Distributieriem + waterpomp vervangen IS200

Jasper

Nieuw hier
10 feb 2017
7
0
0
Ik ben bezig met het vervangen van de distributieriem en waterpomp. Nu heb ik een vraag over de timing.
Op de onderstaande foto zie je een groen stipje die de top positie aangeeft. Deze komt overeen met de rode stip aan de onderkant.

Nu staat er ook een origineel teken op het boventandwiel, echter kan ik er geen vinden aan de onderkant op de krukas.
Weet iemand waar ik het originele teken op het onderste tandwiel kan vinden?
Ook is mij niet duidelijk welk teken ik moet aanhouden. De groene stip lijkt wel de toppositie aan te geven.
Heeft iemand hier ervaring mee?
 

Bijlagen

  • photo6920.jpg
    photo6920.jpg
    253,2 KB · Weergaven: 71
  • photo6921.jpg
    photo6921.jpg
    284,7 KB · Weergaven: 53

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Tip van Wheeler dealers, snij de oude riem in de lengterichting over de helft door en verwijder ??n stuk zodat je de nieuwe riem er voor de helft erop kan schuiven zonder iets aan de timing te veranderen.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Er zit geen merkteken op de krukas.
Je moet de krukas poelie er op zetten en dan het streepje van die poelie op de distributie kap op 0 uitlijnen.
Dat is het 0 punt. Die moet je dan zelf aftekenen
 

Jasper

Nieuw hier
10 feb 2017
7
0
0
Ok top, ga ik dat een bekijken.
Reden voor mijn vraag is namelijk dat ik vermoed dat de timing niet goed meer staat.
Ik heb sinds kort een storingscode: P1346. De VVT sensor is al vervangen maar dit lost het probleem niet op.
Nu was de distributieriem ook aan vervanging toe, dus goed moment om dit te doen en direct de timing te controleren.
Ik was alleen verbaasd dat ik op de krukas geen markering kon vinden.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
De timing controleren kun je het makkelijkst doen door middel van de bovenste distributie kap los halen.
Dan de krukas met alle poelies er nog op, op de 0 stand zetten, zodat de streep overeen komt met de 0 op de onderste distributie kap.
dan kijken of die boven en onder overeen komt.
Als die op de nokas niet zichtbaar is dan moet je de krukas nog een rondje draaien.