Dashcams

3IS heeft de bovenste rand draadjes als antenne. De rest is achterruitverwarming.
Ik heb ze op een IS ook wel eens als vin op het dak gezien, mijn kameraad heeft exact dezelfde auto, model, motor, bouwjaar, kleur, velgen, etc.
Hij heeft DAB+, ik niet, van de buitenkant is alleen de vin op het dak anders :ROFLMAO:

3IS heeft de bovenste rand draadjes als antenne. De rest is achterruitverwarming.
Je bedoelt daarmee de achterruit? Dat vermoeden had ik want het bovenste deel ontdooit niet als ik bij vorst de achterruitverwarming aanzet. Maar van binnen heb je daar ook geen last van. Weet je toevallig of de 3IS links- of rechtsboven nog obstakels danwel (data)kabels heeft lopen?
Ik heb ze op een IS ook wel eens als vin op het dak gezien, mijn kameraad heeft exact dezelfde auto, model, motor, bouwjaar, kleur, velgen, etc.
Hij heeft DAB+, ik niet, van de buitenkant is alleen de vin op het dak anders
Ik heb DAB+ en een vin op het dak. Ik dacht dat daar DAB+ in zit en de draadjes op de achterruit zijn volgens mij FM/AM antennes.

• Leuk
Waarderingen: Johnny Le
Haaienvin was zover ik weet meer een cosmetische keuze. DAB+ is met en zonder haaienvin te ontvangen in de IS. Enige verschil is de radio/software zelf die dan geen DAB+ ontvangt.

• Leuk
We hebben de auto’s eens naast elkaar geparkeerd.
Ik zei nog, die van mij is mooier, die van jou lijkt net een BMW 5-serie met die vin op het dak :ROFLMAO: :ROFLMAO:.
Zijn zwager rijdt in een GS, de zoon ervan in een IS, en zijn neefje een IS F-sport, Allemaal ZWART.
We hadden een etentje bij Malle Jan (Maarssen) Ik had er een foto van moeten maken…

@D43m0n ik heb even op Amayama en in het werkplaatshandboek van Lexus zelf gekeken:

De DAB-antenne staat los van de haaienvin, zoals ik al vermoedde. In de USA gebruiken ze de haaienvin - zoals ik begrijp - voor satellietradio of voice-doeleinden. In de EU kan ik geen echt doeleind vinden en het feit dat veel auto's wel DAB+, maar geen haaienvin hebben, brengt me eigenlijk op het idee dat dit gewoonweg een dummy is.

De antenne zit inderdaad bovenin de achterruit, precies dat strookje waar altijd ijs/condens blijft zitten, zoals je al zegt. Boven de achterruit zitten de antenneversterkers, inclusief het kabelboompje (achter het hemeltje verstopt dus). Links boven de achterruit tegen het plafond de DAB+-antenneversterker en aan de rechterkant de FM-antenne versterker. Het kabelboompje loopt tussen beide versterkers van links naar rechts bovenlangs, via het plafond. Gaat vervolgens naar onder en loopt onder de vloer door naar de radio.

• Leuk
Waarderingen: Johnny Le en D43m0n
Dank voor 't uitzoeken! (y)

Ik heb een folder voor MY2019 gevonden voor de Belgische markt, en daar komt het woord "haaienvin" twee keer voor:

Scherm­afbeelding 2025-01-20 om 12.41.01.png

en:

Scherm­afbeelding 2025-01-20 om 12.41.15.png

De "Privilege Line" staat zo te zien gelijk een de "Luxury Line". Afgezien van dat zo'n haaienvin erop zit, staat er geen enkele uitleg in de folder waarom die er dan wel/niet bij zit. Standaar bij de F-Sport- en Luxury Line, optioneel bij een enkele uitvoering.

Links boven de achterruit tegen het plafond de DAB+-antenneversterker en aan de rechterkant de FM-antenne versterker. Het kabelboompje loopt tussen beide versterkers van links naar rechts bovenlangs, via het plafond. Gaat vervolgens naar onder en loopt onder de vloer door naar de radio.
Als aan beide kanten een antenneversterker zit, dan is het de keuze tussen welke ik een eventuele storing zou willen accepteren; de FM- of DAB+-ontvangst, ook al luister ik radio via CarPlay. Ik denk dat ik 'm dan maar aan de rechterkant leg; als ik geen radio luister via CarPlay, dan is het eerst DAB+ en dan pas FM. Dan kan ik ook nog altijd Spotify opzetten.

