Dashcams

3IS heeft de bovenste rand draadjes als antenne. De rest is achterruitverwarming.
Ik heb ze op een IS ook wel eens als vin op het dak gezien, mijn kameraad heeft exact dezelfde auto, model, motor, bouwjaar, kleur, velgen, etc.
Hij heeft DAB+, ik niet, van de buitenkant is alleen de vin op het dak anders :ROFLMAO:

3IS heeft de bovenste rand draadjes als antenne. De rest is achterruitverwarming.
Je bedoelt daarmee de achterruit? Dat vermoeden had ik want het bovenste deel ontdooit niet als ik bij vorst de achterruitverwarming aanzet. Maar van binnen heb je daar ook geen last van. Weet je toevallig of de 3IS links- of rechtsboven nog obstakels danwel (data)kabels heeft lopen?
Ik heb ze op een IS ook wel eens als vin op het dak gezien, mijn kameraad heeft exact dezelfde auto, model, motor, bouwjaar, kleur, velgen, etc.
Hij heeft DAB+, ik niet, van de buitenkant is alleen de vin op het dak anders
Ik heb DAB+ en een vin op het dak. Ik dacht dat daar DAB+ in zit en de draadjes op de achterruit zijn volgens mij FM/AM antennes.

• Leuk
Waarderingen: Johnny Le
Haaienvin was zover ik weet meer een cosmetische keuze. DAB+ is met en zonder haaienvin te ontvangen in de IS. Enige verschil is de radio/software zelf die dan geen DAB+ ontvangt.

• Leuk
We hebben de auto’s eens naast elkaar geparkeerd.
Ik zei nog, die van mij is mooier, die van jou lijkt net een BMW 5-serie met die vin op het dak :ROFLMAO: :ROFLMAO:.
Zijn zwager rijdt in een GS, de zoon ervan in een IS, en zijn neefje een IS F-sport, Allemaal ZWART.
We hadden een etentje bij Malle Jan (Maarssen) Ik had er een foto van moeten maken…

@D43m0n ik heb even op Amayama en in het werkplaatshandboek van Lexus zelf gekeken:

De DAB-antenne staat los van de haaienvin, zoals ik al vermoedde. In de USA gebruiken ze de haaienvin - zoals ik begrijp - voor satellietradio of voice-doeleinden. In de EU kan ik geen echt doeleind vinden en het feit dat veel auto's wel DAB+, maar geen haaienvin hebben, brengt me eigenlijk op het idee dat dit gewoonweg een dummy is.

De antenne zit inderdaad bovenin de achterruit, precies dat strookje waar altijd ijs/condens blijft zitten, zoals je al zegt. Boven de achterruit zitten de antenneversterkers, inclusief het kabelboompje (achter het hemeltje verstopt dus). Links boven de achterruit tegen het plafond de DAB+-antenneversterker en aan de rechterkant de FM-antenne versterker. Het kabelboompje loopt tussen beide versterkers van links naar rechts bovenlangs, via het plafond. Gaat vervolgens naar onder en loopt onder de vloer door naar de radio.

• Leuk
Waarderingen: Johnny Le en D43m0n
Dank voor 't uitzoeken! (y)

Ik heb een folder voor MY2019 gevonden voor de Belgische markt, en daar komt het woord "haaienvin" twee keer voor:

Scherm­afbeelding 2025-01-20 om 12.41.01.png

en:

Scherm­afbeelding 2025-01-20 om 12.41.15.png

De "Privilege Line" staat zo te zien gelijk een de "Luxury Line". Afgezien van dat zo'n haaienvin erop zit, staat er geen enkele uitleg in de folder waarom die er dan wel/niet bij zit. Standaar bij de F-Sport- en Luxury Line, optioneel bij een enkele uitvoering.

Links boven de achterruit tegen het plafond de DAB+-antenneversterker en aan de rechterkant de FM-antenne versterker. Het kabelboompje loopt tussen beide versterkers van links naar rechts bovenlangs, via het plafond. Gaat vervolgens naar onder en loopt onder de vloer door naar de radio.
Als aan beide kanten een antenneversterker zit, dan is het de keuze tussen welke ik een eventuele storing zou willen accepteren; de FM- of DAB+-ontvangst, ook al luister ik radio via CarPlay. Ik denk dat ik 'm dan maar aan de rechterkant leg; als ik geen radio luister via CarPlay, dan is het eerst DAB+ en dan pas FM. Dan kan ik ook nog altijd Spotify opzetten.

• Leuk
Zag zojuist een advertentie voorbijkomen van een blauwe LS voor maar 160 K eurootjes, helaas zat er een vin op het dak en ben afgehaakt 😜
Schermafbeelding 2025-01-20 om 19.49.15.png

Wat een klassebak, had die van jou nog niet gezien (y)

Maar is een echte advertentie (van Louwman) datum geplaatst op 27-12-2024. Of heb jij hem te koop staan?

Tja… een LS, wat staat boven dit vlaggenschip, denk zelf alleen de LFA. Je moet er wel van houden. In Duitsland zie ik er 2 te koop staan, 1 van 800 K en die andere 1,6 miljoen :ROFLMAO:

Excuses, nu ON-topic: LFA zónder VIN op het dak 😇