Sinds een weekje rijd ik naar volle tevredenheid in mijn CT200h (Business Line). Net als iedere verse berijder ben ik nog aan het uitvinden welke rijmodus het beste bij mij past. In tegenstelling tot een aantal anderen merk ik wel degelijk een behoorlijk verschil tussen de standen NORMAL en ECO. In laatstgenoemde modus reageert het 'gaspedaal' duidelijk gezapiger dan in de stand NORMAL. Ik moet echt (nog) harder en dieper trappen voordat in het vooronder iets gebeurt. Dit vind ik misschien niet eens vervelend - afhankelijk van de route komt dit het comfort zelfs ten goede.
Naast dit duidelijke verschil DENK ik ook een verschil te merken in wanneer de brandstofmotor in- en uitschakelt. In de ECO-stand lijkt de brandstofmotor eerder af te slaan bij constante snelheden tot circa 80 km/uur. We kennen inmiddels allemaal het trucje van 80 km/uur gaan rijden, gas loslaten, brandstofmotor af laten slaan en dan langzaam het pedaal intrappen totdat de snelheid zich op circa 70 km/uur stabiliseert (op de tractiebatterij welteverstaan). Maar in de ECO-modus lijkt het wel alsof ik het gas niet eens helemaal hoef los te laten. Zelfs bij iets gas liften wordt het gewenste resultaat al bereikt. Ervaren meer berijders dit of is het illusie/wishful thinking? Wat ik nog niet heb gemeten, is of deze verschillen tussen ECO en NORMAL ook daadwerkelijk leiden tot een lager verbruik. Heeft iemand al eens metingen gedaan? Bijvoorbeeld door eerst een tank helemaal in NORMAL leeg te rijden en daarna een tank (bij dezelfde of vergelijkbare routes) in de ECO-modus? Met andere woorden, zal het echt zoden aan de dijk zetten als je zo nu en dan de NORMAL modus verruilt voor ECO?
Naast dit duidelijke verschil DENK ik ook een verschil te merken in wanneer de brandstofmotor in- en uitschakelt. In de ECO-stand lijkt de brandstofmotor eerder af te slaan bij constante snelheden tot circa 80 km/uur. We kennen inmiddels allemaal het trucje van 80 km/uur gaan rijden, gas loslaten, brandstofmotor af laten slaan en dan langzaam het pedaal intrappen totdat de snelheid zich op circa 70 km/uur stabiliseert (op de tractiebatterij welteverstaan). Maar in de ECO-modus lijkt het wel alsof ik het gas niet eens helemaal hoef los te laten. Zelfs bij iets gas liften wordt het gewenste resultaat al bereikt. Ervaren meer berijders dit of is het illusie/wishful thinking? Wat ik nog niet heb gemeten, is of deze verschillen tussen ECO en NORMAL ook daadwerkelijk leiden tot een lager verbruik. Heeft iemand al eens metingen gedaan? Bijvoorbeeld door eerst een tank helemaal in NORMAL leeg te rijden en daarna een tank (bij dezelfde of vergelijkbare routes) in de ECO-modus? Met andere woorden, zal het echt zoden aan de dijk zetten als je zo nu en dan de NORMAL modus verruilt voor ECO?