Eerste testverslag van een nieuwe eigenaar

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Eerste testverslag van de CT200H

Japan ligt in duigen, met grote consternatie volgen we de beelden op de TV, onwerkelijk en verslagen laat ik de beelden op me inwerken, wat een catastrofe en leed. Niet te beschrijven wat daar gebeurd is en wat hen nog te wachten staat in deze barre tijden voor het land van de rijzende zon.
Het enige wat we kunnen doen is meeleven en als er weer nieuwe beelden binnen komen van de ramp kan ik het niet laten even naar buiten te kijken waar de nieuwe CT staat. Deze auto uit het land van de rijzende zon wist waarschijnlijk niet hoe zijn geboortegrond getijsterd zou worden alhoewel ik hem enige sympathie met de ramp niet kan ontzeggen, maar daar later over.

De CT in levende lijve.
Na de diverse reclamecampagnes en de bestelling in oktober 2010 in Den Haag bij de voorpremiere van de CT eindelijk zelf het stuur ter hand nemen en rijden. De keus om de CT te kopen zijn gebaseerd op enerzijds vertrouwen in het merk Lexus en de enorm goede indruk die de CT op ons heeft achtergelaten, dus zonder een kilometer gereden te hebben de auto besteld. Onze keus viel op de CT first edition waarvan er 100 door Louwman en Parqui naar Nederland zijn gehaald.
Waarom de FE? Enerzijds omdat er nog weinig bekend was in oktober 2010 over de preciese uitvoeringen en accessoires die besteld konden worden op de diverse uitvoeringen. Een heel snel rekensommetje was dan ook snel gemaakt met de Heren van van Dorst uit Breda (onze vaste dealer). Binnen een kwartier is de auto besteld en kon het grote wachten beginnen.

DE CT afgeleverd

10 maart is het eindelijk zover dat de auto afgeleverd gaat worden, wordt inmiddels de telefoontjes van kennissen dan ook een beetje zat of we de auto al hebben, want over belangstelling valt niet te klagen. 16.00 uur te Breda staat de CT in sienna brown klaar in de afleverruimte van van Dorst, in een woord een plaatje om te zien, een kort gedrongen dikke auto staat er op ons te wachten. De vertegenwoordiger van van Dorst Alain levert de auto af en heeft een goede carnavalsverkoudheid te pakken, snotterend en snuitend worden de papieren in orde gemaakt en is de GS officieel niet meer van ons na de vrijwaring. Het gekke is dat dat me niet zo veel deed, en dat is voor het eerst in mijn leven dat ik niet meer omkijk naar een ingeruilde auto, dat zegt wel wat over de CT.
Na de papieren rompslomp en de gebruikelijke foto?s eindelijk rijden, stoel verstellen en spiegels even goed zetten gordel om en het grote genieten en ontdekken kan beginnen.

Interieur
De eerste indruk is geweldig, de stoffen bekleding van de CT FE geeft een hoogwaardig gevoel, soort velours stof met een mooie uitstraling, de stoelen zitten als gegoten en geven een behoorlijke portie zijdelingse steun, ze omvatten je als het ware. Het stuur is lekker dik en ligt lekker in de hand en is in hoogte en diepte verstelbaar. Ik vind dan ook een prettige zit achter het stuur ondanks mijn lengte van 1.95. Rem vast en start (nou ja start, zeg maar aan/uit schakelaar) knop indrukken en de rijrichtingsschakelaar(van een versnellingspook kunnen we echt niet spreken) in de D zetten, en toen bleef het akelig stil!!!! Het display in het dasboard geeft aan ?ready?.
Dit de eerste rare gewaarwording van het grote CT rijden, gas geven (daar gaan we weer, het is geen gaspedaal maar een laat ik het zeggen snelheidsregelaar) en de auto rolt van zijn plek.
De eerste indruk die het interieur op mij maakt zijn van het soort gevoel, heel herkenbaar Lexus maar toch anders, nieuw en verfrissend. Mooie materialen, degelijke uitstraling die je een gevoel geven in een veel duurdere auto te zitten dan je zou verwachten. Vooral het leer over het middenconsole en de afdekking van de meters is erg mooi, het klopt allemaal gewoon.
De instap achterin met de voorstoelen in de achterste stand is niet helemaal geweldig, maar aan de andere kant heb ik de voorstoel dan ook bijna in de achterste stand staan, een paar cm naar voren levert al behoorlijke winst op achterin met in en uitstappen. De zit op de achterbank is knus en gezellig, dat is eigenlijk de beste beschrijving, maar om nou een paar tieners van 1.95 op de achterbak te plaatsen zal wel de nodige tumult veroorzaken. Op korte stukken zou het prima gaan maar op lange stukken zal het gebroed wel enige wanklanken laten horen. Je kunt je dan 2 dingen afvragen, is de jeugd zo verwend (ik heb 1000-en kilometers met mijn kont op de sky bekleding van een Toyota 1000 gezeten naar Italie) of is het behelpen. De conclusie is eigenlijk, met een beetje inschikken is het allemaal te doen .
De kofferbak is van gelijkmatige vorm, niet overdreven groot maar heel gebruiksvriendelijk, je kunt de wekelijkse boodschappen makkelijk kwijt, zo erg als een Aygo is het dus helemaal niet. Een goed bruikbare bagageruimte met een degelijk afdekzeil in de vorm van een oprollend zeil die degelijker overkomt als dezelfde constructie in bijvoorbeeld de RAV 4 van Toyota, aan dit soort details kun je zien dat er veel aandacht is besteed aan het premium gevoel dat Lexus je geeft.
Onder de afdekmat van de kofferruimte zit nog een grote bak waar je kleine spullen in op kunt bergen, heel bruikbaar overigens.
Onder deze voornoemde bak die te verwijderen is zou je een reservewiel verwachten, de ruimte is er voor, maar nee, een krik, een sleepoog, een slinger en een compressortje die je moet helpen bij een eventuele lekke band. De compressor is voorzien van een bus met antilekmiddel zodat de band weer opgepompt kan worden, echter een ritje naar de dealer of een bandencentrum wordt wel op prijs gesteld. Aan de andere kant is dit een goede voorziening want hoe vaak heb je nou eigenlijk een lekke band, tenminste ik kan me niet heugen dat ik ooit een band heb gewisseld.


Tevens zit de accu (12V) rechtsachterin de auto geplaatst, niet meteen een plek waar je hem zou verwachten en je hebt zicht op de tractiebatterij die op de achteras ligt. Deze tractiebatterij heeft een soort aansluiting ( de traction battery interlock switch), verwijder deze in geen geval, of ga er niet aan rommelen, de auto staat direct in storing (check hybride system melding) en is niet meer van zijn plek te krijgen. In ons geval was deze niet goed bevestigd zodat wij waarschijnlijk de eerste storing hadden van een CT in Nederland. Het is allemaal prima verholpen met constant overleg met van Dorst in Breda ( Ferrie, Alain en Jac nog bedankt!!!), de switch zat niet goed bevestigd in de tweede vergrendeling en is met rijden los gekomen. Met de afleveringen zal hier extra op gelet worden, maar ja dat krijg je ervan als je als een van de eersten met een CT gaat rijden. Het is voor de dealers ook nog een leerproces. Tot zover de sympathie met zijn thuisland zullen we maar zeggen.

Navigatiesysteem.

Wat opvalt is de makkelijke bediening van alle voorzieningen en de muis die je gebruikt voor het navigatiesysteem is geweldig, makkelijk te bedienen en wat mij opvalt is dat je onder het rijden er niet door gestoord wordt, het is een heel natuurlijk gevoel. Je kunt je ogen op de weg houden en op het scherm.
Onder het navigatiesysteem zitten meerdere functies, de verwarming, de audio, de instellingen van de auto zelf met energiemonitor.
Als je energiemonitor aanzet zie je hoe druk de techniek bezig is, ongelooflijk allemaal want voelen doe je het niet. De schakelingen tussen electrisch rijden en benzine en of alle tussenstanden zijn niet voelbaar, alleen het scherm informeert je daarover. In deze configuratie kun je ook nog het verbruik zien van de afgelopen rijperiode en het verbruik, erg leuk allemaal en 1:16,5 was een waarde die wij konden aflezen na een behoorlijk wild ritje (snelweg 140-160 km/h en dijkweggetjes) met een maagdelijke kilometerstand van 9 km aan het begin, dus auto is nog niet eens ingereden.

Het rijden.

Gewenning heeft de CT eigenlijk niet nodig, heel knap gezien het staaltje techniek wat er in het vooronder plaatsvind. Instappen en startknop indrukken en wegrijden, de techniek doet het werk voor je. Wat direct opvalt is de directe besturing, scherp en gevoelig bij normale snelheden. Opvallend is het rustige rijgedrag van de CT op de snelweg, heel koersvast zonder kleine correcties te hoeven geven, wat wel het geval was bij de GS. Van spoorgevoeligheid bespeur ik nagenoeg helemaal niks, oudere modellen zoals de IS200 en -250 hadden daar wel behoorlijk last van.
Het is echter wel een beetje vreemde gewaarwording dat bij de optrekken het motorgeluid niet overeenkomt met je snelheidsbeleving, dat is even wennen, het is anders maar niet storend. De media die de CVT daar de schuld van geven is een beetje overtrokken, de beleving is gewoonweg anders.



