Ervaringen

JosvdH

Nieuw hier
16 aug 2020
4
1
0
Goedenavond,

Na jaren in lease auto's te hebben gereden is hier sinds deze maand als gevolg van een nieuwe baan een eind aan gekomen en moet ik nu zelf weer een auto aanschaffen waarbij ik sterk overweeg om een 2e hands Lexus IS 300H aan te schaffen. Als verwende lease auto rijder ben ik echter niet gewend aan het feit dat er vaak al de nodige km's op te teller staan. Vaak al de km's waarbij ik meestal mijn lease auto weer in mocht ruilen..... Nu lees en hoor ik dat een Lexus met 1.5 ton op de teller "net ingereden" is maar is dat ook jullie ervaring?. Is een Lexus inderdaad zo betrouwbaar dat je hier probleemloos, uiteraard met normale onderhoudskosten,, enkele 100.000 km's mee kunt rijden? .
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Ik heb zelf net een low milage IS250 gekocht, heeft minder dan 140.000 gelopen en ben het wel eens met wat men over het algemeen zegt over Lexus en hoge kilometerstanden. Ik ken mensen hier en heb ook gereden in auto's met standen ver over de 300.000 kilometer en zelfs die voelden nog solid aan. Als je een Lexus kan kopen met rond de 100k dan kan je nog tonnen vooruit. Volmondig JA dus. Kijk eens naar klokje rond op Auto Week ook.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Je het over het algemeen gewoon geen gezeik met Toyota/Lexus. Gewoon iedere 15k km beurtje doen en het is weer goed. Bij aanschaf wel even een aankoopkeuring doen op slijtageonderdelen zodat je kan afdingen op banden en remmerij.

Ik meen dat je bij een IS300h niet snel fout zit. Let er op dat het geen auto is met een schadeverleden en koop een beetje luxe uitvoering (Luxury line of F sport) en het is genieten geblazen, let vooral op het Mark
Levinson geluidssysteem.
hybridesysteem gaat tegenwoordig ook tientallen jaren en honderduizenden km?s mee.

Eigen ervaring:
Mijn Auris nadert nu de 90k km en heeft alleen beurtjes en banden nodig gehad.
Mijn GS is nu over de 50k km en ook alleen beurtjes en banden.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Auto's zijn de afgelopen decennia steeds beter geworden - in principe kan iedere auto tegenwoordig (mits redelijk onderhouden) 300.000 km of meer probleemloos rijden, met alleen vervanging van banden en remblokken. Het blijft echter een statistisch gegeven - een aantal lukt dat niet en een aantal zou nog veel langer meekunnen. De onderhouds- en vervangingsbehoefte hangt daarnaast sterk samen met de aard van het gebruik - "boodschappenauto's" en taxi's zijn typische voorbeelden waar vaak sprake is van een hogere mate van slijtage en meer storingen. Een indruk van de betrouwbaarheid van een bepaald type kun je krijgen uit de diverse op het internet vindbare statistieken - Japanse auto's in het algemeen en Toyota producten in het bijzonder scoren daar doorgaans zeer goed in vergelijking met andere merken. Een garantie is dat niet: je koopt een individuele auto en die kan beter of minder goed zijn dan het berekende gemiddelde.

De kans op het verkrijgen van een "goed" exemplaar kun je vergroten door te letten op de onderhoudshistorie en het schadeverleden. Daarnaast kan een eventuele garantie je een bepaalde mate van zekerheid verschaffen - niet tegen onvoorziene reparatiebehoefte, maar wel mbt de kosten daarvan. Een aankoopkeuring kan ook erg nuttig zijn: bij een APK wordt naar veiligheids- en milieuaspecten gekeken, een goede aankoopkeuring besteedt ook aandacht aan andere zaken.

Zelf heb ik een 6 jaar oude Lexus bij een dealer gekocht die geleverd werd met twee jaar garantie (tot 160.000 km). Alles werkt inmiddels anderhalf jaar zonder enig probleem, alleen een raamrubber is inmiddels kosteloos vervangen omdat dat aanleiding bleek tot "Lexusonwaardig" windgeruis - iets wat me zelf pas na een jaar rijden opviel. Als je het zelf pas na langere tijd opmerkt, kun je de verkoper ook vergeven dat dat bij een korte proefrit niet is opgevallen...