• Leuk
Zag zojuist een advertentie voorbijkomen van een blauwe LS voor maar 160 K eurootjes, helaas zat er een vin op het dak en ben afgehaakt 😜
Schermafbeelding 2025-01-20 om 19.49.15.png

Wat een klassebak, had die van jou nog niet gezien (y)

Maar is een echte advertentie (van Louwman) datum geplaatst op 27-12-2024. Of heb jij hem te koop staan?

Wat een klassebak, had die van jou nog niet gezien (y)

Maar is een echte advertentie (van Louwman) datum geplaatst op 27-12-2024. Of heb jij hem te koop staan?
Nee, niet te koop voor nu, ik weet niet wat ik dan zou moeten kiezen....

• Leuk
Tja… een LS, wat staat boven dit vlaggenschip, denk zelf alleen de LFA. Je moet er wel van houden. In Duitsland zie ik er 2 te koop staan, 1 van 800 K en die andere 1,6 miljoen :ROFLMAO:

Excuses, nu ON-topic: LFA zónder VIN op het dak 😇

Sinds vandaag kan ik ook bewijs toevoegen als ik onderweg een collega spot, ik heb de Viofo A329 2CH vandaag in mijn IS gemonteerd.

Ik heb de HK4 hardwire kit gebruikt met fusetaps in de zekeringdoos bij de bestuurderszijde. Hiermee kan ik ook de parkeermodus gebruiken waar de voor- en achtercamera beiden filmen wat er gebeurt. Ik heb dat nu op “Motion detection” staan en “Impact detection”, ik doe geen timelapse of low bitrate recording. Voorlopig schakelt de parkeermodus na 12 uur uit, tenzij de hardwire kit detecteert dat de accu spanning onder de 12,2V zakt. Al denk ik dat bij 11,9V de accu het hybride systeem nog wel kan starten, want toen ik de zekeringen ging doormeten om te kijken welke constante voeding heeft en welke geschakelde voeding (accessoire stand)zag ik dat de multimeter rond de 11,92V aangaf en de auto startte daarna prima.

Ik heb de interieur panelen bij de A-stijlen losgehaald (trekken was voldoende) om zeker te zijn hoe de kabels lopen zodat ze niet op een of andere manier de curtain airbags blokkeren. De voeding loopt langs de A-stijl aan de bestuurderszijde van de zekeringdoos naar de binnenspiegel. Daar zit de dashcam achter de binnenspiegel zodat ik ‘m zelf helemaal niet zie als ik achter het stuur zit. Het was een beetje zoeken naar de optimale plek omdat er ook wat camera’s/sensoren van Lexus Safety Sense zitten. De coax-kabel van de 2K achtercamera vond ik aan de lange kant, daarom heb ik besloten om die kabel via de C-stijl en de zijkant van de achterbank naar de vloer laten lopen via de passagierskant. Ik zag het niet zo zitten om langs de hele lengte van de curtain airbag die kabel te leggen. Deze coax-kabel is best dun, maar stug. Dat lijkt een voordeel maar de kabel is zo dun dat ie vrij losjes achter de hemel bekleding zit. Eenmaal gemonteerd blijft het zitten. Via de A-stijl weer omhoog en bij de binnenspiegel naar beneden naar de dashcam.

Daarna de panelen weer terug klikken, rubbers recht strijken en gaan proefrijden. Geen storingen van de auto zelf, gelukkig 😅. Alle Lexus Safety Sense functionaliteit werkt nog steeds nadat ik heb lopen wroeten. De komende dagen/weken ga ik ontdekken welke instellingen een beetje werken tijdens het rijden en hoe de parkeermodus zich gedraagt. En dan ben ik stiekem ook wel benieuwd wat voor mooie beelden we deze zomer uit Noorwegen mee gaan nemen. De A329 is niet goedkoop, maar ik ben van plan om minstens 10 jaar met deze IS te rijden. Daarnaast is het mogelijk om een GPS-voet en extra achtercamera te bestellen voor montage in een andere auto, dus ik zou “m dan ook eenvoudig in een van de andere auto’s kunnen gebruiken.

