Dakraam rammelt

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Sinds kort merk ik dat mijn dakraam een beetje rammelt en ik heb ook het idee dat er wat meer windgeruis te horen is, alhoewel dat laatste ook kan zijn omdat ik er nu meer op let. Na wat onderzoek blijkt er inderdaad speling in het mechanisme te zitten waardoor het dakraam een paar mm op en neer kan bewegen. Redelijk irritant aangezien ik over een paar dagen met de auto op vakantie ga. Het is vanochtend bij Lexus provisorisch verholpen door wat schuimblokjes tussen het mechanisme te zetten. Daadwerkelijke reparatie wordt volgens Lexus echter behoorlijk duur omdat de hele hemel eruit gehaald moet worden. Ik zou moeten rekenen op 300 á 500 euro aan arbeidsloon maar als het hele mechanisme vervangen moet worden komt er nog eens 1000 euro bij. Ik wil dus als ik terug ben eerst maar eens zelf gaan kijken, als het alleen een los schroefje is ga ik daar natuurlijk geen honderden euro's aan uitgeven. Eerst nog even een paar vragen:
  1. Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt en zo ja, wat was toen de oplossing?
  2. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik de hemel los ga halen?
  3. Enige andere nuttige informatie om te voorkomen dat ik iets beschadig?
Alvast bedankt,

Jarno
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Man dat is balen! Ik ga bij mijn dakraam eens ‘voelen’ hoe stevig hij in elkaar zit.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik heb dat ook gehad. De monteur gaf toen aan dat het nogal een kostbaar werkje was om dit op te lossen. De hele hemel moet eruit en het was nog maar de vraag of dat er weer mooi strak in zou komen……..aldus de monteur.
Ik heb het toen zo gelaten, gezien de kosten en de “misschien” oplossing vond ik dat niet zo’n goed plan.
Ben benieuwd of er een oplossing voor is.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Ik heb gisteren al even snel gekeken en op een hoop plaatsen zit de hemel met klittenband vast, ik denk dat het best wel goed komt met het terugzetten. Ik weet nog niet hoe de hemel aan de zijkanten vastzit maar ik heb al eerder stukken van de bekleding losgehaald om de bekabeling van mijn dashcam weg te werken. Ik heb daar gereedschap voor en het is destijds ook goedgekomen. Of ik iets aan het dakraam mechanisme kan doen als ik er eenmaal bij kan is natuurlijk punt twee.

Jarno
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
693
618
93
  1. Enige andere nuttige informatie om te voorkomen dat ik iets beschadig?
Schuifdaken/-ramen zijn bij vele auto's een regelrechte ramp waar regelmatig iets stuk gaat - niet alleen bij Lexus. Reparaties zijn vervolgens vaak erg prijzig omdat de "opleidingskosten" van de monteur meestal ook op de rekening belanden.

In dit geval zou het kunnen meevallen. Hoe je het schuifdak demonteert is goed te zien in dit filmpje:


Het is een lang verhaal (26 minuten) met irritante hondjes die door het beeld huppelen en de baas daarvan noemt zich regelmatig "daddy" als hij tegen die mormels spreekt...Naast al dat gewauwel is echter vrij goed te zien dat je uiteindelijk slechts 4 stelschroeven los en vast moet draaien (bij voorkeur met een passende Torx sleutel) en eventueel een rubber pakking moet vervangen waarbij de hemelbekleding gewoon grotendeels kan blijven zitten. Voor het tijdelijk verwijderen van alles is het wel handig als je er een tweede paar handen bij hebt.

Kijk er maar eens naar - wellicht kan het je helpen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O en Arbitrator

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Bedankt voor de link, nu weet ik in elk geval dat ik gerust de glasplaat eraf kan halen. Helaas ben ik bang dat de speling bij mij echt in het mechanisme zit. Als je het filmpje op 1:45 pauzeert dan zie je een zilveren plaatje wat door de sleuf in de zwarte strip beweegt, en daar zit volgens mij speling op. Ik ga dit echter zeer beslist uitproberen!

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O en Arbitrator

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Alvast even een tussentijdse update: voordat ik wegging heb ik nog eens goed naar het dakraam gekeken. Er zat inderdaad wat ruimte tussen het rubber en het dak en als noodoplossing heb ik wat plakviltjes op het metaal gedaan zodat de meeste speling werd opgevangen. Inmiddels heb ik 1200km gereden en het gerammel is niet helemaal weg maar wel drastisch verminderd. Als ik terug ben ga ik dus zeker het rubber (laten) vervangen want dat kan sowieso geen kwaad. Wordt vervolgd.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Hier is dan zoals beloofd een update. Ik heb nu eindelijk de tijd kunnen vinden om op mijn gemak naar het dakraam te kijken en de speling zit voor zover ik kan bepalen echt in het mechanisme. Ik heb stukjes tochtstrip rondom het raam geplaatst om een nieuw rubber te simuleren maar dan is het gerammel er nog steeds, en met het raam een stukje open voel ik aan de rechterkant meer beweging dan links. Misschien is het een kwestie van afstellen maar je komt er inderdaad niet makkelijk bij. Helaas zullen we waarschijnlijk nooit weten wat de oplossing is want de kans is op dit moment vrij groot dat de GS weggaat en ik van dit forum vertrek.


