt( weinig oliecontaminatie). En laat je niet naaien met olie van 30 euro per liter. Er is prima fullsynth olie op de markt voor minder dan 12 euro per liter. Dan kun je dus gerust wat frequenter verversen. Als je dat doet zul je geen problemen krijgen. En tip voor Tonnetje: als je de regering echt wil naaien moet je LPG inbouwen. Ik heb 11 mnd geleden 1750 euro incl BTW betaald voor een perfecte installatie inclusief Valve-care unit. Sindsdien 34000 km; tel uit je winst. LPG kost hier 61 ct pliter en mijn 300 sportcross verbruikt 10 liter als mijn vrouw er mee rijdt en 12 tot 15 liter als ik er mee rijd. Heb dus ca 3200 euro aan brandstof uitgespaard op 11 maanden...