Eerste Lexus !

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Goedemiddag allen,
ik heet Marc, 55 jaar, en woon vlakbij Amsterdam.
Hebben voor mijn vrouw (n? 4 Mercedessen) nu een Lexus IS250 met 100K op de klok uit 2013 gekocht. De eerste dus. Foto's volgen z.s.m.
Da ik "gezegend" ben met twee linker handen en van Lexus helemaal (nog) niets af weet, zal ik zeker het Forum hier afstruinen en jullie
"lastigvallen" met de een of andere vraag....
Groet,
Marc
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Welkom Marc,

We zijn altijd benieuwd naar foto's, dus kom maar op! :D
Maak je niet druk over die twee linker handen van je: een Lexus zal niet zo gauw een beroep doen op een rechter hand. Maar vragen staat je natuurlijk vrij. Kennis zat hier op LF.
Alvast heel veel plezier toegewenst met de IS250:rulez:.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Welkom Marc,

We zijn altijd benieuwd naar foto's, dus kom maar op! :D
Maak je niet druk over die twee linker handen van je: een Lexus zal niet zo gauw een beroep doen op een rechter hand. Maar vragen staat je natuurlijk vrij. Kennis zat hier op LF.
Alvast heel veel plezier toegewenst met de IS250:rulez:.

Heel erg bedankt voor je vriendelijke reactie !
De auto wordt momenteel nog klaargemaakt (beurt, nieuwe banden, klein plekje op de kofferbak wegwerken en nog wat kleine dingetjes). Foto's komen z.s.m. zodra wij hem hebben opgehaald.
Denk dat wij een generatie 2 auto hebben. Zal iemand vast wel, n? de foto's te hebben gezien, kunnen bevestigen, of niet natuurlijk....
In ieder geval moet ik nog uitzoeken welke olie er in moet en welke benzine ik moet tanken. De verkoper zei 98, maar ik neem toch aan dat 95 E10 geen probleem mag zijn. Of ? Dit is alleen "belangrijk" omdat er bij ons om de hoek een Esso Express zit die alleen maar 95 E10 heeft......
Verder, wanneer automaat spoelen, is de distributieketting vatbaar voor rek en,en,en. Na ja, komt allemaal wel op z'n tijd.

Groet,
Marc
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ja, een IS250 is een 2e Generatie IS, nog met de zijdezachte V6 in het vooronder. En dan heb je ook meteen de meest 'verse' 2e Gen, omdat deze in 2013 werd afgelost door de 300h (3e Gen).
Vragen over olie en brandstof horen eigenlijk niet in een voorsteltopic als dit thuis en er bestaan al meerdere (bier-en-chips-erbij)topics over. Maar in het kort, puur objectief gezien lust jouw IS een 5W-30 volsyntheet. Brandstof: Euro95, zowel in E5 als E10 variant (98 mag in theorie dus ook) en verversing/spoelen van de bak wordt door Lexus niet beoogd, ofwel de bak is lifetime sealed. Nogmaals: alles puur objectief gezien. Zie straks ook achterin je boekje voor dit soort gegevens. De subjectieve benadering kan heel anders uitpakken (graai een hapje en drankje erbij en klim in de zoekfunctie op dit forum). Vooral (laten) doen wat tussen je oren het meest prettig aanvoelt ;). De ketting: ik heb nog nooit vernomen dat de ketting van een IS-V6 vanwege rek moest worden vervangen... :D
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Welkom en gefeliciteerd met de aanwinst.

Ik wil Xenon tegenspreken :grin:. De dealer gooit er inderdaad 5W30 in, maar de motor heeft liever 10W40.
Mijn IS250 rammelde weleens bij het starten toen er 5W30 in zat, dit was met 10W40 verdwenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Dank aan Xenon en dank aan Roel voor de reacties !
Ben erg blij met jullie op-en aanmerkingen.
Yep, geen technische vragen in een voorsteltopic. Sorry ! Wil niet niet meteen met een minnetje achter mijn naam beginnen. :oops:
Anyway, het is nu wachten op de auto en dan zal ik wat foto's uploaden.

