Effe voorstellen

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
En daar stond hij dan. Vandaag om 16.30 was het zover. Ik mocht m'n nieuwe Lexus IS300h gaan afhalen.
en ik moet zeggen, toen ik in de stoel ging zitten, was het net alsof ik thuis kwam.
Het is een geweldige wagen om in te zitten. Gelukkig kon ik bij de uitleg de verkorte versie kiezen, zodat ik na een uurtje de baan op kon. De eerste 125 km staan ondertussen op de teller en ik heb de wagen beter keren kennen.
Het grootste verschil met m'n dieselmonster (2.4 JTD 175 pk) is het lawaai. De Lexus is enorm stil. Soms angstaanjagend stil als je bv stopt aan een kruispunt. Je hoort gewoon niets meer. Dat ben ik niet gewend.
De CVT waar de meeste reviews zo over zeuren. Wel, hij is helemaal niet storend. Zelfs niet op sport en dan plankgas. Ja de motor gaat dan hoog in de toeren, maar dat doet m'n Alfa ook. De reactie van de CVT is niet direct, er zit een kleine fractie van een seconde tussen het induwen van de gas en het versnellen van de wagen. Maar zo lang je geen wedstrijden rijdt of een circuit op gaat, is het volgens mij helemaal niet storend. M'n Alfa (wat volgens vele toch ook sportieve wagens zijn van nature uit) heeft ook een kleine vertraging. En ik meen me te herinneren dat de 525 (vorig model) van m'n ex-baas ook niet zo scherp reageerde. Die wagen was zelfs een straf om mee te moeten rijden (vanwege de beenharde zetels en sportophanging).
Ik dacht dat ik al heel goede zetels had in de Alfa, maar die van de Lexus zitten nog beter. Als ik ze vergelijk met de zetels in de C-klasse van m'n vader, dan zijn die van de Lexus toch net iets v????l beter.
Ook die vergelijking in rijden even gemaakt en de MB reageerd nog trager op de gas dan gelijk welke wagen ik ken. Maar misschien komt dit door de opvoeding van m'n vader dat hij zo tam is geworden :)
Natuurlijk waren er wel enkele kleine dingetjes de me stoorde, of beter gezegd waar ik nog zal moeten aan wennen.
De boordcomputer/navigatie reageren niet heel snel. Te vergelijken met een computer waar de CPU wat trager van is.
Er is niet zoveel opbergruimte als ik gewend was. Nu heb ik het verleden nooit bekerhouders gehad vooraan, dus kan ik die gebruiken als extra opbergruimte.
En soms vond ik het stuur wat licht draaien in de normaal stand. maar dat is snel verholpen door de sportstand te activeren. Wat ik sowieso de meest aangename stand vind vanwege de iets snellere reacties van de wagen.
Qua ophanging moet ik zeggen dat hij strak is afgeveerd maar wel steeds confortabel blijft. Dus geen harde sportophanging, maar ook geen zweverige ""boot op deinende zee" toestanden. Vluchtheuvels kunnen makkelijk genomen woren (niet zoals bij m'n Alfa tegen 10-15 km/u).
Dus alle positieve en negatieve puntjes opgeteld, ben ik zeker dat ik voor mezelf de beste keuze heb gemaakt voor de volgende 4 jaar (150 ? 200000 kilometer) Als ik nu qua verbruik in de buurt kan komen van de 5,5 liter is de Lexus volgens mij geslaagd met vlag en wimpel.
Zo gauw het weer en m'n agenda het toe laten, neem ik foto's en zet ze online.
En voor hen die nog zouden twijfelen, ik heb ze allemaal gaan testen, de A4, 320d en C220, maar er is er geen zoals de ISh300h. Trouwens er nkijkt toch niemand meer op van een MB, BMW of Audi. Wat ze net op de parking van de Delhaize nog wel deden voor de Lexus :)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
..toen ik in de stoel ging zitten, was het net alsof ik thuis kwam.
In de 2 keer dat ik erin plaatsnam had ik precies datzelfde gevoel. Soort handschoen die past ;)

Verder klasse weergave en nog veel plezier met de wagen! :rulez:
 

Andr?

Actief
11 okt 2012
299
23
18
Gefeliciteerd met je supercar, en ben helemaal niet jaloers :X :X
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Dank voor het uitgebreide verslag en nu duurt het wachten voor mij nog langer.......nog 3 weken.

PS.

Kan je de auto zodanig instellen dat hij standaard op de sportstand blijft staan?
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
@ armetak : telkens je de wagen start staat hij op normaal. maar die knop vind ik al blindeling om het te veranderen
ik hoop voor jou dat hij er ook wat vroeger is zoals de mijne (bondatum 16/01 leverdatum 7/01), maar het is het wachtten waard.
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
@ Andr? : je hoeft niet jaloers te zijn, ik zal binnen 4 jaar eerst aan jou denken als de leasing af loopt ;)
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
de eerste 1000 km staanh op de teller. dus de eerst' bak is ook al leeg gereden. volgens de tripcomputer zit het verbruik op 6.5 liter. volgens m'n berekening aan de pomp 7 liter per 100 km. ik hoop dat het verbruik nog wat gaat zakken als hij ingereden is.
wat me vandaag ook opviel was dat de wage, heel gevoelig is voor zijlingse wind bij hoge snelheden (+150 km/u).

