ct200h in de sneeuw

Dimocash

Hoort erbij
17 okt 2010
57
0
0
ik vraag me af hoe de auto het doet in de sneeuw.
ervaren jullie een groot verschil mbt je vorige auto?

kom je even makkelijk weg als met een schakelbak?

Ik moet helaas nog even wachten om het te kunnen testen maar voor wat ik lees op forums is het niet al te best. Er zit volgens mij ook niet echt een "winterstand" op. Dus al met al is het volgens mij gewoon rustig aan doen en misschien winter banden laten plaatsen.

Ik heb de afgelopen dagen regelmatig geprobeerd om in de problemen te komen, maar misschien dat ik niet goed m'n best heb gedaan, want het is me nog niet gelukt.

Het lijkt me wel belangrijk om winterbanden te monteren (heb ik) en in de sneeuw uitsluitend de ECO-stand te gebruiken (doe ik). Ik kan me niet voorstellen dat je dan in de problemen zou komen. Niet meer dan met een 'normale' auto.

Dat is zeker goed nieuws Termin8r. Ik heb ook gelezen dat als de de auto zelfs te veel ingrijpt je in sportstand moet wegrijden. Dan zou de ESP en TC minder snel aanslaan. Maar ja zoals ik zeg het zijn alleen maar berichten die ik heb gelezen. Zelf helaas geen ervaring.

Afgelopen vrijdag voor het eerst met de CT gereden in een flink pak verse en deels aangereden sneeuw (met winterbanden). Natuurlijk eerst voorzichtig wat aftasten en proberen... Geen enkel probleem en/of onverwacht gedrag geconstateerd in stand "Normal", noch met tractie, noch in bochten. Bij mijn 318d zou de tractiecontrole naar mijn idee eerder actief zijn geworden. Ik denk dat de aandrijflijn in de sneeuw de krachten prima doseert. Ik weet niet wat andere mensen allemaal met hun auto in de sneeuw uitvoeren. Extreme situaties blijven extreem, ongeacht voor welke auto. Ik ben (alweer!) helemaal tevreden, alleen jammer dat ik nu moet wachten met wassen...

Hier ook no problemo. Heb wel winterbanden en dat scheelt enorm.

Kan mij nog herinneren dat ik 2 jaar terug met mijn A3 zonder winterbanden toch wel wat momenten heb gehad dat ik niet van de parkeerplaats af kwam of niet tegen een drempel op kon komen. (en das wel lastig als je in een woonwijk woont :)

Zonder winterbanden merk ik toch dat je echt wel in de problemen kunt komen.
Vooral bochten en remmen zijn soms lastig. Optrekken in "normal" vanuit stilstand gaat wel, maar niet bijzonder vlotjes. De sportstand brengt daar echt verbetering in.
Als ik hem nog lang zou houden dan zou ik zeker naar een setje winterbanden op zoek gaan, maar volgende maand ga ik van baan veranderen en laat ik hem achter bij mijn huidige werkgever.

Tot nu toe niets dan lof gehad voor de CT, maar ik vindt de auto veel en veel te snel ingrijpen met dit weer. Ik rij nu maar standaard in sport-modus want dan valt het nog enigszins mee (en ja, ik heb winterbandjes eronder).

Het doet me pijn om te zeggen maar op rijgedrag in de sneeuw laat de CT voor mij behoorlijk te wensen over. Als er nou een knopje op zat dat je de VSC kon uitschakelen zou ik waarschijnlijk niet zeuren maar om een of andere reden zit die er niet op / heb ik nog niet gevonden. Jammer.