Als je vlot op wilt trekken trap het pedaal dan niet meteen in het tapijt maar geef geleidelijk meer gas, dan hoeft de motor ook niet op te toeren maar doet de techniek het allemaal voor je. Aan de andere kant valt het motorgeluid mij bij de 5000 toeren ontzettend mee, je hoort de motor wel maar het is absoluut niet storend in mijn beleving. Ook op hoge snelheden is het aangenaam stil, ik praat dan over snelheden tussen de 140 en 160 km per uur, je hoort eerder het bandengeruis dan de techniek.

Verschil in eco-normaal-sport.
Ik vind de auto lekker rijden in de ecostand, raar maar waar, in deze stand stuurt de techniek alles aan en het gebeurde mij dat tot 70 km/h er elektrisch gereden wordt!!!! Boven deze snelheid schakelt de benzinemotor bij, maar op Provinciale wegen is het een rare gewaarwording als je ineens ziet dat je geheel elektrisch rijdt.
De sportstand is een leuke stand, of eigenlijk meer een gadget, de auto wordt nog gevoeliger kwa besturing en response op het ?gas?pedaal. Het gaat er allemaal wat sportiever aan toe, het aan en uitschakelen is goed voelbaar, maar of je dit veel gebruikt is nog maar de vraag. De auto nodigt je zeker uit voor sportief rijgedrag, hoe verwonderingswaardig dan ook, maar de kracht van de CT zit hem in de wegligging. Op een dijkweg durf ik de cruisecontrol op 70 te zetten en deze niet uit te schakelen, ook niet voor bochten. Deze auto kun je zo ongelooflijk hard de bocht om krijgen dat auto?s die achter je rijden gewoonweg moeten afhaken. De kracht van de CT zit hem in zo constant mogelijke snelheden bewerkstelligen, en dat kan dus met deze auto. De FE is afgeleverd op 17 inch velgen en sportieve laagprofielbanden, dat zal zeker helpen bij het bochtengedrag. Maar geloof me dat mensen raar opkijken van de bochtsnelheden die deze auto kan bereiken, het commentaar van mijn ega was dus ook niet van de lucht na deze excersitie, misselijkheid ten gevolge dus.
Dus heren als je je lekker uit wil leven doe dit zonder je meisje, ze worden geheid misselijk van de hoge bochtsnelheden!!!!
Over de vraag of de performancedempers een zekere bijdrage zullen leveren is het antwoord tweeledig, als je van hoge bochtsnelheden houdt zal het een toegevoegde waarde hebben, maar is het nodig? Ik denk van niet, de meeste mensen hebben de durf niet eens om de auto in die snelheden de bocht om te krijgen, ook zonder deze dempers niet. Een leuke gadget dus.

Conclusie,
De CT oogst wat mij betreft bewondering door het ultieme bochtengedrag, het lage verbruik en de nieuwe beleving van autorijden an sich. De beleving van het Lexusgevoel is wel degelijk aanwezig in heel hoge mate zelfs. Het is bewonderingswaardig dat Lexus een hybride neer kan zetten die een glimlach op je gelaat kan toveren, de auto rijdt geweldig maar kijk wel uit in bewoond en druk gebied omdat de mensen op straat je niet aan horen komen ?sluipen?. Dus deze auto triggert al je vermogens om te rijden en te anticiperen, een beleving die op mij een overweldigende indruk maakt.

Het wachten waard? Jazeker, de CT is een aanwinst voor je belevingsgevoel van autorijden op een heel hoogstaand niveau, wie had dat gedacht. Ik zou bijna lachend zeggen Prius en Auris boys eat youre hart out, want ondanks dat ze de techniek delen is de CT een nieuwe loot aan de Lexusboom, wat mij betreft een ECHTE Lexus.

Voordelen,
- Enorm fijn rijgedrag
- Laag verbruik
- Degelijke Lexus beleving
- De glimlach die deze auto bij je weet te bewerkstelligen

Nadelen,
- Waarom geen klepje over de bekerhouders in het middenconsole?
- Armsteun van de deur is voor mooi iets te laag om je arm onder het rijden op te leggen
- Erg stil voor de omgeving
- Vervelende priusrijders die de auto willen bekijken op de snelweg
- Geen instructieboekje maar een memorystick met de instructies (dat kan toch beter mener Louwman)


Wat mij betreft een aanwinst en superfijne auto, en dat zeg ik niet omdat ik er zelf 1 rijdt, als een auto mij niet bevalt gaat hij er gewoon weer uit maar dit is een blijvertje!!!!!!

Opvallende zaken aan de CT

De voorste remschijven zijn kleiner dan de achterste!!
De 12 V accu zit rechtsachterin dus zoek niet in de motorruimte!!!
De LED koplampen zijn al hun geld dubbel en dwars waard, wat een rustig beeld s'nachts.
 

Bijlagen

  • HPIM1580.JPG
    HPIM1580.JPG
    134,3 KB · Weergaven: 43
  • HPIM1581.JPG
    HPIM1581.JPG
    140,1 KB · Weergaven: 47
  • HPIM1582.JPG
    HPIM1582.JPG
    145,2 KB · Weergaven: 46

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Instructieboekjes???? het zijn meer waarschuwingsboekjes gestoeld op de amerikaanse markt hahahahahha :hi: :rulez:
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Boekje is niet nodig, mijn zoon had in 10 minuten elk menu te pakken. Verder is de CT een typische Lexus/Toyota van binnen, ik reed er zo mee weg. Alleen die onzin handrem mag er meteen uit van mij. Dat die in mijn 19 jaar oude LS 400 zit ok maar zo'n ouderwets trapding in een auto van 2011? VW heeft ook die elektrische handremknoppen en dat werkt ook. :D
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Eeehh de CT heeft geen P-stand in de schakelcoullise, is knopje,................................... ik denk dat we die pedaalemmerhand(voet)rembediening te danken hebben aan de markt in de VS, daar moet een auto echt foolproof zijn, dus vandaar. Of zou Lexus dit gedaan hebben om overstuur met de handrem voor elkaar te krijgen. :D En ik moet beamen uit ervaring dat amerikanen niet echt heldere lichten zijn als het op autorijden aankomt,.......... :roll:

En bij alle Lexussen die we gehad hebben heb ik de handrem ook nooit gebruikt, dan is inderdaad de P-stand handig.
 

Robsos

Hoort erbij
6 apr 2011
26
0
0
Leuk verslag. Erg bruikbaar.

Ik heb een vraag over je lak kleur; Sienna Brown.
Zelf ben ik ook gevallen voor deze kleur, enkel alleen vanuit de folder.

Op de foto's echter lijkt deze een stuk donkerder; Is deze kleur wat je verwacht had, aangezien je ook vanuit vertrouwen hebt besteld?

Grtz

Robsos
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
de test auto wat ik meehad was ook deze kleur.. wat ik heb gemerkt is dat als die in de zon staat dat je wel wat donkerbruin ziet, in het donker, dan is die meer richting zwart...
 

renzie

Hoort erbij
4 apr 2011
58
0
0
Klopt het dat je tijdens hert rijden geen adres kan invoeren in het navigatiesysteem? Ik ben 50.000 km per jaar onderweg en ben gewoon om s'ochtends als ik van huis weg rij al de adressen waar ik die dag naar toe moet in te voeren.

renzie
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
@renzie

Dat is niet correct. Je kunt gewoon adressen invoeren tijdens het autorijden. Alleen films kijken gaat dan (helaas) niet.

Ik rijd tegen de 120.000/jaar, dus ik zou al helem??l balen ;)
 

renzie

Hoort erbij
4 apr 2011
58
0
0
Ik had dat in de een amerikaanse test gelezen. Gelukkig werkt dat in europa anders. nu nog een oplossing voor het dvd systeem.

renzie
 

Audiophile

Actief
11 okt 2010
132
1
0
@maistah

120.000 p/jr.?!?!? Hoe doe je dat?? vind de 55.000km die ik rij al aardig wat...
Dus over 1 1/2 jaar mag je alweer een nieuwe uitkiezen.
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Robsos zei:
Leuk verslag. Erg bruikbaar.

Ik heb een vraag over je lak kleur; Sienna Brown.
Zelf ben ik ook gevallen voor deze kleur, enkel alleen vanuit de folder.

Op de foto's echter lijkt deze een stuk donkerder; Is deze kleur wat je verwacht had, aangezien je ook vanuit vertrouwen hebt besteld?

Grtz

Robsos

Kleur is mooier dan verwacht, het is maar net hoe het licht valt op deze lak, soms lijkt er een zweempje paars doorheen te komen, het is een makkelijke mooie kleur die geheel aan mijn verwachting voldoet, ik ben er erg blij mee. :rulez: