Distributieketting ratel bij koude start na kort te hebben gelopen.

Bobusa

Actief
12 okt 2008
252
147
43
Hoi Lexus collega's, om te beginnen aan @Speedy J: ik heb soms nadat ik na een koude start (bij rond vorst temperatuur) de auto weer uit zet, bv omdat ik 'm moet verplaatsen, een korte distributieketting ratel maar alleen als ik 'm voor de 2de keer start. Normaal nooit geen last van. Dus alleen bij een herstart als de auto kort ( 1 minuut) heeft gelopen. Herken je dat? Of andere leden misschien? Auto heeft nog naar 143k gelopen en nogmaals bij normaal gebruik geen ratel en loopt hij fantastisch.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
297
170
43
Is het wel de ketting? De hybrides gaan vaker ratelen in dit soort situaties (koud weer, koude start en enkel verplaatsen en weer uitzetten). Heeft te maken met condens in het inlaatspruitstuk. Als je de auto enkel verplaatst, kun je 'm beter snel in EV mode zetten of laten draaien tot hij zelf voldoende opgewarmd is om uit te gaan.
 

Eric1965

Nieuw hier
27 dec 2022
14
23
3
Mijn LS 600hl ratelt ook bij een koude 1e start. Dat duurt hooguit 1 of 2 seconden. Een 2e start kort na de eerste voltrekt zich zonder ratel.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
252
147
43
Bedankt Sammie, dat is een interessante theorie. Ik neem aan dat het de kettingspanners zijn maar condens in het spruitstuk nog niet gedacht. Dat is het onderzoeken waard. Maar idd ik probeer altijd EV modus te gebruiken bij kleine verplaatsingen maar als het (bijna) vriest lukt dat niet. En idd laat ik dan de motor wat langer lopen voordat ik deze weer uitzet. Maar het komt dan ook alleen voor in de winter dus heel vaak komt het niet voor.

Ik heb wel eens onderzoek gedaan naar een standkachel omdat dan de koude start veel fijner verloopt maar ik vindt dat te veel inbreuk in de techniek van de auto en tast de bedrijfszekerheid liever niet aan.
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Mijn ervaring is hetzelfde als die van Eric. Als de auto lang niet heeft gereden en het is wat fris dan heb ik een korte ratel bij eerste start. Volgens de verkoper (het viel mij op toen ik ging proefrijden destijds) had het te maken met dat de olie eerst weer even goed door het blok moet (of iets dergelijks). Destijds direct motor uitgezet en weer gestart; geen ratel. Daarmee beoordeelde ik zijn uitleg als plausibel.

Maar eerste start geen ratel, tweede start wel, dat herken ik niet.

Inmiddels (alweer...) 156.400 km op de teller.
 

Eric1965

Nieuw hier
27 dec 2022
14
23
3
Hoeveel km heeft die van jou gelopen? En onder welke omstandigheden / temperatuur doet hij dat?
Mijn LS is uit 2007 en heeft 190.000 km op de klok inmiddels. De buitentemperatuur waarbij het ratelen zich voordoet vanaf plusminus 5 graden celsius en kouder.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
252
147
43
Maar eerste start geen ratel, tweede start wel, dat herken ik niet.
Ik heb bij de eerste start geen ratel zowel warm of koud. Wellicht een betere uitleg nodig: De 2e start wordt niet meteen gedaan. Meestal staat hij een aantal uren of een nacht stil. Dan de volgende ochtend (doordat hij daarvoor maar heel kort heeft gelopen) wel een ratel. Zou dus zoals Sammie zegt misschien toch condens kunnen zijn omdat er minimaal een aantal uren tot een nacht tussen zit. Kan er mee leven sinds het alleen maar in de winter voorkomt en dan alleen al ik 'm bij vorst moet verplaatsen en dus kort de motor loopt.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
252
147
43
Mijn LS is uit 2007 en heeft 190.000 km op de klok inmiddels. De buitentemperatuur waarbij het ratelen zich voordoet vanaf plusminus 5 graden celsius en kouder.
Dus ook bij koud weer. Is dus enigszins normaal waarschijnlijk en kan met olie viscositeit te maken hebben aangezien de distributiekettingspanners (3) op oliedruk opereren.
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Ik ga proberen jouw situatie een keer na te bootsen. Kijken of ik dan iets vergelijkbaars verneem.

NB het wordt een stuk gemakkelijker als je naar Groningen verhuist :trollface:
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
699
625
93
de oplossing 10 w 40
Waaruit bestaat die oplossing?

Ik kan me voorstellen dat bij het wegzetten wat meer 10W40 op onderdelen met "ratelneiging" blijft "kleven" en wat minder weglekt dan de aanbevolen 0W20. Omgekeerd: bij gebruik van een 0W20 zal de olietoevoer naar die onderdelen ook meetbaar sneller gaan en zou het geratel mogelijk ook kunnen worden voorkomen, zeker bij lagere starttemperatuur.
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
336
1
178
43
klopt helemaal, een ratelgeluid is altijd metaal op metaal en dus sljtage . 10w 40 blijft het metaal veel vetter en dus slijt minder
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj