Dat is zo een oude lulkoek verhaal dat steeds maar terug komt (met namen bij de oudere generatie)
Open uitlaat doet absoluut geen schade aan je klep veren.
Vertegenwoordigers van bij voorbeeld een Bosal of USN zullen dit verhaal dus gaan bevestigen want ze wille immers dat men hun uitlaat kiest ipv sport.
Laat me het ff in detail uitleggen..
Punt 1,
Motor word als zelfstandig onderdeel ontworpen en heeft de uitlaat dempers niet nodig om mechanische betrouwbaar te zijn.
De tegen druk dient in een origineel auto voor drie dingen (bij product van de dempers)
- Comfort en geluid controle
- Koppel krommen te bepalen (de tegen druk brengt het piek koppel naar de lagere toeren gebieden)
- Vermogen in te dammen (je ziet heel veel dat een facelift model minder tegen druk heeft zo dat ze kunnen zegen kijk de nieuwe heeft iets meer power)
Punt 2,
Hoe groter is niet beter!
In tegen stelling tot wat menig sjonnie denkt is een grotere die meter uitlaat niet altijd beter.
er is een ideaal dat je koppel en vermogen waarborgt.
rond de 2L NA auto (dus geen turbo of compressor) zou ik zeggen ga rond de 2 inch zitten
rond de 2.7-3.7l NA auto 2.5 inch
als je met een grotere motor rond tuft komt de 3 inch pijp pas.
Uiteraard Turbo of Compressor vergt een grotere diameter,
Bijvoorbeeld 2.5 inch op een lage druk 2L of 3 inch op een hoge druk 2L
Punt 3,
Ontwerp, een goeie uitlaat heeft mooie ronde bochten zonder knel punten (in tegen stelling tot mening oe of imitatie uitlaat)
De bochten goed buigen vergt speciaal apparatuur wat het duurder maakt (google ff, mandrel bent vs crush bend)
Lange gelijkmatige "runners" op spruitstukken geven koppel en verminderen tegen druk.
Dat gekoppeld aan gelijkmatige verlopen geeft een mooi geluid en goed vermogen.
Runners zijn de pijpen die uit de cilinder kop kommen deze gaan naar de collector waar ze samen voegen
Op een In lijn 6 motor (meeste oudere IS200,300 enz) is het belang rijk dat de voorste 3 cilinders uitlaat technisch zo lang mogelijk gescheiden blijven van de achterste 3 cilinders,
(reden hier voor kan ik uitleggen maar dan word het heel lang)
Dit is een belangrijk punt als je een sport uitlaat maakt, (kijk maar naar de uitlaat van een BMW M3, dat is een goed voorbeeld)
Hoe langer de pijpen hoe meer koppel onderin!
325I voorbeeld:
Punt 4,
Als het alleen om het geluid gaat is de midden demper veel al een goed idee.
Deze dempt met namen de hogere toeren, terwijl de eind demper geluid onder in en de resonanties er uithaalt.
Geluid,
Ge rasp = incorrecte bochten of verkeerde resonantie in demper. (twee uitlaat stukken die te scherp op elkaar komen in bijvoorbeeld een Y pijp)
Roffel = echt zwaar geroffel betekend dat de "runners" niet gelijk zijn en dat een deel langer is dan het ander.
Janken = echt zuiver gehuil is een teken dat de motor eigenlijk heel goed loopt hij ademt lekker en blaast het dus danig strak weg dat het zuiver begint te klinken.