ct200h in de sneeuw

Dimocash

Hoort erbij
17 okt 2010
57
0
0
ik vraag me af hoe de auto het doet in de sneeuw.
ervaren jullie een groot verschil mbt je vorige auto?

kom je even makkelijk weg als met een schakelbak?
 
Tot nu toe (ik ga vanmiddag pas voor de 2e keer tanken) zit ik 0.2 l/100km hoger dan bij mijn eerste tankbeurt (5.8 om 6.0 volgens de boordcomputer). Eerste tank was 38 liter en 621 km(6.1 l/100km; fors meer in de tank gegooid dan de dealer denk ik). Vanmiddag als ik ga tanken zit ik ook weer rond de 38 liter (schatting) maar kom niet boven de 600 km uit...
 
Is off topic, maar ik rijd sinds ik m'n auto heb (12/01) alleen nog maar in de ECO stand en er staat nu 1200 km op de teller. Over het verschil tussen ECO en NORMAL loopt er nog een draadje hier. Beter om daar verder te gaan...
 
Ik doelde op de actieradius van wagen an sich op batterijen, dus in de kouw, in de sneeuw.
Dus minder offtopic als mijn voorganger, maar beter een nieuw topic te openen.

Capaciteit van een batterij in koude omstandigheden is substanstieel lager, dus zal meer benzine verbruiken.

Maar goed, on topic.
 
Termin8r zei:
Dit verhaal begrijp ik oprecht niet. Wat verwacht je eigenlijk van een auto in de sneeuw? Dattie een veiling weggedrag heeft en je zonder problemen van A naar B en ook weer terug brengt? Of verwacht je lekker te kunnen driften?

Hoi Termin8r,

Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel:

Mijn vorige auto's waren zonder de luxe van VSC uitgerust, ik rij behoorlijk wat kilometers per jaar (tussen de 70k en 100k) en ik ben natuurlijk de beste bestuurder in de wereld ;) .

Normaal voel ik de auto prima aan en weet ik hoe hij zich gedraagt. Doordat ik altijd de luxe van ESP, traction control etc heb gemist (of het was zeer minimaal aanwezig) heb ik in de winterse omstandigheden leren rijden op het gevoel en het contact dat de auto met de weg heeft. Doordat de VSC op voor mij volstrekt onlogische momenten ingrijpt (gelukkig nog geen verkeersonveilige situaties gecre?erd) wordt het gedrag van de CT onvoorspelbaar, en dit is iets dat ik de VSC 100% aanreken. Dit is dus het deel dat mij tegenvalt.

Los van bovenstaande, ook het "gewone" wegrijden op een besneeuwde of ijzige helling wordt bemoeilijkt doordat de VSC ingrijpt. De auto bepaalt voor mij wat ik moet doen in plaats van dat ik bepaal wat de auto moet doen (en is waarschijnlijk de hoofdreden van mijn klaagzang). Om even cross-topic iemand te quoten, onderstaande gebeurt namelijk wel degelijk:

snekuem zei:
Stel dat ik nu ergens een kleine helling op moet en de weg ligt er spekglad bij, dan vermoed ik dat de auto geen meter vooruit komt, omdat die VSC de voorste wielen blokkeert.

Nogmaals, ik wil niet als een zeur overkomen, ja ik weet dat het glad is en dat de auto zich dan anders gedraagt en ja, ik ben absoluut gewend om onder dit soort omstandigheden te rijden - zonder VSC. En dat ging altijd prima omdat dat op het gevoel dat je hebt in de auto moest gaan...

Heb ik het zo helderder verwoord?

ps driften in de sneeuw is natuurlijk ook leuk, en met een beetje je best doen moet dat ongetwijfeld met de CT ook wel kunnen. :)
 
Ik zal iets eerlijk zeggen; winterbanden onder de CT - rijdt echt PERFECT. Ik moet echt mijn best doen om te slippen. Bochtige wegen met ijs, no problem!
 
Ik heb er sinds vandaag ook winterbanden onder liggen. Wegrijden in de niet-gestrooide straat gaat toch iets makkelijker dan op zomerbanden, al vond ik ze auto ook op zomerbanden prima presteren.