Kun je vertellen hoe je de hardwire kit hebt aangesloten, misschien met foto's? Ik heb namelijk zelf tot dusver geen manier gevonden om de hardwiring netjes aan te sluiten waarna het deksel van de zekeringdoos ook nog gewoon dicht kon.

Jarno

Daar kan ik kort over zijn, het deksel past er daarna niet meer op. Ik kwam wel deze tegen op Etsy. Gemaakt voor een IS/RC, maar het zal me niet verbazen dat Lexus/Toyota eenzelfde zekeringdoos voor vele modellen toepast. Zo te zien biedt hij het ontwerp ook te koop aan zodat je zelf kunt printen. Want voor ruim €50 afwachten of dat ding heelhuids aankomt uit de VS vind ik wel een dingetje. Ik heb zelf geen 3D printer. Het ontwerp heb ik gekocht en ik heb ergens in de buurt een offerte gevraagd om dat ontwerp te printen.

IMG_3920.jpeg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Nou, waar ik gisteren al een vermoeden van kreeg bleek ook zo te zijn. De dashcam herkent de parkeermodus niet. En dan vermoed ik dat dat komt doordat de gele draad van de hardwire kit niet op een accessoire is aangesloten in de zekeringkast.

Nou ben ik er vrij zeker van dat ik wel de bewuste zekeringen heb gebruikt voor de fusetaps. Hier is nogmaals de foto met de fusetaps, met daarnaast de deksel van de zekeringkast:

IMG_3898.jpeg
IMG_3920.jpeg

De "Battery" gelabelde stekker (rode draad in de hardwirekit) is aangesloten op de "Dome" zekering (linksboven). De "Dome" zekering is de binnenverlichting die aangaat als een deur opent of als je met je sleutel bij de auto bent.
De "ACC" gelabelde stekker (gele draad) is aangesloten op de "P/outlet No. 1" zekering (rechtsboven). De "P/outlet No.1" zekering zou de sigaretten-/accessoirestekker zijn in de opbergruimte onder de armsteun in de middentunnel.
Menig dashcam wordt in menig Lexus in de VS op deze twee zekeringen aangesloten en men lijkt daar een prima werkende aansluiting te hebben.

Echter mijn dashcam filmt continu. De parkeermodus wordt niet gedetecteerd. Dit zou betekenen dat er altijd spanning staat op de "P/outlet No.1" zekering. En dat klopt. Ik heb bij het zoeken naar geschikte zekeringen wel eerst de multimeter erbij gepakt en gemeten op welke zekering 12V staat als het contact uit staat. Zo ook op de "P/outlet No.1". Maar als ik op dat moment kijk naar de USB-lader voor m'n telefoon die er in zit, dan brandt het lichtje niet. Zodra ik de auto start, dan gaat het lichtje in die USB-lader branden. Daarmee dacht ik dan toch dat het een geschikte ACC (accessoire) zekering zou zijn voor de parkeermodus.

Maar ik vraag me dan wel af hoe het komt dat ik in de zekeringkast altijd 12V meet op alle zekeringen als de auto niet gestart is? Zo zitten er ook zekeringen in voor "Shade RR" (zonnescherm voor de achterruit) en "S/roof" (dakraam). Ik heb geen zonnescherm of dakraam, maar de zekeringen zitten er wel in en hebben 12V spanning. Omdat ik dit niet begreep waarom die zekeringen er wel in zitten en spanning hebben, heb ik toch maar gekozen voor de "P/outlet No.1" zekering.

Ik weet even niet wat hier gebeurt. Heeft iemand een idee? Is het zo simpel als de "P/outlet No.1" fusetap omdraaien?

In de manual vind ik niets over tweedraads aansluiting?
Het moet toch wel makkelijk te meten zijn, altijd 12 volt is "parkeerstand" en alleen 12 volt als de auto aan staat is het normale stand.

Misschien zie je iets over het hoofd? Bij mijn vorige dashcam en misschien ook wel mijn huidige was er een instelling "parkeerstand" die kon ik aanzetten mits de camera altijd 12 volt kreeg. Bij een schok of zo ging de camera beelden opslaan, vanaf ca. 20 seconden voor de schok tot na een minuut dacht ik. Is dat bij de jouwe ook niet zo?

Bedankt voor de uitleg en de foto's, ik weet niet zeker of ik het een geslaagd idee vind om die zekeringen niet af te dekken. Nou is de kans dat je er tegenaan stoot wel klein, maar toch.

Wat betreft het niet detecteren van de ACC stand: zou het kunnen zijn dat de zekering P/outlet No.1 alleen maar de permanente voeding naar de aansteker is, en dat het aan/uitschakelen ergens na de zekering met een relais gedaan wordt?

Jarno

In de manual vind ik niets over tweedraads aansluiting?
Het moet toch wel makkelijk te meten zijn, altijd 12 volt is "parkeerstand" en alleen 12 volt als de auto aan staat is het normale stand.

Misschien zie je iets over het hoofd? Bij mijn vorige dashcam en misschien ook wel mijn huidige was er een instelling "parkeerstand" die kon ik aanzetten mits de camera altijd 12 volt kreeg. Bij een schok of zo ging de camera beelden opslaan, vanaf ca. 20 seconden voor de schok tot na een minuut dacht ik. Is dat bij de jouwe ook niet zo?
Dit is ook precies mijn gedachte: ik heb zojuist nogmaals nagemeten ipv quasi goedgelovig het Internet volgen. Het is echt zo dat vrijwel alles al 12V op de zekering heeft staan, ook de zekeringen waarbij "het Internet" zegt dat dit niet zo is. Ik heb ze gewoon even allemaal nagemeten ipv "even controleren" wat diverse fora zeggen. Ik heb "S/HTR F/R" nu gebruikt. Die gaf 0V aan bij een uitgeschakelde auto en 14V bij een actief hybride-systeem. Deze zekering zou voor de stoelverwarming rechtsvoor moeten zijn. Ik heb de proef op de som genomen door die zekering eruit te trekken en de auto te starten, maar de lampjes op de middenconsole gaan wel aan. Ook voor de stoelkoeling. Ik krijg meer het idee dat dit aan het ontwerp zit met CAN-bus gestuurde auto's. De schakelaars geven een CAN-bus signaal af naar een computer om de stoelverwarming in te schakelen. Die lampjes bij de schakelaars zitten niet in de stroomkring voor de stoelverwarming maar in een andere kring. Ik heb de zekeringen omgestoken en daarna de auto uitgezet. En een paar seconden later hoorde ik de dashcam de melding geven: "Parking recording activated". En daarbij gingen ook de juiste led-jes branden op de dashcam.

Dus... Geloof niet wat het Internet zegt; "meten is weten". :geek:

Ik krijg zodadelijk visite dus ik probeer dit een andere keer verder. Voor nu lijkt het wel te werken zoals gewenst!

Bedankt voor de uitleg en de foto's, ik weet niet zeker of ik het een geslaagd idee vind om die zekeringen niet af te dekken. Nou is de kans dat je er tegenaan stoot wel klein, maar toch.

Wat betreft het niet detecteren van de ACC stand: zou het kunnen zijn dat de zekering P/outlet No.1 alleen maar de permanente voeding naar de aansteker is, en dat het aan/uitschakelen ergens na de zekering met een relais gedaan wordt?

Jarno
Ik denk dat een moderne auto meer CAN-bus sturing heeft en dat er op basis van de toestand van de auto wat typisch op energie besparing zit bij een hybride dan optimaal bepaalt kan worden door een computer die dit beheert.

Ik heb hetzelfde idee erbij als jij met die zekeringkast. Eerst dacht ik aan een OBD2-stekker voor de voeding. Dat wordt ook veel toegepast maar toch zit dat me ook niet lekker. Ik wacht wel af wat het kost om dat 3D ontwerp ergens in de buurt te laten printen en dan zit er alsnog een deksel op de zekeringkast, met wat verhoging.