Ervaringen

Een Lexus met een 3.0 ltr., 2JZ 6 cilinder vergelijken met een Prius kan en mag. Maar dat gaat de Lexus nooit halen natuurlijk.

Zowel bij de Prius als bij de Lexus (tot op heden) geen onderhoudskosten aan de motor of andere componenten in de aandrijflijn (behalve dus normale slijtage van de banden en remmelarij) gehad .....Er zijn niet veel merken die dat kunnen evenaren vrees ik. De kosten zitten niet zozeer in de motorisering.

Bij de Lexus zijn de componenten en het onderhoud flink duurder inderdaad. Veel zit ook in het Lexus-werkplaatstarief vrees ik. Ik kijk dus wat ik waar laat doen: Generieke reparaties en onderhoud bij de vakgarage hier in de buurt, gespecialiseerd onderhoud bij de Lexus dealer.
 
Zowel bij de Prius als bij de Lexus (tot op heden) geen onderhoudskosten aan de motor of andere componenten in de aandrijflijn (behalve dus normale slijtage van de banden en remmelarij) gehad .....Er zijn niet veel merken die dat kunnen evenaren vrees ik.

Bij de Lexus zijn verder de componenten en het onderhoud flink duurder inderdaad. Veel zit ook in het Lexus-werkplaatstarief vrees ik. Ik kijk dus wat ik waar laat doen: Generieke reparaties en onderhoud bij de vakgarage hier in de buurt, gespecialiseerd onderhoud bij de Lexus dealer.

Wat betreft de onderhoudskosten, kan ik je, uit ervaring, meegeven, dat heel weinig merken dit kunnen evenaren. Maar de Koreanen komen nu ook al heel ver. De Europese merken komen echt gewoon niet in de buurt. Ik heb echt veel ervaring met VAG producten en Opel.

Lexus is inderdaad duurder met de componenten, maar dat ligt ook aan mij. Alleen de beste olie, bougies etc zijn goed genoeg. Ik bespaar gewoon niet op onderhoud.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator
Dank voor jullie feedback, klinkt allemaal erg positief.
Vooral ook de tip over de aankoopkeuring, denk dat ik daar ook gebruik van ga maken
 
Goedenavond, ik wil jullie laten weten dat ik sinds vandaag een "trotse" eigenaar ben van een IS300h Sport Edition uit 2017. Vanaf morgen heerlijke ritjes op de snelweg naar mijn werk! Heb er zin in !
 
  • Leuk
Waarderingen: tvkip
Zelf vorig jaar mijn (2007) IS250 gekocht met zo'n 180dkm op de teller. Inmiddels ben ik de 230dkm gepasseerd. Nadat mijn pa regelmatig mijn auto mee heeft genomen (met de slechtste smoesjes haha) was hij verkocht. Het zou een stuk fijner rijden dan zijn lease (2019) Rav4 Hybrid AWD. Na het verkopen van zijn Mercedes SLK heeft hij zelf een (2009) IS-C ge?mporteerd en zijn werkgever aangegeven te stoppen met bijtellen.

Zijn 2009 IS-C is een mooie complete auto. Met 100dkm op de teller verwacht je daarom dat hij een stuk 'minder gebruikt' zal ogen dan die van mij. Maar niets is minder waar: de vorige eigenaar besteedde weinig tijd aan onderhoud aan zaken als het leder. Wanneer je de auto's naast elkaar zet is het daardoor goed te zien dat zaken als de lak en de stoelen in het verleden meer aandacht hebben gekregen. Nu is dit voor hem zijn 'hobby auto', dus heeft hij een aantal mooie klusjes te doen komende tijd. (mocht er iemand een goed adres weten voor het herstel van leder, laat het mij weten! ;) )

Moraal van mijn verhaal is dan ook: de conditie van de auto ligt wat mij betreft niet aan de kilometerstand, maar puur aan het baasje. Hoe netjes de wagen is staat of valt met aandacht voor het onderhoud.

Zelf kijk ik niet zo naar de prijs per kilometer. Ik ben mij bewust dat ik goedkoper had gereden met een Golf 4 TDI of Aygo, maar vind het comfort minstens zo belangrijk als de kosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Henri27
Goedenavond, ik wil jullie laten weten dat ik sinds vandaag een "trotse" eigenaar ben van een IS300h Sport Edition uit 2017. Vanaf morgen heerlijke ritjes op de snelweg naar mijn werk! Heb er zin in !

Gefeliciteerd! Veel prettige km's gewenst ;)

Zoals Frank2b al aangeeft: we willen foto's :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27
Sorry heren, foto's volgen later; ik laat hem volgende week eerst nog even door een specialist poetsen! Zal daarna wat foto's posten.
 
Oh ja, banden vergeten inderdaad.

Kleine beurt doe ik bij de vakgarage ? 250 euro. Alleen grote beurt bij Lexus dealer. Dat is samen gemiddeld ongeveer 700 euro per 30k km: 2,5 cent.
Remschijven en blokken, verlichting, dempers en uitlaatreparatie: ?3000 op 100k km, komt neer op 3 cent.

Twee keer nieuwe set banden: 2 * 4 * ?150 = ? 1200 is 1,2 cent per km. Niet helemaal eerlijk: met de eerste set heb ik 80k km gereden, en de tweede set is nog vrijwel nieuw, maar vooruit, ik reken het volledig mee.

Nou vooruit dan, in totaal 7 cent per km aan onderhoud.

Ik las in een ander topic dat je 4 nieuwe adaptieve schokdempers hebt laten vervangen, hoe zit dat nu met die 7 cent per km ?
 