Groet,
Marc
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Vandaag de auto opgehaald. Mega gave auto. We zijn er erg blij mee. Foto's volgen spoedig.
Het enig wat een beetje jammer is, is dat er geen bandenspanning-controle-systeem opzit en
dat de richtingaanwijzer geen tiptoets-functie heeft. Voor de rest valt er nog veel te ontdekken !
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Je kan TapTurn overwegen: http://www.autowindow.com/
Officieel is de IS250 niet ondersteund, maar als je contact zoekt met de maker kan hij een versie voor de IS250 sturen met extra schakelaar.


Ik heb zo'n TT in de GS (daarvoor in de IS). Ding doet het nog steeds prima, maar houdt er bij aanschaf even rekening mee dat als de Douane het pakketje onderschept (want komt uit Canada (dacht ik? Of was 't USA?) er nog even een stukje importheffing en BTW overheen komt en het ding zomaar een paar tientjes duurder wordt.

Ik zou nog eens de onderdeelnrs moeten opzoeken, maar ik dacht dat de Toyota Avensis ook zo'n comfortknipperdinges aan boord heeft en die zou plug-n-play zijn in de 2IS en 3GS (zelfde voet). Nu even geen tijd voor, maar ik wil het nog wel eens opnieuw uitzoeken. Ook voor onze IS...
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Dit is 'm: knippert 3x, OEM-nr: 81980-30170. Zijn met een beetje goodwill te krijgen voor om en nabij 50 tot 60 euro (nieuw) en via een onderdelenlijn misschien nog wel voor minder.

Het verschil met een TapTurn (die van mij kostte iets van ?90 zonder bemoeienis van de Douane) is, dat de OEM niet met LEDs overweg kan en de kans bestaat tot hyperflashen als LED's worden ingezet. En je hoeft niet een extra schakelaartje(nodig om te kunnen programmeren) weg te werken, want er valt niets aan in te stellen.
Daar staat dan weer tegenover dat een TapTurn lastonafhankelijk werkt, dus prima met LEDs overweg kan en nooit zal hyperflashen. Ook niet als een lampje de geest heeft gegeven. Daarnaast heeft een TapTurn nog wat andere instelbare features, zoals het aantal knipperingen (van 3 tot 6, maar stel je in de praktijk waarschijnlijk toch maar ??n keer in), coming home / follow me home functie en een optionele wig-wag-strobefuncties. De parkeerlichtfunctie is een knap waardeloze feature, want wie laat nu een paar uur een auto achter met aan een zijde een continu brandende richtingaanwijzer o_O?
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
854
1
473
63
Xenon dat heb je snel uitgezocht in anderhalf uur:rulez:. Is dat een kwestie van 1 zo’n module plug en play vervangen in een IS250?

Weet je waar die module zit?
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Vandaag de auto opgehaald. Mega gave auto. We zijn er erg blij mee. Foto's volgen spoedig.
Het enig wat een beetje jammer is, is dat er geen bandenspanning-controle-systeem opzit en
dat de richtingaanwijzer geen tiptoets-functie heeft. Voor de rest valt er nog veel te ontdekken !

Nog een ding dat mij is opgevallen: Er zitten voor "maar" 2 sensoren (op de hoeken). Beter dan niets natuurlijk.
Begrijp alleen niet waarom niet nog twee ertussen..... Na ja, zal wel aan mij liggen........
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
D43m0n Yup (maar bij TT ook een extra schakelaartje), en yup: ietwat rechts aan de stuurkolom. Zet je alarmlichten aan en tast met je hand boven de pedalen welk relais je daar voelt tikken. Kan je niet missen. Een arm met twee ellebogen kan handig zijn... :)
 
Laatst bewerkt:

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
854
1
473
63
Lol :)

Thnx, zo’n mod lijkt me dan met extra gewricht prima zelf uit te voeren :p. Ik stop er liever een van Toyota-makelij in dan een van AliExpress-winkel :grin:
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Vandaag mooi weer en maar meteen wat plaatjes geschoten.
We zijn er mega content mee.
 