Ik rij al 30 jaren met automaat en 20 jaren met CVT's.Het vraagt wel vrij veel gewenning: automaat en veiligheidssystemen samen.Mijn Mini Cooper van the sixties kon het veel beter:heel and toe en de handrem der nog op.En geen enkele sneheidsbeperking erbij

Bij ons in de straat wordt niet gestrooid, dus kon ik eens duchtig gas geven in de sneeuw. :mrgreen: Auto spint bijna niet door en VSC moet zodoende niet zo snel ingrijpen. :rulez: Ongetwijfeld zullen die winterbanden er ook wel voor een h??l groot stuk tussenzitten. Met mijn originele bredere zomerbanden op 17' velgen, zou het ongetwijfeld lastiger rijden zijn. ;) Heb met de CT nog niet op echt glad wegdek gereden, dus dat blijft een raadsel ... :roll:

Pas woensdag worden mijn winterbanden gemonteerd en ik heb ongeveer 700 kilometer in dit winterse weer (lees: niet-gestrooide straat waar ik in woon, bruggetjes en veel bochten in bebouwde kom, ong. 200km aan N-wegen en de rest snelweg) en ik moet zeggen: oprecht nergens last van. 17" banden, dus ik heb geen idee waar jullie idee vandaan komt. Natuurlijk, af en toe merk je dat hij even doorslipt, maar dat vind ik volstrekt logisch in dit weer en doet hij niet beter dan de gemiddelde non-4x4 auto die ik heb gereden. Als je wil dat je banden niet doorslippen moet je de RX450h maar gaan rijden.

danidude zei:
Tot nu toe niets dan lof gehad voor de CT, maar ik vindt de auto veel en veel te snel ingrijpen met dit weer. Ik rij nu maar standaard in sport-modus want dan valt het nog enigszins mee (en ja, ik heb winterbandjes eronder).

Het doet me pijn om te zeggen maar op rijgedrag in de sneeuw laat de CT voor mij behoorlijk te wensen over. Als er nou een knopje op zat dat je de VSC kon uitschakelen zou ik waarschijnlijk niet zeuren maar om een of andere reden zit die er niet op / heb ik nog niet gevonden. Jammer.
Dit verhaal begrijp ik oprecht niet. Wat verwacht je eigenlijk van een auto in de sneeuw? Dattie een veiling weggedrag heeft en je zonder problemen van A naar B en ook weer terug brengt? Of verwacht je lekker te kunnen driften?

Ik tel een andere verhouding hoor GPS-10

Termin8r, PeterA, Lexus4all, snekuem en ik zijn positief, voor zover een auto in een vers pak sneeuw briljant rijgedrag kan vertonen natuurlijk. 5 punten voor de CT. Skid is gematigd positief, dus geen voor en geen tegenpunt. danidude vindt het een ramp kennelijk.

Tussenstand CT200h - Sneeuw is dus 5-1

Elke accu heeft merkbaar minder capaciteit en de motor heeft meer kracht nodig om aan te slaan.Deze morgen hier minus 21?C, alles ging gewoon.De verwarming blijft op 21?C ingesteld.

Ik tel een andere verhouding hoor GPS-10
Haha, je moet het maar enigszins 'globaal' zien, anders blijf je tellen. Je analyse is overigens meer dan welkom hoor!

capaciteit...maar het rijden op accu's in bijv. de stadsritten.
Met dit soort kou levert elke Hybrid iets in (neem b.v. de Prius) qua elektrische actieradius. Hulpmotor zal dus vaker moeten bijspringen. Het kan zodoende 'lonen' als de auto in een enigszins warme garage staat. Overigens zijn de auto's gemaakt om te opereren bij een extreem temperatuurbereik, gelijk aan reguliere auto's.

Maar goed, het is nu ook wel redelijk extreem weer voor accu's.

blue-eyes zei:
Ik doelde niet zozeer het starten, maar het rijden op accu's in bijv. de stadsritten.
Ik merk dat de motor eerder aanslaat en langer blijft draaien om op bedrijfstemperatuur te blijven. Daarnaast viel me op dat nu met deze kou, de tractie-accu's tot een hoger niveau worden opgeladen (richting de 90% schat ik), terwijl toen ik mijn auto haalde deze auto steevast rond de 80% bleef 'hangen'.

Niets gemerkt van problemen met aanslaan of capaciteitsproblemen.