- 10 apr 2013
- 1.257
- 1
- 918
- 113
Heeft iemand ervaring met het tanken van E10 of E5 brandstof in het buitenland? Op een verjaardag werd laatst over de brandstofprijzen gesproken (het lijkt verplichte kost op dat soort momenten
). Daar zat iemand met een Citroen Xsara Picasso 1.8 uit 2004, die zei dat die E10 in Duitsland nog goedkoper is dan de Euro 95 in Duitsland en dat hij 50km verder kan rijden op een tank E10 dan op een tank Euro 95. Een ander op die verjaardag heeft een Peugeot 807 2.0 uit 2006 en die zei dat zijn motor ging pingelen wanneer hij E10 had getankt. Ik vind beide verhalen ver uit elkaar liggen. Beide zijn het Franse auto's van hetzelfde concern (PSA) waarbij de een vind dat de motor er beter en zuiniger op loopt, terwijl de ander het niet tankt omdat de motor er van gaat pingelen. E10 / E5 zou in Duitsland nog goedkoper zijn dan de Euro 95 in Duitsland. Het verschil tussen de Duitse en Nederlandse prijzen voor Euro 95 schommelt rond de €0,14 per liter. Het verschil tussen E10 in Duitsland en Euro 95 in Nederland zou zelfs rond de €0,20 per liter schommelen.
Nu heeft Lexus op haar blog daar een verhaal over geschreven en vermeld daar een paar uitzonderingen waarbij het tanken van E10 of E5 wordt afgeraden. Nu valt mijn IS250 van februari 2008 niet onder die uitzonderingen, oftewel ik zou volgens Lexus zonder vervelende gevolgen E10 of E5 kunnen tanken. Nu vind ik overigens een voordeel in brandstofprijs van minder groot belang dan een goede werking van de motor en het volledige brandstofsysteem.
Heeft iemand met zijn/haar IS250 al wel eens E10 of E5 getankt? Wat vind je er van?
Edit: Lexus raad het gebruik van "Blue One 95" voorlopig af.

Nu heeft Lexus op haar blog daar een verhaal over geschreven en vermeld daar een paar uitzonderingen waarbij het tanken van E10 of E5 wordt afgeraden. Nu valt mijn IS250 van februari 2008 niet onder die uitzonderingen, oftewel ik zou volgens Lexus zonder vervelende gevolgen E10 of E5 kunnen tanken. Nu vind ik overigens een voordeel in brandstofprijs van minder groot belang dan een goede werking van de motor en het volledige brandstofsysteem.
Heeft iemand met zijn/haar IS250 al wel eens E10 of E5 getankt? Wat vind je er van?
Edit: Lexus raad het gebruik van "Blue One 95" voorlopig af.
Laatst bewerkt: