Eerst even voorstellen

CharlyD

Hoort erbij
24 nov 2014
38
1
8
Hallo beste Lexus liefhebbers,

Ik ben vanaf vandaag nieuw op dit forum en ben nog aan het uitzoeken hoe het allemaal werkt. Ik rij zelf een LS 400 uit eind 1994. Ik ben 33 jaar en werk bij een groot bedrijf in de halfgeleiders sector. Na de middelbare school heb ik mijn diploma voor manager klein bedrijf in de autobranche bemachtigd en ik heb dus redelijk wat kennis en ervaring met autotechniek. Ik heb meerdere auto's waaronder een '80-er Mustang en dus een mooie Lexus ls 400. Een heerlijke auto todat hij rond Pinksteren zijn motormanagement lampje liet branden. Daar zal ik in dezer dagen graag nog wat ervaring met jullie over willen uitwisselen.

Groeten CharlyD
 

CharlyD

Hoort erbij
24 nov 2014
38
1
8
Ik zal maar meteen beginnen over het lampje;) Ik mijn storingscode uit kunnen lezen en hij geeft motor code 31 aan>> airflow meter signal. Na eerst voor 100 euro opgelicht te zijn via MP een nieuwe luchtmassameter geinstalleerd. In eerste instantie leek het prima maar nadat de motor warmer was en rustiger ging lopen ging het lampje weer branden met dezelfde code. Tijdens het rijden bij gasklep ook maar een beetje open gaat hij na enkele seconden uit.....gas los en hij gaat weer aan:brr:. Daarbij leek verder dat de problemen met horten tijdens het rijden wel weg waren en dat het resetten van de motorcode alleen nog niet goed was gedaan (accu klem los) Hij reed dus verder goed. Maar na 2 dagen en een paar kilomteres verder begint hij weer te horten bij deellast en dan een continue snelheid. Iemand een iedee welke sensor deze error nog meer kan veroorzaken? Bakolie is onder strenge instructies van mij al vervangen.
Ik hoor het graag:rulez:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Een nieuwe MAF hoeft niet direct iets uit te sluiten helaas..

Belangrijk is dat je zeker weet dat alle waarden (MAF) correct zijn, dus stroomvoorziening (+/- 5V), temperatuurweerstand (tussen 2-3k, terminals E2 and THA). Is dat binnen spec, dan verder kijken naar TPS waarden en schoonmaken en meten IACV.
 

CharlyD

Hoort erbij
24 nov 2014
38
1
8
Heeft idd niets uitgehaald. Maar die afkortingen zeggen mij nog niet zoveel. Kun je iets meer jip en janneke uitleg geven:grin:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja sorry, die termen loop je op als je maar lang genoeg hier rondhangt :p

TPS - Throttle Position Sensor : http://www.lexls.com/tutorials/EFI/tps.html (check en meten)
IACV - Idle Air Control valve (hieronder PDF van een '96 LS....maar je krijgt het idee)

E.e.a. zit op je gasklephuis en regelt icm MAF het juiste brandstof/zuurstof mengsel etc. Dus als 1 uit verhouding is, kun je code 31 krijgen. Uiteraard een natte vinger, maar kun je die uitsluiten dan ben je weer een stap verder.
 

Bijlagen

  • Inspection Idle Air Control (IAC) Valve.pdf
    48,9 KB · Weergaven: 70

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Die TPS is inderdaad een goeie.
Daarbij kan dit gedrag ook komen door een probleem met de temperatuursensor, die zit midden voor op de motor.
Wat ook kan helpen is het gasklephuis compleet te reinigen, misschien plakt of klemt de klep.
In ieder geval aan de achterkant ga je een hoop zwarte troep vinden...

Weet je zeker dat de MAF die je gekocht hebt goed/nieuw is?
 

CharlyD

Hoort erbij
24 nov 2014
38
1
8
Heren bedankt! Ik zat zelf aan de IACV - Idle Air Control valve te denken maar wist niet dat deze niet apart maar onder code 31 valt. Ik ga straks chekcen!