Ervaringen online banden kopen

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Op zoek naar een setje winterbanden voor het komende seizoen kwam ik dit weekend uit bij o.a. volgende online shops:

topbanden
autobandenmarkt (Delticom)
banden-pneus-online
tirendo
bandenconcurrent

Zijn er mensen die negatieve ervaringen met een van bovenstaande bandenboeren hebben, bv. wegens afleveringsproblemen, overjarige oude meuk, etc. ?? En dus beter links kan laten leggen.
Zijn er nog andere partijen waarvan jullie zeggen die moet je ook zeker in overweging nemen ?
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Bedoel je met real-life zaken als Profile Tyrecenter, Kwik-Fit ed. ??
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
@Alor, je hebt garantie!

@GWS eerlijk gezegd adviseer ik je ?f 2e hands te kopen, maar dat is ook risico, of goed kijken naar prijzen online en dan onderhandelen met je bandenboer om de hoek.

Zelf heb ik een MP buitenkansje gehad, maar de bandenboer heeft mij al een paar keer zeer goed geholpen, die verdient m.i. ook zijn boterham.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Heb onlangs 2 sets banden besteld bij Tirendo NL & Tirendo D (bestellen bij Tirendo D en in NL af laten leveren kon de laatste keer niet meer). 'Verse' merkbanden binnen 2 dagen keurig thuis afgeleverd tegen een nette prijs. Komt er natuurlijk nog wel ongeveer ? 15,- per band bij voor het erop leggen en balanceren bij de plaatselijke bandenboer (die ze er hier in de buurt zonder tegenzin heeft opgelegd). Als ze overigens niet bevallen kun je ze binnen 2 weken kostenloos retour sturen !

:)
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Ik heb alleen maar positieve ervaringen met Autobandenmarkt. Een keer Toyo's besteld voor mijn CRX, waren snel geleverd en het waren exact dezelfde banden als ik bij de bandenspecialist kon kopen, maar dan bijna de helft goedkoper (Toyo werd toen exclusief gehouden voor Nederland en dat merkte je in de prijzen). Geen vierkante banden o.i.d. Ook voor mijn vriendin winterbanden inclusief velg besteld bij Autobandenmarkt, prima banden en netjes gemonteerd.

Overigens heb je bij de koop op afstand altijd recht om de geleverde artikelen weer terug te sturen binnen 7 dagen als het niet voldoet.

Mijn huidige banden gekocht bij de bandenspecialist, ik kon ze niet goedkoper online vinden en ben prima geholpen.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Alvast dank voor de reacties. Zo zie je maar, altijd verschillende ervaringen. Bandenspecialist was mij nog niet bekend maar schijnt erg noord oosten des lands georienteerd te zijn afgaande op de montagepartners. Dat op zich is geen probleem maar hun prijzen liggen toch wel 3 tientjes per band hoger wat gangbaar is en erg beperkt assortiment. Desalniettemin stel ik elke feedback op prijs.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik heb twee keer banden besteld bij autobandenmarkt en dat beviel goed! Enige punten van kritiek naar mijn idee is het niet altijd beschikbaar hebben van het volledige assortiment, wat het vergelijken met concurrenten soms lastig maakt. Vierkante banden heb ik nooit meegemaakt. Een keer laten afleveren bij een servicepunt ipv bij mij thuis. Op de seconde nauwkeurig wist ik wanneer de banden waren afgeleverd, gezien de servicepunt-eigenaar (lokale kiosk/tabakboer) stomend en blazend aan de telefoon hing of ik als de sodemieter de banden kwam ophalen. Het stapeltje rubber in z'n zaak stond in de weg.

Voor het plaatsen en uitbalanceren ga ik naar de lokale specialist. Heeft mij telkens gevraagd voor welke prijs ik de banden had gekocht. Conclusie blijft hetzelfde, die specialisten kunnen niet op tegen aanbieders zoals autobandenmarkt.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
OK dat klinkt hoopvol. :)
Montagepartner wordt geen probleem voor me en als tie ook loopt te zuchten en tieren weet je tenminste dat ze er a la minute opgezet worden.

@Alan : normaal als het over banden gaat ben je er als de kippen bij maar nu ben je verrassend stil ??
 

micdee

Heel actief
16 jul 2011
694
2
0
dit is een leuke vergelijk site:

www.winterbanden-365.nl/?

Er bestaat ook een zo'n site voor de zomer banden. De laatste drie setjes banden winter en zomer heb ik via deze site gedaan daarvoor deed ik al groot aantal jaren via autobandenmarkt en tot op heden heb ik nog nooit overjarig "spul" gehad of vierkante meuk welke bedoeld was voor de chinese markt.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik heb me vorige week een nieuw wintersetje op m'n IS gelegd, dat ik een maandje geleden online heb aangeschaft (reifen.com, wel duits, ik woon ook in Duitsland). Nieuwe set 17x8 LM-velgen met nieuwe 245/225 banden erop gemonteerd en thuis afgeleverd. Ik heb niets te klagen! Puntgaaf en degelijk verpakt afgeleverd, uitstekend gebalanceerd, loopt mooi rustig en stil. En dat voor een absolute bodemprijs (vind ik dan). Goede ervaring mee dus.

Hoe de banden straks in de sneeuw uitpakken is natuurlijk nog even afwachten, maar dat zal niet verschillen als je ze bij de bandenboer aanschaft en erop laat leggen...
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Ja dat is het voordeel van in Duitsland wonen. Grappig ik wist echt niet waar Uelsen lag maar dat is dus in de bekende hap uit Nederland (als je vroeger NL moest natekenen vergat je altijd die hap, nooit begrepen waarom ze niet ten westen van Nordhorn gewoon die grens recht naar boven trokken)
Wat voor banden heb je genomen ? Blizzaks ? Dunlop 3D's ?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Nou... nee, niet bepaald een gerenommeerde band. Ik klikte de "Premiumreifen" optie aan en 't werd me een beetje beroerd toen ik de prijzen zag. En dan had ik nog niet eens velgen...
Een andere optie was "Qualit?tsreifen". Onder die rubriek trof ik een opsomming aan van een aantal mij nietszeggende 'merken', waarvan ook opviel dat de labelscore niet eens onder doet voor die van menige Premium banden. De prijzen waren wel een heel stuk vriendelijker: zo heb je ongeveer 3 ? 4 banden voor bijna dezelfde som geld als ??n (!) band van een gerenommeerd merk...

...Ahum...

Ik heb de gok gewaagd met de Nexen Winguard Sport XL. Het zijn verse exemplaren met een DOTcode van 2613 (de 245'ers) en 2413 (de 225'ers) en score E/C. Vier banden op nieuw 8x17LM voor de prijs van drie-en-een-halve Blizzak (score F/C) zonder velg...
Goed, ik moet natuurlijk nog even afwachten of ik straks ook eens niet dwars een beetje een bocht door kan komen. Mochten ze me tegenvallen, dan laat ik ze volgend voorjaar gewoon erop liggen en rij ik ze af. Spaar ik mooi m'n zomerse RE050A's een zomerseizoentje uit.

Los daarvan zal het met de achterwielaangedreven IS in de sneeuw sowieso wel even wennen worden in vergelijking met m'n 4WD Galant VR4. Dat ding is werkelijk een feest in de sneeuw!
 
Laatst bewerkt:

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Bandjes van juni dit jaar ja die zijn idd kakelvers. :)
De Nexen Winguard Sport XL kende ik niet maar ik zie dat ze gedeeld 4e waren in een 2011 test van AutoWeek.
Goed AutoWeek is niet mijn favoriet, ik hang meer naar de duitse vakbladen als SportAuto of AutoMotor und Sport, maar dit klinkt iig niet alsof je een miskoop begaan hebt. Sterker nog, voor de prijs en er even vanuit gaande dat je zonder zweetdruppeltjes in je handen veilig door de winter heen stuurt (het enigste wat telt toch?), kon je weleens 1e rij zitten. Ik hoor graag na het seizoen je ervaring.
De Blizzaks die jij bedoelde zijn waarschijnlijk de LM-25's (vanwege de F score) ; ik zat meer naar de LM-32S's te kijken. Nou maakt die score op brandstof me niet veel uit. Per klasse een verschil van 0.1 ltr/100km dus zeg grofweg op een tank met twee klasses verschil een litertje. Die 1.60 euro boeit me echt niet tov de veiligheid, dus de Nasshaftung is voor mij belangrijker. Daar elk klasseverschil kan een autolengte schelen, ofwel misschien het verschil tussen op tijd stil staan of je auto en jezelf opvouwen. Daar zoek ik wel naar klasse C dus en die hebben de Blizzaks ook. Ik kwam op die eigenlijk omdat ze hoog aangeschreven worden in de States waar het merendeel van de IS rijders Blizzaks op hun wagen steekt. De Blizzaks schelen zo'n 57 euro met jouw Nexen, even de 225 als vergelijk genomen. Zeker een serieus verschil maar niet zo dramatisch als jij het doet voorkomen. :D
Dat gezegd hebbende, elke winter in elk land is anders. Hun winters in de US zijn simpelweg harder en ik hier in het westen met veelal drukke snelweg zal merendeel slechts "slush" hebben tov van jou in het oosten met meer kans op echte sneeuw.
Ik zie dat je de originele setup hebt gestoken (225/245 - 17"), daar ben ikzelf ook niet nog helemaal overuit ; misschien ga ik wel voor 235 achter (wel 45 hoogte), ook omdat niet alle banden die ik op het oog heb 245 leveren.

Ik wens je iig heel veel veilige kilometers deze winter :rulez:

P.S. ik begrijp wat je bedoelt met de RWD vs. 4WD. Ik kom van een quattro vandaan (de echte, niet dat flut Haldex) en ik stak nooit winterbanden...een gezonde bovenkamer en een rustige rechtervoet plus quattro was altijd meer dan voldoende...pfff ik mis hem nu al weer... ;)
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Zozo, je hebt je huiswerk een stuk grondiger gedaan dan ik :rulez: . Maar ik ben blij met je bevindingen. Natuurlijk wil ik hier laten weten hoe ze bevallen, al zal daar natuurlijk ook altijd een persoonlijk tintje aan hangen. Ik moet er wel bij vertellen dat ik met de IS nog geen winterervaringen heb opgedaan. Ik heb 'm pas sinds eind maart van dit jaar. Maar goed, ik maak dagelijks een rit van 25km (enkele reis) voornamelijk door buitenafwegen die helaas sinds de laatste winter ook door de pekelwagens ontdekt zijn geworden. Jammer!

Ik heb het bij de originele setting gehouden, omdat afwijken daarvan in Dld niet zo makkelijk voor de hand ligt. Zo staan bandenmaat, loadindex, maar ook de velgmaat (incl ET) vermeld in de papieren en moeten daaraan conform zijn. Zoniet, mag je daarmee opnieuw langs de T?V om het na goedkeuring alsnog in de papieren 'eingetragen' te krijgen. Zo bestelde ik in eerste instantie voor de achteras 235'ers op 17x7.5 velgen. De shop ving dat voor de koop af met de mededeling dat ze dan geen Gutachten mochten afgeven. Het moesten op zijn minst 8J brede velgen zijn, zoals vermeld in de papieren. En 235'ers achter op een XE2 waren eveneens 'nicht zul?ssig'. Voil?... Toch wel netjes. Wat dat betreft heb je in NL wel v??l meer vrijheid.

Wat het prijsvergelijk betreft heb je wellicht enigszins gelijk: De Nexen's waren op het moment van mijn aankoop namelijk in de aanbieding (samen met het merk Imperial, nog zelfs iets goedkoper maar ook nooit eerder van gehoord).
Op dit moment moet een Nexen 225'er zo'n 70 euro kosten. De 245'er lijkt op dit moment nergens meer voorradig te zijn, maar lag ergens rond de 82 euro als ik 't me goed herinner. Als ik dat afzet tegen (inderdaad) de LM-25 die 221 euro's moet kosten, zit je -zonder aanbieding- toch dicht tegen een factor 3 aan...
Vergelijken met de LM-32 heb ik niet gedaan, omdat de LM-32 niet in 245 te verkrijgen is. Of was. Althans, niet op dat moment. Tsja, dat maakt het vergelijken toch weer wat lastiger.

Kortom: ik was voor alles bij elkaar (banden, LM-velgen, montage, balanceren, stikstof en metalen ventielen) 804 euro kwijt. En dat is 'slechts' 30 euro meer dan wat ik in april alleen al voor de vier nieuwe Potenza's RE050A in dezelfde maten (op de originele velgen) mocht aftikken.

Ik ben benieuwd welk winterschoeisel het voor jou gaat worden. Geen idee of je ook wintersportplannen hebt ofzo, maar ben je nog van plan om eventueel ook sneeuwkettingen te gebruiken? Zo ja, dan kan je dat met 245 achter gerust vergeten. Hier in D heb ik zelfs een expliciet verbod op het gebruik van sneeuwkettingen op de IS.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Mooie info. Dat van die Gutachten wist ik echt niet. Kan me niet herinneren dat ik dat op het audiforum tegen ben gekomen want daar zaten ook NL'ers in Dld woonachtig. Maar zoals gezegd ik stak toen geen winterbanden dus wss overheengelezen.
Het is en blijft natuurlijk een pak geld maar ik vind 804 euro, incl. LM velgen natuurlijk, een nette prijs.
Voor mij wordt het ook mijn 1e winterseizoen met de IS dus was niet van plan gelijk maar de bergen in te knallen.
Zijn sneeuwkettingen in het algemeen verboden op de IS in Dld of alleen icm de 245 ?

