Dashcams

levensnevel

Actief
17 mei 2024
141
121
43
Dashcam2.0

Auto's kwamen en gingen de afgelopen 13 jaar. Onze reis in autoland liep gedurende die periode van Saab, via Toyota & Hyundai uiteindelijk naar nu Lexus.
Wat al die jaren bleef was onze trouwe dashcam. Eentje waarmee we onderweg prachtige zonsopkomsten en bijzondere auto's digitaal wisten te vangen.
Maar ook in dashcamland staat de tijd niet stil en werd het dus tijd voor eentje met wat meer hedendaagse techniek aan boord.
We vonden haar uiteindelijk via MP in de stad der Blauwvingers. De deal was snel beklonken, bleef alleen de vraag over: hoe krijgen we haar in het Weerterland. Via een van de pakketjesboeren lag het meest voor de hand ware het niet dat het ook een uitgelezen kans bood om te ervaren hoe het is om op 1 dag ruim 375 km met Yogi op stap te zijn.
Zal geen verrassing zijn dat het optie twee werd. En toen we gisteren tegen het vallen van de avond weer thuis aangekomen waren was de gemeenschappelijke conclusie: wat een feest om met haar onderweg te zijn. Wel 1 ienemieni punt van aandacht [komt waarschijnlijk omdat we een 25K km 100% electrisch rijden aan ervaring hebben]: op de snelweg is stand 'sport' noodzakelijk.
Op de 'to do' list: Snel onze nieuwe dashcam installeren teneinde, on the road, betoverende zonsopkomsten & bijzondere auto's nog fraaier in digitaal beeld te vangen.

Note:
Standkachel. Toegegeven, echt gewinterd heeft het nog niet maar gedurende de afgelopen 3 bevroren ruiten dagen hebben we die 'voorverwarm' functie niet gemist. na een rondje 'de-icer' instappen; starten; AC aan; Voor- en achterruit verwarming aan; voorruit ontwaseming aan en rijden maar.
Interieur snel op temperatuur en geen enkele last van een dicht slaande voorruit. Dat was in onze Saab en Prius dagen wel anders.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en robtp09
Mooi verhaal weer (y) Ik begrijp alleen niet hoe je kunt zeggen dat je op de snelweg de sportstand absoluut nodig vindt. Is uiteindelijk natuurlijk een 100% persoonlijke voorkeur maar ik gebruik die sportstand juist op de snelweg letterlijk nooit. In de bebouwde kom en op de provinciale wegen hier in de polder wil ik die stand nog wel eens gebruiken om net ff wat vinniger van de plek te komen maar met inhaalacties heb ik 'm echt niet nodig.......;)

@robtp09
Weet dat je ook een 1st gen. NX bezit.
Maar met onze rijstijl is de ‘eco’ stand gedurende rondjes om de kerk voldoende.
Echter voor even snel een rijtje ‘vrachtwagens & vrachtwagenklevers’ in te halen volstrekt onvoldoende.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: robtp09
Ik kan niet wachten op de filmpjes!
En ondertussen gezamelijk mee zingen met de kerstliedjes op Sky Radio?

• Leuk
Waarderingen: levensnevel
We vonden haar uiteindelijk via MP in de stad der Blauwvingers.
Ik ben al langer van plan om een dashcam te plaatsen maar het is er nog niet van gekomen. Op welke dashcam is je keuze gevallen?

Ik twijfel over een dashcam die ook het verkeer achter me filmt. En dat komt voornamelijk doordat de achterruit een zonwerende folie heeft. Bij daglicht zal dat wel voldoende doorlatend zijn maar in het donker zal de camera waarschijnlijk alleen de naderende koplampen laten zien. Aan de andere kant denk ik dat zonder zo’n folie de camera aan de achterkant daar ook moeite mee zal hebben.

Dashcam2.0

Auto's kwamen en gingen de afgelopen 13 jaar. Onze reis in autoland liep gedurende die periode van Saab, via Toyota & Hyundai uiteindelijk naar nu Lexus.
Wat al die jaren bleef was onze trouwe dashcam. Eentje waarmee we onderweg prachtige zonsopkomsten en bijzondere auto's digitaal wisten te vangen.
Maar ook in dashcamland staat de tijd niet stil en werd het dus tijd voor eentje met wat meer hedendaagse techniek aan boord.
We vonden haar uiteindelijk via MP in de stad der Blauwvingers. De deal was snel beklonken, bleef alleen de vraag over: hoe krijgen we haar in het Weerterland. Via een van de pakketjesboeren lag het meest voor de hand ware het niet dat het ook een uitgelezen kans bood om te ervaren hoe het is om op 1 dag ruim 375 km met Yogi op stap te zijn.
Zal geen verrassing zijn dat het optie twee werd. En toen we gisteren tegen het vallen van de avond weer thuis aangekomen waren was de gemeenschappelijke conclusie: wat een feest om met haar onderweg te zijn. Wel 1 ienemieni punt van aandacht [komt waarschijnlijk omdat we een 25K km 100% electrisch rijden aan ervaring hebben]: op de snelweg is stand 'sport' noodzakelijk.
Op de 'to do' list: Snel onze nieuwe dashcam installeren teneinde, on the road, betoverende zonsopkomsten & bijzondere auto's nog fraaier in digitaal beeld te vangen.

Note:
Standkachel. Toegegeven, echt gewinterd heeft het nog niet maar gedurende de afgelopen 3 bevroren ruiten dagen hebben we die 'voorverwarm' functie niet gemist. na een rondje 'de-icer' instappen; starten; AC aan; Voor- en achterruit verwarming aan; voorruit ontwaseming aan en rijden maar.
Interieur snel op temperatuur en geen enkele last van een dicht slaande voorruit. Dat was in onze Saab en Prius dagen wel anders.
Wat uitleg voor diegene die niet weet waar dat op de kaart ligt:

Dashcams verschillen enorm in beeldkwaliteit. Momenteel is de Sony Starvis 2 de beste sensor maar dan heb je ook nog verschillen als de beeldhoek en kwaliteit van de lens, hoe ruisonderdrukking en HDR worden aangepakt, hoeveel beelden per seconde de camera aankan enz. Zelf overweeg ik om als voorcamera de Viofo A329 te installeren met een losse RTC300 telecamera ernaast, om nummerborden beter vast te leggen. Als achtercamera zou ik dan mijn oude A129 gebruiken. De A329 is prijzig en waarschijnlijk overkill maar áls je het ooit nodig hebt is de investering gelijk terugverdiend. Dit is een vergelijking van de vorige generatie camera A229 vs de A329 bij daglicht en in een tunnel:

En 's nachts:

Jarno

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Er zou een optie moeten zijn om de camera's die al op de auto zitten op te laten nemen. Voor 2, achter 2, en aan iedere zijkant 1.

Kijk wel even of je jezelf niet in de problemen manouvreert in bijvoorbeeld Duitsland en/of Luxemburg.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Het hebben van een dashcam is vrijwel nergens een probleem. In Luxemburg mag je hem echter niet gebruiken, maar gelukkig ben je in 10 minuten door het hele land heen en stop je hooguit om te tanken. Uiteraard geldt ook "het is pas strafbaar als je betrapt wordt" ;) en ik heb nog nooit meegemaakt dat ernaar gekeken werd. Ik moet wel de kanttekening plaatsen dat ik mijn dashcam meestal redelijk verborgen inbouw, ook om diefstal te voorkomen.

Waar je overal wél erg voorzichtig mee moet zijn is het publiceren van de beelden. Meer informatie staat hier.

Jarno

@moderator
Wellicht is het een idee om de ‘dashcam’ discussie uit dit draadje te verplaatsen naar een ‘algemeen’ dashcam topic.
Op die manier houden we dit topic meer ‘to the point’
Alvast bedankt voor het in overweging nemen van mijn suggestie.

• Leuk
Waarderingen: RoelVB
@moderator
Wellicht is het een idee om de ‘dashcam’ discussie uit dit draadje te verplaatsen naar een ‘algemeen’ dashcam topic.
Op die manier houden we dit topic meer ‘to the point’
Alvast bedankt voor het in overweging nemen van mijn suggestie.
Thanks. Discussie verplaatst naar eigen onderwerp.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n en levensnevel