Eco stand vraagje

ErwinCT

Hoort erbij
13 sep 2023
30
21
8
Vraagje over de Eco-stand...ik heb begrepen dat de airco dan wat minder werkt om mee te doen aan de brandstofbesparing..Maar zijn er meer gedeeltes die dan minder werken..zoals de verwarming ?
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Zoals Arbitrator hierboven al schrijft, de auto gaat iets "sloom" reageren op het gaspedaal, maar als je plankgas geeft gaat de auto nog wel met maximaal power. Overigens blijft de verwarming normaal werken, deze werkt namelijk op de warmte van de motor. Daarom duurt het ook zo lang voordat je warme lucht krijgt maar de AC voel je al na 20 seconden.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Klopt, de gasresponse-curve is anders. Ergens op internet is daar een mooi plaatje van.
Dit plaatje is uit de handleiding van de 4GS over de werking van Eco-mode.
 

Bijlagen

  • IMG_9767.jpeg
    IMG_9767.jpeg
    260,3 KB · Weergaven: 59

ErwinCT

Hoort erbij
13 sep 2023
30
21
8
Aha,duidelijk,bedankt.
Ik had namelijk het idee dat de verwarming niet optimaal werkte onderweg maar heeft dus niks te maken met de Eco-stand.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
698
623
93
Zoal als opgemerkt: de warmte van het normale verwarmingssysteem is afkomstig van de door het motorkoelsysteem circulerende vloeistof. Na de start duurt het enige tijd voordat voordat de temperatuur daarvan voldoende hoog is om daar iets aan te hebben, al gaat het opwarmen bij moderne auto's wel steeds sneller.

Als het je na een koude start te lang duurt kun je, indien de auto daarvan is voorzien, de stoelverwarming inschakelen waaruit wel meteen warmte beschikbaar is en die je na een paar honderd meter al begint te voelen. Zodra de warmte uit het motorkoelsysteem ook voelbaar beschikbaar komt, kun je dan de "billengrill" geheel of gedeeltelijk uitschakelen.

Afhankelijk van het type Lexus kan het ook zijn dat de stoelverwarming (afhankelijk van de binnentemperatuur van de auto bij de start) al meteen helemaal uit zichzelf begint of op die manier kan worden ingesteld.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Afhankelijk van het type Lexus kan het ook zijn dat de stoelverwarming (afhankelijk van de binnentemperatuur van de auto bij de start) al meteen helemaal uit zichzelf begint of op die manier kan worden ingesteld.
Ik neem aan dat jij de "conciërge" bedoelt, die heeft de mijne ook, afhankelijk van de temperatuur van de inzittenden past mijn auto de klimaatregeling aan, dit werkt met sensoren in de auto die mij en m'n passagiers in de gaten houden. Dit werkt heel subtiel en is geweldig bedacht door Lexus, 's ochtends gaat de stoel- en stuurverwarming netjes op standje "gebakken handen, rug en billen", na een tijdje wordt dat langzaam teruggeschroefd naar standje "warm houden" of zelfs helemaal uit. Als het warm is uiteraard net andersom (helaas heeft mijn auto geen stuurkoeling). Maar dit alles heeft niets met de ECO-stand te maken...
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
698
623
93
Ik neem aan dat jij de "conciërge" bedoelt, die heeft de mijne ook, afhankelijk van de temperatuur van de inzittenden past mijn auto de klimaatregeling aan, dit werkt met sensoren in de auto die mij en m'n passagiers in de gaten houden. Dit werkt heel subtiel en is geweldig bedacht door Lexus, 's ochtends gaat de stoel- en stuurverwarming netjes op standje "gebakken handen, rug en billen", na een tijdje wordt dat langzaam teruggeschroefd naar standje "warm houden" of zelfs helemaal uit.
Dat is de meest overtreffende trap in luxe :) . Op mijn GS 450h uit 2012 is het allemaal iets simpeler - als de temperatuur in de auto onder 9 graden Celsoius komt tijdens het parkeren, zal bij het starten automatisch de stoelverwarming inschakelen - althans je kunt dat zo instellen. Uitschakelen zal ik daarna naar behoefte zelf moeten doen.