Condens voorruitsensor

Primi

Hoort erbij
3 jun 2024
99
160
33
Vanochtend toerde ik door de dichte mist door het buitengebied. Alles prima, voor het eerst mijn mistlichten gebruikt.

Vervolgens op de A1 hield ineens mijn adaptive cruise control er mee op.

1000068761.jpg

Ook kreeg ik eenmalig de melding dat de voorruitsensor niet beschikbaar was. Die melding kwam daarna niet meer terug.

De rest van de rit heb ik hem niet meer aan de praat gekregen.

Op mijn bestemming zag ik condens tussen de voorruit en het zwarte deel achter de spiegel waar naar ik aanneem ook de sensor zit.

1000068762.jpg


Toen ik 's middags naar huis ging was dat weg en werkte alles als vanouds.

De rest van de voorruit was niet beslagen. Ik heb de airco altijd aan en gebruik zo nodig de ontwaseming.

Is dit een bekend euvel? Hoort die ruimte niet afgesloten te zijn of is het normaal dat daar ook vocht kan komen?

Mijn auto heeft wel een dingetje met sensoren...
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Apart verschil: de LTA deed het bij mij nog wel.
Logisch want die zit ergens anders (zijspiegel). Dat de LTA het niet deed was aanvankelijk reden voor mij deze auto niet te kopen, tot het uiteindelijk een vuile sensor bleek.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Aangezien Peterman mij vanochtend mailde "mogen wij uw actuele km-stand t.b.v. onderhoud" heb ik ze meteen even teruggemaild. Net ben ik al gebeld en dit was het antwoord:

Kan een keer gebeuren, misschien net de ventilatie zo gericht is dat het daar kon condenseren in combinatie met luchtvochtigheidsgraad/temperatuur. Is niet erg, hoeft geen afgesloten ruimte te zijn. Mocht het structureel gaan voorkomen dan wel even langskomen ermee.

Tja hopelijk niet te vaak. Het rijdt toch een stuk rustiger met ACC.
 
Aangezien Peterman mij vanochtend mailde "mogen wij uw actuele km-stand t.b.v. onderhoud" heb ik ze meteen even teruggemaild. Net ben ik al gebeld en dit was het antwoord:

Kan een keer gebeuren, misschien net de ventilatie zo gericht is dat het daar kon condenseren in combinatie met luchtvochtigheidsgraad/temperatuur. Is niet erg, hoeft geen afgesloten ruimte te zijn. Mocht het structureel gaan voorkomen dan wel even langskomen ermee.
Het lijkt een plausibel verhaal. Maar je zou toch verwachten dat de ruimte waar de sensor zit, zodanig is geseald dat deze onder alle te verwachten rijomstandigheden een zodanige relatieve luchtvochtigheid behoudt zodat condensatie van vocht uit de lucht ter plekke wordt voorkomen? De sensor zal via een kabeltje een signaal geven - en dus actief zijn. Je zou er dus waarschijnlijk af fabriek ook nog wel een draadje met een klein weerstandje er bij, in kunnen aanbrengen dat reageert op de plaatselijke temperatuur en op basis daarvan tijdelijk wat extra warmte genereert. Kortom, gewoon slecht ontworpen.....
 
Het lijkt een plausibel verhaal. Maar je zou toch verwachten dat de ruimte waar de sensor zit, zodanig is geseald dat deze onder alle te verwachten rijomstandigheden een zodanige relatieve luchtvochtigheid behoudt zodat condensatie van vocht uit de lucht ter plekke wordt voorkomen? De sensor zal via een kabeltje een signaal geven - en dus actief zijn. Je zou er dus waarschijnlijk af fabriek ook nog wel een draadje met een klein weerstandje er bij, in kunnen aanbrengen dat reageert op de plaatselijke temperatuur en op basis daarvan tijdelijk wat extra warmte genereert. Kortom, gewoon slecht ontworpen.....
De camera unit kan wel degelijk ventileren én er zit af fabriek een verwarmingselement in. Ik heb de unit meerdere malen losgehaald, onder andere om mijn dashcam te installeren. Toen ik last van condens tegen de voorruit kreeg heb ik even zonder de afwerkkapjes rond gereden en ja, de module wordt duidelijk warm. Dus de verwarming werkt prima. Het gekke is dat mijn wagen verder nergens condens heeft.