Nou ja, dit sub-forum in elk geval. ;) Ik heb namelijk een RX 450h gezien die ik heel interessant vind en er is me een aantrekkelijk bod gedaan op de GS. Wordt wederom vervolgd...

Jarno
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Vandaag heb ik de knoop doorgehakt en getekend voor de RX 450h. Het doet wel een beetje pijn om afstand te doen van de GS maar ik heb écht meer bagageruimte nodig. Als dus iemand over een tijdje een grijze GS 450h President line, bj 2012 met cognackleurig interieur koopt, zorg er dan alsjeblieft goed voor want ik zal hem toch wel een beetje gaan missen... 😢

Jarno
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Gefeliciteerd Jarno. Ook supermooi natuurlijk de RX. Ik had ook een RX maar ik kon er niet echt aan wennen, ik had er minder gevoel bij. Daarom weer een GS. Ik heb de ruimte niet nodig maar die is zeker makkelijk, achterbank plat en er gaat echt een heleboel in. Veel plezier ermee.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Even een tip voor kopers van een grijze GS 450h President line bj 2012 met cognackleurig interieur: het dakraam rammelt. Gewoon bij aankoopeisen mee laten nemen.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Henri27 en Arbitrator
13 jun 2019
179
54
28
Sinds zaterdag rammelt het schuifdak van mijn IS 300h in dit geval. Kan het ook verticaal bewegen. Heb nog 3 maanden en 3000km garantie. Gaan het zien.
 
13 jun 2019
179
54
28
Afspraak gemaakt. Garage zegt wel dat een schuifdak in gesloten toestand altijd speling heeft. Ik weet niet hoe dat in mijn geval was voor zaterdag, want er was nooit aanleiding dat te checken. Vraag aan jullie. Weet iemand uit eigen waarneming of een Lexus schuifdak in gesloten toestand speling heeft of vast hoort te zitten? Gaat dus om een naar binnen schuivend dak zoals bij de IS en GS.

N.B. Zo te zien beweegt alleen het dak, niet het frame.
 
Laatst bewerkt:

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Afspraak gemaakt. Garage zegt wel dat een schuifdak in gesloten toestand altijd speling heeft. Ik weet niet hoe dat in mijn geval was voor zaterdag, want er was nooit aanleiding dat te checken. Vraag aan jullie. Weet iemand uit eigen waarneming of een Lexus schuifdak in gesloten toestand speling heeft of vast hoort te zitten? Gaat dus om een naar binnen schuivend dak zoals bij de IS en GS.

N.B. Zo te zien beweegt alleen het dak, niet het frame.
Kan het zijn dat het raamrubber vervangen moet worden? Schijnt nogal een issue te zijn bij de pre-facelieft 4GS. Misschien kun je daar iets mee?
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
133
68
28
Dit is toevallig….
Mijn lexus nx uit 2022 met 8000 km, van de een op andere dag ook een rammel/kraak als ik over klinkers oid rij. Mijn vermoeden is dat ook het panoramadak schuldig is. (Iets van torsie in het frame? ) Ik kijk het even een tijdje aan, of het erger wordt of ik iets anders van oorzaak kan ontdekken…En anders maar naar Louman.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Sinds zaterdag rammelt het schuifdak van mijn IS 300h in dit geval. Kan het ook verticaal bewegen. Heb nog 3 maanden en 3000km garantie. Gaan het zien.
Heel toevallig die van mijn IS300h ook sinds kort. Uiteraard op de klinkers maar ook horizontaal bij felle stuurbeweging.
Had zelf het idee dat dit het mechanisme is, maar laat er tijdens bandenwissel wel naar kijken. Ben benieuwd naar jouw oorzaak.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Garage zegt wel dat een schuifdak in gesloten toestand altijd speling heeft.
Ja en nee. Als je er kracht op zet zal hij best wel een beetje kunnen bewegen want het raam wordt tegen rubbers aangetrokken, dus daar zal ongetwijfeld wat flexibiliteit in zitten. Maar rammelen? Nee. Voor rammelen is vrije ruimte nodig wat betekent dat er een kans is dat regen, vuil en wind naar binnen komen. Ik zie drie mogelijkheden:
1. De rubbers zijn uitgedroogd en moeten vervangen worden;
2. Het mechanisme moet afgesteld worden;
3. Het glas zit niet goed meer aan het mechanisme vast. Door de verschillende uitzetting van glas en metaal kunnen de boutjes los gaan zitten, zelfs al zit er loctite op.

Het goede nieuws is dat het alle drie vrij makkelijk op te lossen zou moeten zijn. En trouwens, in een Lexus hoort sowieso niets te rammelen... 😁

Jarno
 
Laatst bewerkt:

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Verticale speling is precies zoals Darkmatter omschrijft.
Wel iets speling zonder te rammelen.
Zo gauw ik het dakraam ietsje openlift of schuif is rammel weg.