Check completed

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Goedemorgen allemaal,

vlak n? het starten verschijnt er in de display "Check completed". Das mooi.
Maar weet iemand wat er dan precies gecheckt is ? Zal best wel in de handleiding staan, maar die heb ik niet bij de hand...
Wordt bijv. ook het olie-peil controleert ?
Vast bedankt voor de reacties !
Groet,
Marc
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Ik vraag me af of het echt iets doet en niet alleen voor de show is.
Het zou kunnen zijn dat er wordt gecheckt of alle ECUs communiceren. Het is niet zo dat de auto alleen bij het starten het oliepeil checkt.
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Ik vraag me af of het echt iets doet en niet alleen voor de show is.
Het zou kunnen zijn dat er wordt gecheckt of alle ECUs communiceren. Het is niet zo dat de auto alleen bij het starten het oliepeil checkt.


Ok Roel, dank je wel.
Dan houden wij het maar op "It's showtime". :thumbsup:
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Nix "Showtime".
Wat Roel zegt: er zitten (als ik 't goed heb, afhankelijk van de uitvoering) tot 21 ECU's in een IS250 . Die rapporteren netjes dat ze wakker zijn en er klaar voor hun job zijn. Trek voor de gein maar eens 'n (minder kritische) ECU los, of trek een zekering eruit). Dan verschijnt er Communication Error in het display en weet je dat je auto ergens een stuk functionaliteit mist.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27 en RoelVB

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Een dergelijke check omvat vaak meer zaken dan je in eerste instantie zou denken. Bijvoorbeeld wordt vaak gecontroleerd of allerlei verlichtingsdelen naar behoren werken, ABS en ESP, het samenspel tussen motor-, transmissie- en hybridelectronica en daarnaast allerlei andere zaken. Het is dus meer dan show en ten dele ook wettelijk voorgeschreven (emissies beperkende apparatuur). Een moderne auto bevat inmiddels vele honderden malen meer electronica dan we destijds nodig hadden om mensen naar de maan te sturen en ook weer terug te laten keren.
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Een dergelijke check omvat vaak meer zaken dan je in eerste instantie zou denken. Bijvoorbeeld wordt vaak gecontroleerd of allerlei verlichtingsdelen naar behoren werken, ABS en ESP, het samenspel tussen motor-, transmissie- en hybridelectronica en daarnaast allerlei andere zaken. Het is dus meer dan show en ten dele ook wettelijk voorgeschreven (emissies beperkende apparatuur). Een moderne auto bevat inmiddels vele honderden malen meer electronica dan we destijds nodig hadden om mensen naar de maan te sturen en ook weer terug te laten keren.

Top Romke, want dat was eigenlijk mijn vraag. Dat de ECU's worden gecontroleerd is fijn. Mooi om te weten. Maar ik wilde eigenlijk weten of er ook dingen worden gecheckt waar ik als bestuurder zelf direct wat aan zou kunnen doen zoals oliepeil, bandenspanning, verlichting.....
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Top Romke, want dat was eigenlijk mijn vraag. Dat de ECU's worden gecontroleerd is fijn. Mooi om te weten. Maar ik wilde eigenlijk weten of er ook dingen worden gecheckt waar ik als bestuurder zelf direct wat aan zou kunnen doen zoals oliepeil, bandenspanning, verlichting.....

Als je het instructieboekje even had geraadpleegd, had je al een week geleden het antwoord op je vraag gehad ;).

Romke schrijft terecht "...wordt vaak gecontroleerd of... ". Echter, bij de 2IS (en 3GS) valt bijvoorbeeld de verlichting alvast buiten schot. Verwacht dus niet dat je wordt gewaarschuwd als je maar met ??n dimlicht of stadslicht rondrijdt. Daar tegenover staat dat alle wat kritischere verlichting is uitgevoerd in LED, wat de kans op uitval wel erg klein maakt.
Zaken als te laag olieniveau, TPMS*, ABS, TRC, VSC, ruitensproeiervloeistofniveau, etc worden continu bewaakt en kunnen zowel bij start* als tijdens de rit in het display als euvel opdoemen.

Zie het display als verlengstuk van het "Master Caution Light" (=het driftig knipperende rood/oranje driehoekje in je dash als algemene aandachttrekker), waarbij het display toelicht welke onregelmatigheid is geconstateerd.

* = indien de uitvoering daarin voorziet. Zo ja, dan verwacht ik niet dat m.b.t. TPMS bij de start een melding kan weergeven, omdat de TPMS-sensoren pas beginnen met zenden tijdens het rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Als je het instructieboekje even had geraadpleegd, had je al een week geleden het antwoord op je vraag gehad ;).

Romke schrijft terecht "...wordt vaak gecontroleerd of... ". Echter, bij de 2IS (en 3GS) valt bijvoorbeeld de verlichting alvast buiten schot. Verwacht dus niet dat je wordt gewaarschuwd als je maar met ??n dimlicht of stadslicht rondrijdt. Daar tegenover staat dat alle wat kritischere verlichting is uitgevoerd in LED, wat de kans op uitval wel erg klein maakt.
Zaken als te laag olieniveau, TPMS*, ABS, TRC, VSC, ruitensproeiervloeistofniveau, etc worden continu bewaakt en kunnen zowel bij start* als tijdens de rit in het display als euvel opdoemen.

Zie het display als verlengstuk van het "Master Caution Light" (=het driftig knipperende rood/oranje driehoekje in je dash als algemene aandachttrekker), waarbij het display toelicht welke onregelmatigheid is geconstateerd.

* = indien de uitvoering daarin voorziet. Zo ja, dan verwacht ik niet dat m.b.t. TPMS bij de start een melding kan weergeven, omdat de TPMS-sensoren pas beginnen met zenden tijdens het rijden.

Dank voor je reactie !