Mijn oplossing heeft er trouwens voor gezorgd dat de condensvorming bijna niet meer voor komt.
Gelukkig maar, want ik werd het zelf sturen een beetje beu... 🤬
 
Eens dit zou niet moeten gebeuren.
Wat dat betreft is het net een Toyota, daar is condens ook vaak een ding.

Ik hou die oplossing in gedachten. Eerst eens kijken of het vaker gebeurt en of de richting van de ventilatie uitmaakt (lijkt me sterk).
 
Ah, nog een foto gevonden van toen ik m'n dashcam inbouwde. Je kunt hier duidelijk het koelelement zien van de camera's, en ja, deze wordt warm.
Toyota technologie.....

Dashcam a.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n, Dirk_S en Primi
De camera unit kan wel degelijk ventileren én er zit af fabriek een verwarmingselement in. Ik heb de unit meerdere malen losgehaald, onder andere om mijn dashcam te installeren. Toen ik last van condens tegen de voorruit kreeg heb ik even zonder de afwerkkapjes rond gereden en ja, de module wordt duidelijk warm. Dus de verwarming werkt prima. Het gekke is dat mijn wagen verder nergens condens heeft.

Mijn oplossing heeft er trouwens voor gezorgd dat de condensvorming bijna niet meer voor komt.
Gelukkig maar, want ik werd het zelf sturen een beetje beu... 🤬
Interessante foto. Er is dus tijdens normaal bedrijf zowel warmteafvoer nodig (zijn de zwarte "koelribben" van metaal of van koelstof?) als dat er incidenteel lokaal een te lage temperatuur kan optreden die tijdelijk de sensor "blind" maakt. Dat laatste probleem ben je door extra luchtcirculatie en ventilatie hopelijk definitief kwijt. Overigens, mijn complimenten voor het aanvullende knutselwerk, al zou dat bij een dergelijke bolide niet nodig moeten zijn :-)
 
Interessante foto. Er is dus tijdens normaal bedrijf zowel warmteafvoer nodig (zijn de zwarte "koelribben" van metaal of van koelstof?) als dat er incidenteel lokaal een te lage temperatuur kan optreden die tijdelijk de sensor "blind" maakt. Dat laatste probleem ben je door extra luchtcirculatie en ventilatie hopelijk definitief kwijt. Overigens, mijn complimenten voor het aanvullende knutselwerk, al zou dat bij een dergelijke bolide niet nodig moeten zijn :-)
Misschien een probleem met veel kortere ritjes.
Wanneer je wat langere ritten maakt moeten deze units het vocht verdrijven middels de wat hogere temperatuur dan hun omgeving.
 
In mijn geval niet. Ik rijd nauwelijks korte ritten. Op het moment dat de sensor uitviel had ik er al 25 km op zitten en het interieur lekker warm.
De 25 km daarna is het probleem niet vanzelf overgegaan.
 
In mijn geval niet. Ik rijd nauwelijks korte ritten. Op het moment dat de sensor uitviel had ik er al 25 km op zitten en het interieur lekker warm.
De 25 km daarna is het probleem niet vanzelf overgegaan.
Met airco op automaat aan ? (ivm vocht verdrijving)
 
Vocht slaat neer op koudste oppervlakken , doorwarmen en drogere lucht in omgeving zou dit weer moeten verdrijven.
Anders is het een tekortkoming in de constructie.
 
Ja altijd airco op automaat, tenzij hij op voorruitontwaseming staat. En ik zat alleen in de auto, geen natte jas of andere bijzonderheden. De auto overnacht buiten.

Wel was het erg mistig. Dat betekent dat de binnenkomende lucht een zeer hoge luchtvochtigheid heeft.
Voorlopig wijt ik het daaraan.

Als het op ander soort dagen ook gaat gebeuren ga ik nog wel naar de dealer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paniekje