Zozo, je hebt je huiswerk een stuk grondiger gedaan dan ik :rulez: . Maar ik ben blij met je bevindingen. Natuurlijk wil ik hier laten weten hoe ze bevallen, al zal daar natuurlijk ook altijd een persoonlijk tintje aan hangen. Ik moet er wel bij vertellen dat ik met de IS nog geen winterervaringen heb opgedaan. Ik heb 'm pas sinds eind maart van dit jaar. Maar goed, ik maak dagelijks een rit van 25km (enkele reis) voornamelijk door buitenafwegen die helaas sinds de laatste winter ook door de pekelwagens ontdekt zijn geworden. Jammer!
Ik heb het bij de originele setting gehouden, omdat afwijken daarvan in Dld niet zo makkelijk voor de hand ligt. Zo staan bandenmaat, loadindex, maar ook de velgmaat (incl ET) vermeld in de papieren en moeten daaraan conform zijn. Zoniet, mag je daarmee opnieuw langs de T?V om het na goedkeuring alsnog in de papieren 'eingetragen' te krijgen. Zo bestelde ik in eerste instantie voor de achteras 235'ers op 17x7.5 velgen. De shop ving dat voor de koop af met de mededeling dat ze dan geen Gutachten mochten afgeven. Het moesten op zijn minst 8J brede velgen zijn, zoals vermeld in de papieren. En 235'ers achter op een XE2 waren eveneens 'nicht zul?ssig'. Voil?... Toch wel netjes. Wat dat betreft heb je in NL wel v??l meer vrijheid.
Wat het prijsvergelijk betreft heb je wellicht enigszins gelijk: De Nexen's waren op het moment van mijn aankoop namelijk in de aanbieding (samen met het merk Imperial, nog zelfs iets goedkoper maar ook nooit eerder van gehoord).
Op dit moment moet een Nexen 225'er zo'n 70 euro kosten. De 245'er lijkt op dit moment nergens meer voorradig te zijn, maar lag ergens rond de 82 euro als ik 't me goed herinner. Als ik dat afzet tegen (inderdaad) de LM-25 die 221 euro's moet kosten, zit je -zonder aanbieding- toch dicht tegen een factor 3 aan...
Vergelijken met de LM-32 heb ik niet gedaan, omdat de LM-32 niet in 245 te verkrijgen is. Of was. Althans, niet op dat moment. Tsja, dat maakt het vergelijken toch weer wat lastiger.
Kortom: ik was voor alles bij elkaar (banden, LM-velgen, montage, balanceren, stikstof en metalen ventielen) 804 euro kwijt. En dat is 'slechts' 30 euro meer dan wat ik in april alleen al voor de vier nieuwe Potenza's RE050A in dezelfde maten (op de originele velgen) mocht aftikken.
Ik ben benieuwd welk winterschoeisel het voor jou gaat worden. Geen idee of je ook wintersportplannen hebt ofzo, maar ben je nog van plan om eventueel ook sneeuwkettingen te gebruiken? Zo ja, dan kan je dat met 245 achter gerust vergeten. Hier in D heb ik zelfs een expliciet verbod op het gebruik van sneeuwkettingen op de IS.