Ervaringen met E10 / E5 brandstof tanken in het buitenland?

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
846
1
461
63
Heeft iemand ervaring met het tanken van E10 of E5 brandstof in het buitenland? Op een verjaardag werd laatst over de brandstofprijzen gesproken (het lijkt verplichte kost op dat soort momenten ;)). Daar zat iemand met een Citroen Xsara Picasso 1.8 uit 2004, die zei dat die E10 in Duitsland nog goedkoper is dan de Euro 95 in Duitsland en dat hij 50km verder kan rijden op een tank E10 dan op een tank Euro 95. Een ander op die verjaardag heeft een Peugeot 807 2.0 uit 2006 en die zei dat zijn motor ging pingelen wanneer hij E10 had getankt. Ik vind beide verhalen ver uit elkaar liggen. Beide zijn het Franse auto's van hetzelfde concern (PSA) waarbij de een vind dat de motor er beter en zuiniger op loopt, terwijl de ander het niet tankt omdat de motor er van gaat pingelen. E10 / E5 zou in Duitsland nog goedkoper zijn dan de Euro 95 in Duitsland. Het verschil tussen de Duitse en Nederlandse prijzen voor Euro 95 schommelt rond de €0,14 per liter. Het verschil tussen E10 in Duitsland en Euro 95 in Nederland zou zelfs rond de €0,20 per liter schommelen.

Nu heeft Lexus op haar blog daar een verhaal over geschreven en vermeld daar een paar uitzonderingen waarbij het tanken van E10 of E5 wordt afgeraden. Nu valt mijn IS250 van februari 2008 niet onder die uitzonderingen, oftewel ik zou volgens Lexus zonder vervelende gevolgen E10 of E5 kunnen tanken. Nu vind ik overigens een voordeel in brandstofprijs van minder groot belang dan een goede werking van de motor en het volledige brandstofsysteem.

Heeft iemand met zijn/haar IS250 al wel eens E10 of E5 getankt? Wat vind je er van?

Edit: Lexus raad het gebruik van "Blue One 95" voorlopig af.
 
Laatst bewerkt:

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
708
146
43
E5 tank je vrijwel overal al... Ik zag het (in elk geval in Duitsland, ik tank nooit ergens anders) gewoon op de Super95 pomp staan dat er tot maximaal 5% bio-ethanol aan de benzine toegevoegd kan zijn. (zowel bij Shell als bij Aral) Ik merk verder geen enkel probleem. E10 durf ik dan weer nog niet aan, toch is het weer een paar cent per liter goedkoper. Maar goed, de normale benzine is daar ook al 20 cent per liter goedkoper, dus ik tank nergens anders meer.

En wat is Blue One?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
846
1
461
63
Ik was vergeten een linkje toe te voegen over "Blue One 95" :kiss:.

Blue One 95 is een nieuw type brandstof met 15% "natte ethanol", volgens het blog van Lexus. Het lijkt nog niet overal verkrijgbaar te zijn, dat is wat ik uit het bericht van Lexus op maak voorlopig nog maar goed ook, aangezien lange termijn resultaten niet bekend zijn.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
846
1
461
63
Ahum, ik kom er gisteren achter dat mijn auto modeljaar 2007 is, ondanks dat ie in februari 2008 op kenteken is gezet. Ik heb gisteren contact gehad met Lexus Nederland, zij konden mij vertellen op welke dag mijn auto geproduceerd is en dat ie lang op voorraad heeft gestaan in Nederland (of Europa?) omdat de reis vanuit Japan naar Nederland 2 maanden zou duren. Dit betekend dus ook dat mijn auto niet geschikt is voor E10. Er werd mij ook afgeraden om E5 te tanken. Eenmalig zal wel kunnen, bij een noodzaak, maar maak er zeker geen gebruik van. Ik ben blij dat ik dit op tijd ontdekt heb, omdat ik dicht bij de Duitse grens woon en uit nieuwsgierigheid en vermeende gebleken geschiktheid best eens E10 had willen tanken. Maar dat doe ik dus maar niet :oops:.

De medewerker van de klantenservice vertelde dat ze tot halverwege 2008 modeljaar 2007 geleverd hebben. Mocht je twijfelen hierover, neem dan contact met ze op en geef je chassisnummer even door!

En passant vertelde de medewerker ook dat deze motoren zeer sterk zijn en dat ze zeer weinig klachten ontvangen. Ik ben vergeten na te vragen wat zijn referentie daarbij is, maar het stemt me in elk geval tevreden :).