'Check Hybrid System, Stop the vehicle in a safe place immediately' blijft elke +/- paar honderd km terugkomen

Rogier

Hoort erbij
19 mrt 2012
58
6
8
Bij mijn IS300h (2013, ca 350.000 km) blijft de melding ''Check Hybrid System, Stop the vehicle in a safe place immediately' om de paar honderd km terugkomen. Ook het motormanagement lampje gaat branden.

Er is dan verder dan helemaal niets aan de auto te bespeuren. Loopt niet in een noodloop en de EV functie werkt ook. Alles normaal. Alleen de melding.

De ODB (Carista betaalde app) geeft aan dat de HV accu aan vervanging toe is. Ik kan em ook resetten en dan is de melding weg.

Ik merkt normaal in niets dat er iets mis zou zijn met de HV accu. Ook de 12V accu heeft het in de winter prima gedaan. Auto heeft ook wel eens 2 weken stil gestaan. Niets aan de hand.

Maar hebben jullie suggesties?

Één of meerdere matige cellen in de hybride batterij is na 13 jaar en 350.000 km niet onmogelijk. De auto werkt dan verder normaal, maar het accumanagementsysteem zal van tijd-tot-tijd meten dat er cellen zijn met een afwijkende lading en een alarm geven.
Een bezoekje aan de Lexus-dealer en een HV-battery-test geeft inzicht. Misschien is het herbalanceren van de accu een optie.

• Leuk
Waarderingen: quattrootje en Higgie
Vanuit mijn Prius ervaring: een vervuild gasklephuis kan ook tot dit soort herhaalde meldingen leiden.

Ook is het wel eens gemeld als gevolg van een vervuilde koelventilator van de HV accu. Ik weet niet of dat bij de IS ook kan.

Toen ik, jaren na de valse meldingen door het gasklephuis, echt een kapotte cel had, merkte je het ook echt met rijden. Minder power, een schokje met optrekken, en een kerstboom aan lampjes.

Check ook even je 12V accu. Lage spanning kan allerlei gekke storingen faken.

Ik heb zelf nog een Scan Gauge 2 liggen. Die heb ik na de priussen niet meer gebruikt, dus ik weet niet of je er wat mee kunt met een Lexus. Ik kon destijds goed het laden en ontladen van de accu volgen. Mocht je in het oosten van het land wonen dan kan je hem best een keer lenen.

Is het trouwens dezelfde auto waar je in 2024 een vergelijkbare ervaring mee had?

Mocht je HV accu echt het probleem zijn, ik heb een goede ervaring gehad BNA battery. Die hebben een refurbished accu in mijn auto gezet die het daarna nog prima gedaan heeft tot ik de auto een paar jaar later na katalysatordiefstal wegdeed.

De storing icm je km stand, wijst er vrij zeker op dat de hybride accu problemen heeft/begint te krijgen. Overweeg of het de 3300 EUR voor een nieuwe accuset waard is. En dan is het of laten maken, of ''op'' rijden tot die niks meer doet..

Er zit nog wel wat tussen een nieuw pakket en wachten tot hij niets meer doet.

Ik zie zo snel 1095 euro voor een gereviseerd pakket met een jaar garantie. Gaan vaak meerdere jaren mee.

Ik ken ook mensen die zelf een defecte cel hebben vervangen. Maar dan wel 3x in de loop der jaren.
Ik heb zelf toen wel een gereviseerd pakket genomen, i.v.m. ook zo'n hoge km-stand.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n