Met de 2000 euries dat dat gekost heeft op de 90k km die ik nu gereden heb met de GS neemt dat toe met twee cent tot een totaal van 9 cent per kilometer.
Ik wil echter nog zeker drie jaar = nog eens 90k km rijden in deze wagen en daarmee nemen uiteindelijk de onderhoudskosten door dit onderhoud toe met iets meer dan ??n cent per kilometer.
 
Met de 2000 euries dat dat gekost heeft op de 90k km die ik nu gereden heb met de GS neemt dat toe met twee cent tot een totaal van 9 cent per kilometer.
Ik wil echter nog zeker drie jaar = nog eens 90k km rijden in deze wagen en daarmee nemen uiteindelijk de onderhoudskosten door dit onderhoud toe met iets meer dan ??n cent per kilometer.

Maar op dit moment zit je dus precies tussen je eerdere 7 cent per km en de gevreesde 11 cent per km. het gemiddelde (zoals je het aangeeft) zal pas omlaag gaan als je daadwerkelijk de volgende 90.000 km (of minder) hebt gereden zonder verdere onverwachte kosten.

ik gebruik dit topic en met name even jouw voorbeeld, omdat dit eigenlijk precies het onderwerp aanstipt.
ik probeer namelijk de 'verwachte' onderhoudskosten een beetje in kaart te brengen.

Maar het is lastig te meten natuurlijk. zoals jij ook al aangaf dat je met je prius nog geen 2 cent per km kwijt was aan onderhoud, heb ik 4,5 jaar in een corolla station op LPG gereden.
deze heeft in 94.000 km 'slechts' 2400 euro aan onderhoud nodig gehad, en daarmee kom ik ook uit op slechts 2,6 cent per km.
al het onderhoud is dan wel z?lf gedaan. en de km's zijn gemaakt tussen de 180.000 en 275.000 km waar de beginstand vergelijkbaar is met de IS 250 die ik nu heb.
alleen was de Corolla 13 jaar oud bij aanschaf en de Lexus 9 jaar.
 
Over drie jaar verwacht ik tussen de 180.000 en 200.000 km gereden te hebben met de GS. Laten we eens uitgaan van een totaal van 180.000 km.
Om over die afstand op de gevreesde 11 cent per kilometer te komen moet er nog zo'n (0,11 - 0,8 =) 0,03*180000 = 5400 euro aan onverwachte kosten bijkomen de komende drie jaar.

Ik hoop het van niet ....
 
Over drie jaar verwacht ik tussen de 180.000 en 200.000 km gereden te hebben met de GS. Laten we eens uitgaan van een totaal van 180.000 km.
Om over die afstand op de gevreesde 11 cent per kilometer te komen moet er nog zo'n (0,11 - 0,8 =) 0,03*180000 = 5400 euro aan onverwachte kosten bijkomen de komende drie jaar.

Ik hoop het van niet ....

dat hoop ik ook niet voor je, maar wat ik bedoel: je zegt dat het nu 9 cent per km is. als dat 8 moet worden moet je geen (niet veel) onvoorziene kosten meer krijgen, maar nog wel even doorrijden....
11 cent per km.... ik hoop het niet zeg :cry:
 
Betreft de 10 jaar extra waarborg, komt deze bovenop de driejaarlijkse waarborg van de fabriek ?
Bedankt voor feed back.
Vriendelijke groeten,
Jan
 
Een topic uit 2020. Maar je zal een Lexus willen kopen, toch fijn om te lezen.
De dealer durft op een 15 jaar oude GS 18 maanden garantie te geven en pech-hulp. Mocht jij twijfelen aan de kwaliteit, de dealer doet het in ieder geval niet.. :)
 
Bedankt voor uw antwoord, ik ben al eigenaar van een 300 GSH bouwjaar 12/2013, nu 146000 op de teller.
Mijn vraag is komt de 10 jarige waarborg bovenop de 3 jaar fabriekswaarborg ?
 
Bedankt voor uw antwoord, ik ben al eigenaar van een 300 GSH bouwjaar 12/2013, nu 146000 op de teller.
Mijn vraag is komt de 10 jarige waarborg bovenop de 3 jaar fabriekswaarborg ?
Nee. De extra garantie loopt tot het einde van het 10e levensjaar van de auto en/of tot 200.000 km. Die garantie kan overigens van land tot land verschillen. Voor de autoleverancier is garantie, afgezien van eventuele wettelijke verplichtingen, gewoon een rekensom: hoeveel extra klanten krijg ik bij een verlengde garantieperiode binnen voor onderhoud, wat levert dat extra op en wat kost het me om aan eventuele garantieverplichtingen te voldoen. "There is no such thing as a free lunch" - wat niet wegneemt dat de langere garantie in individuele gevallen voor de autoeigenaar best aantrekkelijk uit kan pakken.
 
Goedenavond,

Na jaren in lease auto's te hebben gereden is hier sinds deze maand als gevolg van een nieuwe baan een eind aan gekomen en moet ik nu zelf weer een auto aanschaffen waarbij ik sterk overweeg om een 2e hands Lexus IS 300H aan te schaffen. Als verwende lease auto rijder ben ik echter niet gewend aan het feit dat er vaak al de nodige km's op te teller staan. Vaak al de km's waarbij ik meestal mijn lease auto weer in mocht ruilen..... Nu lees en hoor ik dat een Lexus met 1.5 ton op de teller "net ingereden" is maar is dat ook jullie ervaring?. Is een Lexus inderdaad zo betrouwbaar dat je hier probleemloos, uiteraard met normale onderhoudskosten,, enkele 100.000 km's mee kunt rijden? .
Hallo, ik rij een gs300 2008...vorig jaar gekocht met 227.000km op de teller....nou 1 ding hij rijd beter dan menig nieuwe auto nu...mits goed onderhoud....dat blijft altijd het ding natuurlijk
 
  • Leuk
Waarderingen: NX F-Sport Driver