De LM-32S in 225 komt op zo'n 137 euro (dus ik had 67 euro verschil moeten zeggen), de 235 op 158. Weet alleen niet of ik dan beter voor ook 1 tik kleiner kan nemen, dus 215. Of 225 rondom. Wil mijn huidige set 17x8 gebruiken en hoogstens nog 1 keer wisselen met zomer en dan definitief over naar 18" of 19" voor de zomer.
Ervan uitgaande dat ie ondertussen niet in de geleiderail heeft gehangen :p
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
GWS zei:
[...]
Zijn sneeuwkettingen in het algemeen verboden op de IS in Dld of alleen icm de 245 ?

Dat hangt inderdaad van de bandenmaat achter af. Bij 245'ers mogen sneeuwkettingen niet worden gebruikt. Ik gok op teweinig ruimte in de wielkasten als achterliggende reden.

GWS zei:
[...]
Weet alleen niet of ik dan beter voor ook 1 tik kleiner kan nemen, dus 215. Of 225 rondom.

Hoe smaller de band in de sneeuw, hoe beter (meestal) de tractie. Dus wat dat betreft is er zeker wat voor te zeggen om smaller te gaan. Maar van 225 naar 215 (en van 245 naar 235) kom je doorgaans ook op een kleinere omtrek uit. Het nadeel van een kleinere omtrek is dat je snelheidsmeter (nog meer) gaat overdrijven en je iets hogere toerentallen draait bij eenzelfde snelheid dan bij de normale bandenmaat.

Optisch zal het je ook niet helemaal ontgaan. Het wiel kan wat ielig overkomen in de wielkast.
De een ligt er wakker van, de ander stoort zich er niet aan...

Ik zou het moeten narekenen, maar ik denk dat je van 225/45 naar 205/50 zou moeten gaan om in de buurt van de originele omtrek te blijven. Achter zou je dan van 245/45 naar 225/50 moeten gaan. Dan heb je de genoemde nadelen niet maar heb je toch het voordeel dat een smallere band oplevert in de sneeuw.
Geen idee of dat dan ook een beetje courante maten zijn. Maar dat merk je zo aan de prijs... :O

GWS zei:
[...]
Wil mijn huidige set 17x8 gebruiken en hoogstens nog 1 keer wisselen met zomer en dan definitief over naar 18" of 19" voor de zomer.
Ervan uitgaande dat ie ondertussen niet in de geleiderail heeft gehangen :p

:neutral: :baseball:
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
De theorie en voor en tegens van "naar smaller gaan voor winterset" is me bekend. Ook hier op het forum is er al een aantal keren over geschreven.
Ik zoek de praktijkervaring van ISgen2 rijders maar laten we eerlijk zijn de groep alhier is tamelijk klein. Dus kom je vaak weer uit op zoeken in clublexus. En dan nog is er ook geen heilige combo van die breedte/grootte is alleen maar goed en de rest niet ; ieder zijn kraak en smaak.
Je zal hem wel kennen maar ik gebruik deze :
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Makkelijk klikken en prima overzicht.
De door jou beschreven combo's zijn goed, die van mij waren ook nog binnen de marges. Tuurlijk wil je zo dicht mogelijk benaderen wat de fabrikant voor ogen had en zelf zou ik het liefste de originele 225/245 setup rijden omdat ik er nog steeds van uitga dat van de 10 dagen winterweer hier in het westen er 8 gewoon vies nat en sneeuwslurrie zijn en 2 maar een echt dik pak waarbij dan de echte voordelen van smaller pas gaan spelen. Maar in de bergen van Zwitserland of zo is de verdeling wel wat anders. Maar goed dan had er ook geen IS RWD voor de deur gestaan maar minimaal weer een quattro.

Ik denk dat ik maar eens een app moet schrijven met bandenboeren, bandenmaten/tellerafwijking, courantie, prijzen en testresultaten. Een all-in-one click zeg maar. Kan ik ook nog eens wat terugverdienen... ;)
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Zegt degene die over Lexus tattoo's zetten begint in een ander topic... :D :p

Maar goed, back to bandenboeren :rulez:
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Om het rijtje completer voor anderen te maken, kwam ook nog tegen :

ej-banden (autobanden prijsvechter)
popgom
oponeo
autobandencollectief
winterbanden.nl

Uiteindelijk obv van prijs en beschikbaarheid gekozen voor banden-pneus-on line. Donderdagmiddag besteld, vrijdag vanuit Duitsland verstuurd en gistermiddag maandag afgeleverd. Zal van de week eens kijken of ze niet vierkant zijn en wat voor DOT code erop zit maar garagehouder liet geen paniekbericht achter dus verwacht geen problemen.