Bijlagen

  • 20200619_083643.jpg
    20200619_083643.jpg
    462,6 KB · Weergaven: 50
  • 20200619_083846.jpg
    20200619_083846.jpg
    326,5 KB · Weergaven: 49
  • 20200619_083856.jpg
    20200619_083856.jpg
    276 KB · Weergaven: 49
  • 20200619_083725.jpg
    20200619_083725.jpg
    445,8 KB · Weergaven: 50

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Moooooi!i!i!. Wat een plaatje! Wees er zuinig op! :D:thumbsup:


Lol :)

Thnx, zo?n mod lijkt me dan met extra gewricht prima zelf uit te voeren :p. Ik stop er liever een van Toyota-makelij in dan een van AliExpress-winkel :grin:

Persoonlijk denk ik dat die angst om Chinese "prullaria" in huis te halen niet meer van deze tijd is. Kijk maar om je heen en pak maar eens een willekeurig electronisch artikel waar een (Europese) merknaam op prijkt. Osram, Siemens, Philips, Bosch, AVM, Cherry, Cisco, HP, Philips... Noem maar op...Vrijwel zeker tref je daarop aan "Made in China", of "Made in R.O.C".
Onze Siemens keuken-/witgoedapparatuur, alle zes, allemaal Made in China. Maar wel een "Made in G?rmany-prijs" voor neergeteld...:brr:

Uit nieuwsgierigheid neem ik altijd wel een kijkje hoe het "China spul" en no-name apparatuur er van binnen uitziet. En van decoder tot meetapparatuur tot netwerkswitches, routers en fotoapparatuur aan toe, het maakt amper tot niets meer uit. Je ziet overal strak ontworpen en schoon geproduceerde printen zonder de vroeger zo kenmerkende "oeps-foutje-draadbrugjes", braampjes, koude soldeerklonters/spatters, scheef geplaatste componenten, kabelsalade, prop-en-vrotwerk, afbreekprintjes, zelftappertjes, etc. Ik tref dit al geruime tijd niet meer aan. Het is tegenwoordig allemaal snaarstrak SMD-design, modulair, snap-in, allemaal keurig afgewerkt, met waar nodig mooie connectortjes en blijkt de apparatuur ook nog eens een langdurig betrouwbaar leven beschoren.

In onze IS tikt ook zo'n China-kloon van ?2,nogwat, omdat de IS rondom is voorzien van LED's en ik m'n TapTurn bij aanschaf van de GS uit de IS naar de GS heb verhuisd. Ook dat ding ziet er van binnen zeker zo strak en netjes uit (al stelt het in dit geval ook amper iets voor qua complexiteit) en doet in geen enkel opzicht onder voor het interieur van de OEM-versie. En beide bevatten hetzelfde merk relais (het enige mechanische erin) ook nog eens... Ik voorzie daarom eerder de praktijk dat de grote merken zelf massaal uit China, rebranded onder eigen naam, inkopen om er vervolgens 800% winst op te maken doordat wij EU-consumenten nog steeds meer vertrouwen hebben in de reputatie van die grote merknamen... :brr: Zo ja, dan zou je dat ook juist als maatstaf kunnen zien voor de tegenwoordige hoge productiekwaliteit van "Made in China" ;). Niet dat ik China zozeer wil promoten, maar ook ik elke euro die ik uitgeef zo goed mogelijk wil besteden..

Euh...ik liet me even gaan en ging nu wel erg ver offtopic... excuses! :giggle:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Persoonlijk denk ik dat die angst om Chinese "prullaria" in huis te halen niet meer van deze tijd is. Kijk maar om je heen en pak maar eens een willekeurig electronisch artikel waar een (Europese) merknaam op prijkt. Osram, Siemens, Philips, Bosch, AVM, Cherry, Cisco, HP, Philips... Noem maar op...Vrijwel zeker tref je daarop aan "Made in China", of "Made in R.O.C".
Onze Siemens keuken-/witgoedapparatuur, alle zes, allemaal Made in China. Maar wel een "Made in G?rmany-prijs" voor neergeteld...:brr:

Nog heel even off-topic dan :giggle:

Deze vergelijking is niet eerlijk. Chinese producten voor de Europese markt zijn (doorgaans) van andere kwaliteit dan de producten voor de Chinese markt.
Kwaliteitseisen voor een Europees product zijn gewoon veel hoger. Door deze hogere eisen en nodige certificeringen ga je dus richting een "Made in Germany-prijs".

Ik ben het met je eens dat er voldoende Chinese producten zijn die niet onder doen voor de westerse kwaliteit, maar er is nog ontzettende veel dat dat wel doet.

Conclusie:
De Aliexpress relais en Toyota relais zijn zeer waarschijnlijk beide in China geproduceerd, maar ik durf te garanderen dat die van Toyota van betere kwaliteit is (door gebruik van betere componenten en uitgebreide tests). Of je dit verschil in de praktijk gaat merken? Waarschijnlijk niet.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n