ECO vs NORMAL

Antropos

Nieuw hier
15 jul 2011
18
0
0
Sinds een weekje rijd ik naar volle tevredenheid in mijn CT200h (Business Line). Net als iedere verse berijder ben ik nog aan het uitvinden welke rijmodus het beste bij mij past. In tegenstelling tot een aantal anderen merk ik wel degelijk een behoorlijk verschil tussen de standen NORMAL en ECO. In laatstgenoemde modus reageert het 'gaspedaal' duidelijk gezapiger dan in de stand NORMAL. Ik moet echt (nog) harder en dieper trappen voordat in het vooronder iets gebeurt. Dit vind ik misschien niet eens vervelend - afhankelijk van de route komt dit het comfort zelfs ten goede.
Naast dit duidelijke verschil DENK ik ook een verschil te merken in wanneer de brandstofmotor in- en uitschakelt. In de ECO-stand lijkt de brandstofmotor eerder af te slaan bij constante snelheden tot circa 80 km/uur. We kennen inmiddels allemaal het trucje van 80 km/uur gaan rijden, gas loslaten, brandstofmotor af laten slaan en dan langzaam het pedaal intrappen totdat de snelheid zich op circa 70 km/uur stabiliseert (op de tractiebatterij welteverstaan). Maar in de ECO-modus lijkt het wel alsof ik het gas niet eens helemaal hoef los te laten. Zelfs bij iets gas liften wordt het gewenste resultaat al bereikt. Ervaren meer berijders dit of is het illusie/wishful thinking? Wat ik nog niet heb gemeten, is of deze verschillen tussen ECO en NORMAL ook daadwerkelijk leiden tot een lager verbruik. Heeft iemand al eens metingen gedaan? Bijvoorbeeld door eerst een tank helemaal in NORMAL leeg te rijden en daarna een tank (bij dezelfde of vergelijkbare routes) in de ECO-modus? Met andere woorden, zal het echt zoden aan de dijk zetten als je zo nu en dan de NORMAL modus verruilt voor ECO?
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Hi Antropos, ik mag morgen mijn CT ophalen (eindelijk!) en maakte er tot nu toe altijd al een sport van om zo ver mogelijk op een tank te rijden (Renault Scenic). Mijn werk is ongeveer 25 km van huis en ik kan op twee manieren naar huis en naar kantoor (snelweg en provinciale weg). Deze afstand rijd ik het meeste en daarnaast in het weekend wat langere afstanden op weg naar het strand of familiebezoek. Ik wil deze test wel met je aan gaan ;-)
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
In de ECO stand slaat de brandstofmotor inderdaad sneller af dan in normale modus, dus is het normaal dat het verbruik lager ligt.
 

Antropos

Nieuw hier
15 jul 2011
18
0
0
snekuem zei:
In de ECO stand slaat de brandstofmotor inderdaad sneller af dan in normale modus, dus is het normaal dat het verbruik lager ligt.

Klopt. Maar mijn vraag is hoeveel het in de praktijk nu werkelijk scheelt. Zet het ?cht zoden aan de dijk of win je er uiteindelijk maar 0,1 liter/100 km mee? Ik heb vandaag nog een paar flink gewisseld tussen NORMAL en ECO en ik neig er toch naar dat de auto in NORMAL prettiger rijdt dan in ECO. Dus alleen als het verbruik echt aanzienlijk verbetert, heeft het zin om naar ECO over te schakelen, anders kun je beter in NORMAL blijven rijden. Tot nu toe lijkt echter nog niemand echt "harde cijfers" te hebben, maar is het lagere verbuik nog een gevoel en een "gezond-boerenverstand".
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Ik heb vandaag mijn CT opgehaald en heb met deze discussie in het achterhoofd voorlopig de stand ECO aanstaan. Deze stand zal ik vasthouden totdat de eerstvolgende tankbeurt, waarna ik een hele tank op normaal zal rijden. Op het moment heb ik geen lange ritten in het verschiet (niet anders dan normaal) en kan dus een goede vergelijking maken.

Nu zal het effect nog niet helemaal merkbaar zijn omdat de auto nog ingereden moet worden. Desnoods herhaal ik de proef nog een keer als ik voor de 5 of 6 keer ga tanken. Zodra ik metingen heb, zal ik het hier melden.
 

Antropos

Nieuw hier
15 jul 2011
18
0
0
Jay_Kay zei:
Ik heb vandaag mijn CT opgehaald en heb met deze discussie in het achterhoofd voorlopig de stand ECO aanstaan. Deze stand zal ik vasthouden totdat de eerstvolgende tankbeurt, waarna ik een hele tank op normaal zal rijden. Op het moment heb ik geen lange ritten in het verschiet (niet anders dan normaal) en kan dus een goede vergelijking maken.

Nu zal het effect nog niet helemaal merkbaar zijn omdat de auto nog ingereden moet worden. Desnoods herhaal ik de proef nog een keer als ik voor de 5 of 6 keer ga tanken. Zodra ik metingen heb, zal ik het hier melden.

Top! :rulez: En, ja, het verbruik zal veranderen na een paar duizend kilometer, maar dat geldt zowel voor ECO als NORMAL modus. Het relatieve verschil zal blijven, al zou het ook nog zo kunnen zijn dat het elektronische deel vanaf het begin al optimaal functioneert en dat alleen de verbrandingsmotor na verloop van tijd effici?nter wordt zodat het verschil tussen ECO en NORMAL na de inrijperiode wat kleiner is geworden. Veel plezier van je CT!
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Antropos zei:
snekuem zei:
In de ECO stand slaat de brandstofmotor inderdaad sneller af dan in normale modus, dus is het normaal dat het verbruik lager ligt.

Klopt. Maar mijn vraag is hoeveel het in de praktijk nu werkelijk scheelt. Zet het ?cht zoden aan de dijk of win je er uiteindelijk maar 0,1 liter/100 km mee? Ik heb vandaag nog een paar flink gewisseld tussen NORMAL en ECO en ik neig er toch naar dat de auto in NORMAL prettiger rijdt dan in ECO. Dus alleen als het verbruik echt aanzienlijk verbetert, heeft het zin om naar ECO over te schakelen, anders kun je beter in NORMAL blijven rijden. Tot nu toe lijkt echter nog niemand echt "harde cijfers" te hebben, maar is het lagere verbuik nog een gevoel en een "gezond-boerenverstand".
Ik rijd sinds augustus vorig jaar met mijn CT en heb in elke stand een tank benzine zo goed als leeg gereden op ongeveer hetzelfde dagelijkse traject in normale weercondities ( geen koud weer ). In Eco stand verbruikte hij 4,9 liter/100km, in normale stand 5,1 liter/100 km en in sportstand 5,4 liter/100 km. Nu het wat kouder wordt, rijd ik meestal in normale stand en verbruik ik momenteel rond de 5,7 liter/100 km. Deze week een langere afstand naar Brussel gereden op de autobaan in Eco stand en verbruik rond de 5,3 liter/100 km. Persoonlijk rijd ik mijn CT het liefste in normale stand, gaspedaal is wat minder stroef en reageert iets sneller.