en op 215km/u op de teller stopt de wagen met versnellen, dan is de top wel degelijk bereikt (was effe in Duitsland vandaag)

maar de collega's in Nederland waren danig onder de indruk van de wagen.
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
welk type banden (zomer winter welk merk en type) en in welke maat heb je er nu onder zitten? zijwind gevoeligheid kan daar ook vandaan komen


dus je haalt nu met een nog niet echt ingereden auto al 1000km op 1 tank? :rulez:
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
@ Armetak : het zou best kunnen liggen aan de banden (yokohama). de BE wordt in Belgi? met 16" velgen geleverd. dus had ik afgesproken om hem te leveren met winterbanden. en ik denk dat daar het probleem zou kunnen zitten. maar geen nood, ik rijd meestal niet harder dan 130 op de teller (flitsboetes kan ik missen)
voor de zomer komen er 17 of 18" op te zitten, met een band die ik zelf kies bij de bandencentrale (is de helft goedkoper dan gelijk welke garage). ik zal alleen telkens naar de garage moeten voor de wissels, want de sensor moet telkens ingelezen worden. (kan maar 1 setje sensoren in't systeem)
eerlijkheidshalve moet ik opbiechten dat er maar 960 km zijn gereden met de eerste tank, net geen 1000, maar ze was ook nog niet helemaal leeg. ik heb maar een 55 liter kunnen tanken, dus ik had de 1000 wel gehaald denk ik.
mijn ritjes bestaan vooral uit snelwegkilometers, dikwijls in de spits rond leuven en brussel, maar de eerste bak heb ik geen files gehad en ongeveer 90% snelweg. ik denk in de toekomst met iets meer files en ook meer op en af autosnelweg (klantenbezoeken in stads- en dorpskernen) dat het verbruik nog wel met een litertje naar beneden kan. en hij moet natuurlijk nog ingereden worden. maar dat lukt aardig, ik zou 's avonds gewoon voor de lol willen cruisen, de wagen is echte verslavend.

ik heb gisteren ook nog een keer met de Alfa gereden. een oude liefde van mij, maar het viel me direct op dat ik m'n zetels uit de Lexus enorm miste!!! ik schoof in elke bocht van links naar rechts, ondanks dat Alfa toch ook redelijk sportieve zetels heeft met lendesteun.

Ik ben er nu al uit, als ik 200000 km.4 jaar zonder problemen kan rijden, blijft het een Lexus !!!
 

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Leeuws;

Dat klinkt veelbelovend..................... :D
Heb vanaf 2000 een 3,5 jaar in een IS200 gereden (Gen 1) en alle autos
daarna hebben het gevoel en rijbeleving niet meer overtroffen. Ik vond dat toen al een geweldige auto.
Ik kan niet wachten om weer in een Lexus plaats te nemen! Nog 3 weekjes en dan is het zover.


16 inch zou het inderdaad kunnen zijn in combinatie met de huidige nog niet echt winterse temperaturen.
Ik heb op veel auto's (Japans en Duits) op winterbanden gereden op het formaat 225/45-17
en ik heb dit probleem nog niet eerder meegemaakt. Heb vaak op Wintrac Extreme van Vredestein gereden.

Dit type wintderbanden in het formaat 225/45-17 komt ook onder mijn IS300h dus ik laat het je weten hoe ik dat avontuur.
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
Het is een plezier om mee rond te rijden. Ik heb hem sinds vorige week dinsdag en er staan al 2200 km op de teller. Eind deze maand denk ik de kaap van de 6000 te overschrijden. Hopelijk is hij dan goed ingereden, zodat het verbruik nog wat zakt.
 
Laatst bewerkt:

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
No Title

vlug enkele foto's gemaakt met de gsm. mijn excuses voor de kwaliteit en de omgeving. maar het is zoveel fijner om er mee te rijden ipv hem te fotograferen :)
 

Bijlagen

  • photo1494.jpg
    photo1494.jpg
    310,4 KB · Weergaven: 30
  • photo1495.jpg
    photo1495.jpg
    470,9 KB · Weergaven: 39

armetak

Hoort erbij
2 nov 2013
71
3
0
Leeuws, Ik heb afgelopen Zaterdag mijn IS opgehaald en heb er nu een 500km mee gereden. In 1 woord...... GEWELDIGE WAGEN. Ik rij nu op de winterset met Vredestein Wintrac EXtreme in het formaat 225/45-17 in snelheidscode V. Ik heb nog geen zijwind gevoeligheid kunnen ervaren en ook bij stevig hoeken reageert de auto op een nivo zoals ik gewend ben met dit type banden. Ik zou jouw dit nog even laten weten.
 

Bas Timmermans

Hoort erbij
24 nov 2013
78
0
0
Tis dan wel een voorstel topic maar de zijwind gevoeligheid herken ik wel iets. Ik rij met Dunlop 3D op 17 inch velgen (Business Edition uit NL) winterrubber. Verder is het al ruim 7000 km in 2 maanden genieten!!!
 

leeuws

Actief
25 okt 2013
139
1
0
@ armetak : bedankt voor't berichtje.
@ Bas : dus jij voelt het ook met 17" velgen. Ik heb er net 5000 km mee gereden (is nog geen maand oud, zal het toch iets rustiger moeten gaan doen :)), vorige week een ganse week in Duitsland en bij m'n verplaatsingen tussen Essen en Frankfurt, kom ik een paar winderige plaatsen tegen, waar het me weer op viel. bij hogere snelheden wordt hij zijwindgevoelig. Maar zoals je zegt, hij rijdt fantastisch. zowel bij 50 km/u als bij 200km/u (tenzij er een sterke wind staan)