Dashcam

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Kaartje hoeft niet snel te zijn, 168MB per minuut doet ieder kaartje met gemak.
Enne, het formaat is ook niet zo belangrijk, een budgetkaartje van 128GB is prima, goed voor zo'n 12 uur video. Als het kaartje vol is gaat deze toch automatisch de oudste video bestanden overschrijven. Je hebt de dashcam toch alleen maar voor beelden van calamiteiten en om leuke (lees andere Lexi) te filmen? Bij thuiskomst haal je deze er toch af?
Mijn 64GB kaartje voldoet prima, ik kan meestal weken terugkijken. (e.e.a. afhankelijk van hoe vaak ik gereden heb uiteraard.)

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik heb deze 512GB van Sandisk. Een zogenaamde High Endurance uitvoering die bestand zou zijn tegen hoge temperaturen. Het kaartje zelf wordt door continu schrijven erg warm. Combineer dit met een geparkeerde auto in de zon en dan wordt dat spul erg warm. Een GoPro schijnt het niet lang uit te houden in dat soort omstandigheden. Een dashcam zou daar wel tegen moeten kunnen, maar men adviseert een (micro)SD kaart in High Endurance uitvoering te gebruiken.

Dat doe ik dan ook braaf šŸ˜‡

Afhankelijk van je gebruik en hoe je je dashcam hebt geconfigureerd kan het hard gaan met de opslagcapaciteit. Een 4K filmpje met 60 fps van 1 minuut is bij mij 472MB groot. Ik heb een dual channel, dus daar zit een filmpje in 2K met 30 fps bij. Voor de parkeermodus gebruik ik een low bitrate instelling die continu filmpt. Ik begon met zogenaamde bewegingsdetectie in 4K, maar dat levert erg wisselende resultaten op. Zeker als je aan de openbare weg parkeert of zelfs op je eigen oprit met passerend verkeer. En je SD-kaart is snel vol dan. Low bit rate continu opnemen geeft voldoende duidelijk resultaat.

Mijn parkeermodus stopt vanzelf als de hardwire-kit een spanning lager dan 12,2V detecteert. Na een lange rit kan de dashcam dan nog urenlang opnemen. Na een aantal dagen vakantieritten ben ik er inmiddels achter dat ik niet langer dan 5 dagen moet wachten met mooie beelden veilig stellen. We hebben sinds woensdag vele kilometers (feitelijk uren) gereden en dan is zo'n kaartje van 512GB snel vol. Maar, is allemaal afhankelijk van je instellingen en hoe je je dashcam wilt gebruiken. Probeer het gewoon wat voor jouw situatie werkt. Maar wat @Darkmatter en @quattrootje schrijven over de hoogst mogelijke opnamekwaliteit onderschrijf ik wel. Als het erop aan komt om kentekens te kunnen lezen bij calamiteiten heb je dat wel nodig. Maar probeer dit gewoon.

Zojuist even een video van vanochtend van het SD-kaartje geplukt, GPS doet het niet, daarom klopt de snelheid niet... :eyes:
396MB voor drie minuten zonder geluid
Resolutie 2848 x 1600 18042 kbps (1440P)
MiVue_798D

Kijk vooral even bij 1:20 wat ik voorbij reed vanmorgen, zo een heb ik ook gehad. (Nee niet bijzonder genoeg voor "collega gespot" want dan post ik heel de dag daar.)

• Leuk
Waarderingen: Dirk_S, Lexy en D43m0n
Idd.
En zolang je SD-kaartje groot genoeg Ʃn snel genoeg is is dat allemaal geen probleem.

@Dietrich: heb je je camera al in het donker kunnen proberen? Daar ga je toch wel vaak de kwaliteitsverschillen zien.

De SD is meer dan groot genoeg, 256GB t.o.v. de 64 die meegeleverd wordt.
Dus die kan dat wel handelen, het is alleen lastig om de beelden die je wil bewaren cq downloaden, naar de mobiel te sturen.
De mindere resolutie is overigens prima te bekijken. Ook op de tv in onze woonkamer.

Ik ben er blij mee, vooral omdat het apparaat serieus mooi geĆÆntegreerd is in de auto.
Nachtmodus gaan we nog proberen.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me en quattrootje
Ik heb deze 512GB van Sandisk. Een zogenaamde High Endurance uitvoering die bestand zou zijn tegen hoge temperaturen. Het kaartje zelf wordt door continu schrijven erg warm. Combineer dit met een geparkeerde auto in de zon en dan wordt dat spul erg warm. Een GoPro schijnt het niet lang uit te houden in dat soort omstandigheden. Een dashcam zou daar wel tegen moeten kunnen, maar men adviseert een (micro)SD kaart in High Endurance uitvoering te gebruiken.

Dat doe ik dan ook braaf šŸ˜‡

Afhankelijk van je gebruik en hoe je je dashcam hebt geconfigureerd kan het hard gaan met de opslagcapaciteit. Een 4K filmpje met 60 fps van 1 minuut is bij mij 472MB groot. Ik heb een dual channel, dus daar zit een filmpje in 2K met 30 fps bij. Voor de parkeermodus gebruik ik een low bitrate instelling die continu filmpt. Ik begon met zogenaamde bewegingsdetectie in 4K, maar dat levert erg wisselende resultaten op. Zeker als je aan de openbare weg parkeert of zelfs op je eigen oprit met passerend verkeer. En je SD-kaart is snel vol dan. Low bit rate continu opnemen geeft voldoende duidelijk resultaat.

Mijn parkeermodus stopt vanzelf als de hardwire-kit een spanning lager dan 12,2V detecteert. Na een lange rit kan de dashcam dan nog urenlang opnemen. Na een aantal dagen vakantieritten ben ik er inmiddels achter dat ik niet langer dan 5 dagen moet wachten met mooie beelden veilig stellen. We hebben sinds woensdag vele kilometers (feitelijk uren) gereden en dan is zo'n kaartje van 512GB snel vol. Maar, is allemaal afhankelijk van je instellingen en hoe je je dashcam wilt gebruiken. Probeer het gewoon wat voor jouw situatie werkt. Maar wat @Darkmatter en @quattrootje schrijven over de hoogst mogelijke opnamekwaliteit onderschrijf ik wel. Als het erop aan komt om kentekens te kunnen lezen bij calamiteiten heb je dat wel nodig. Maar probeer dit gewoon.

Goede info, top!

IMG_20250722_113027.jpg

Zo ziet het er inderdaad OEM uit, + dat je geen last hebt van je spiegel in het beeld zoals bij Higgie. Ben beniwued naar een filmpje.
Downloaden naar je telefoon moet toch makkelijk zijn via de app lijkt me?

Zo ziet het er inderdaad OEM uit, + dat je geen last hebt van je spiegel in het beeld zoals bij Higgie. Ben beniwued naar een filmpje.
Downloaden naar je telefoon moet toch makkelijk zijn via de app lijkt me?
Dat wel, maar de bestanden worden flink.
Ik ga even kijken of ik dat via mijn youtube account kan managen.

kan alleen met een polarisatie filter die je op de cam zet. Geen idee of dat bestaat, denk het haast van niet. 'Kost' trouwens ook licht.
Het ding is compleet dicht gebouwd, ik vind het eigenlijk wel prima zo.
Voor mijn simpele ziel ben ik er erg blij mee.
Eigenlijk wil ik zo'n ding alleen maar voor mooie routes door de Alpen enzovoorts. In mei zijn we door de Dolomieten gereden daar was dit perfect voor geweest.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Het ding is compleet dicht gebouwd, ik vind het eigenlijk wel prima zo.
Voor mijn simpele ziel ben ik er erg blij mee.
Eigenlijk wil ik zo'n ding alleen maar voor mooie routes door de Alpen enzovoorts. In mei zijn we door de Dolomieten gereden daar was dit perfect voor geweest.
Snap ik. Roept wel een ideetje bij mij op. Eigelijk iets wat ik ook (ooit) ga doen als film van onze RX. Actie cam aan de buitenzijde monteren met een stevige magneet bv. Er zijn daar speciale opties voor. Helemaal vooraan, zodat je beeld alleen de weg en omgeving laat zien, dus geen delen van de wagen :-)

• Leuk
Waarderingen: Dietrich
Snap ik. Roept wel een ideetje bij mij op. Eigelijk iets wat ik ook (ooit) ga doen als film van onze RX. Actie cam aan de buitenzijde monteren met een stevige magneet bv. Er zijn daar speciale opties voor. Helemaal vooraan, zodat je beeld alleen de weg en omgeving laat zien, dus geen delen van de wagen :-)
Hint: van te voren ff checken:
De mijne is bijna helemaal van aluminium, misschien de jouwe ook?

• Leuk
Waarderingen: D43m0n en Rayminidas
Hint: van te voren ff checken:
De mijne is bijna helemaal van aluminium, misschien de jouwe ook?
geen idee, van Audi ken ik dat wel idd, maar is mijn RX van alu? Als ik dat zoek in Google, dat verteld hij mij dat de carrosserie en het chassis voornamelijk van staal zijn gemaakt. Maar dat antwoord is AI gegenereerd, dus voor wat dat waard is.... Anders kan het met zuignappen

Laatst bewerkt:
En toch wordt aluminium wel degelijk beĆÆnvloed door magnetisme:
Dus misschien met je auto heel snel rondjes rijden rond een sterke magneet en kijken of er wat gebeurt? 🤔

Jarno

kan alleen met een polarisatie filter die je op de cam zet. Geen idee of dat bestaat,
Bij mijn Viofo heb ik een polarisatie filter. Vaak is dit ook los te bestellen.
Eigenlijk wil ik zo'n ding alleen maar voor mooie routes door de Alpen enzovoorts.
Dan heb je een prima oplossing (y) Heel makkelijk in te bouwen en voor een acceptabele prijs. Niks meer aan doen!
is mijn RX van alu? Als ik dat zoek in Google, dat verteld hij mij dat de carrosserie en het chassis voornamelijk van staal zijn gemaakt.
Mijn oude MX-5 is 26 jaar oud, maar motorkap en kofferdeksel zijn van aluminium. Scheelt toch een paar kilo’s :LOL:, al zal dat bij de RX niet het doel zijn geweest.

• Leuk
Waarderingen: Dietrich en Rayminidas