Ik zou dus niet aarzelen om een gebruikte Lexus met redelijk hoge kmstand aan te schaffen, zolang bij een aankoopkeuring geen gekke dingen worden gevonden en de onderhoudshistorie bekend is.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik zou dus niet aarzelen om een gebruikte Lexus met redelijk hoge kmstand aan te schaffen, zolang bij een aankoopkeuring geen gekke dingen worden gevonden en de onderhoudshistorie bekend is.

Ik onderschrijf dit. Inzicht in onderhoudshistorie, aankoopkeuring (door een bedrijf of goede bekende) en geen al te grote schade. En dan kun je zonder twijfel een gebruikte Lexus kopen. Ik kocht de mijne met 81.000km bij een dealer. Na ruim 6 jaar staat de stand op 175.000km en ik heb 1 koplamp onder garantie vervangen gekregen, er was een keer een afvoerplug verstopt voor condens en verder niets dan de normale slijtage onderdelen. Ik moet na 12 jaar wat doen aan die andere koplamp omdat die nu begint te verkleuren. Ik ga er mee naar de lokale schadehersteller die overigens een uitstekende reputatie heeft en die wrijft over zijn kin en zegt: “Weet je, ze hebben die dingen eigenlijk veel te goed gemaakt.”.

Er was (of nog steeds is) een witte IS250 die een tijdje van RoelVB is geweest en dat ding heeft tegen de 400.000km gereden volgens mij toen hij hem inruilde op een GS. Hij kan over die ene bijvoorbeeld meer zeggen dan ik :grin:. Waarschijnlijk heeft ie er niet veel meer over te zeggen want dat ding was al die tijd puik onderhouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Het is inderdaad waar wat ze zeggen, mits natuurlijk goed onderhouden en niet al te lomp mee omgegaan.
Ik heb persoonlijk totaal geen moeite met het kopen van een Lexus waar meer dan 200.000km op de teller staat.

Er was (of nog steeds is) een witte IS250 die een tijdje van RoelVB is geweest en dat ding heeft tegen de 400.000km gereden volgens mij toen hij hem inruilde op een GS. Hij kan over die ene bijvoorbeeld meer zeggen dan ik :grin:. Waarschijnlijk heeft ie er niet veel meer over te zeggen want dat ding was al die tijd puik onderhouden.

Toen ik de IS250 weg deed zat er denk ik zo'n 415.000km op. Enige noemenswaardige is bij mijn weten de dynamo die het opgaf na meer dan 400.000km.
Deze auto is nog steeds bij de eigenaar die hem in 2017 heeft gekocht. Is hier ook lid, maar niet heel actief (sinds mei niet meer online geweest).

Mijn GS450h staat ondertussen over de 270.000km, maar daar is helemaal niks op aan te merken. Enige issue was dat de waterpomp bijgeluiden begon te maken en dus is vervangen (ik denk zo'n 20.000km geleden).
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Dan heeft jouw dynamo het lang volgehouden. De mijne is gesneuveld rond de 243.000.
Ook mijn auto heeft een respectabele km. stand maar je merkt er niets van en hij rijdt super.
Ik heb hem met hoge km. stand aangeschaft, zo rond de 235.000 en alleen pech gehad met de dynamo dus. Wel goed onderzoek gedaan naar het onderhoud maar dat was spot-on.
Puike auto verder en tot op heden geen spijt van.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Niemand kan in de toekomst kijken maar onderstaande maakt misschien wel iets duidelijk over het vertrouwen van de fabrikant in zijn product:
Garantie!!
PSA = twee jaar
Toyota/Lexus = vijf jaar
Hyundai/Kia = zeven jaar!
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Niemand kan in de toekomst kijken maar onderstaande maakt misschien wel iets duidelijk over het vertrouwen van de fabrikant in zijn product:
Garantie!!
PSA = twee jaar
Toyota/Lexus = vijf jaar
Hyundai/Kia = zeven jaar!

Tijd voor een Kia Cee?d dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Ik heb recent (9 mei) een IS 300h gekocht uit 2013 met iets van 95k op de teller. Zonder rare garantie van de handelaar waar ik 'm kocht (vroeg 'ie ?900,- voor), dus alleen met de wettelijke garantie. Ik rij nu dus ruim 3 maanden en bijna 5000km, tot nu toe probleemloos, en ik verwacht ook geen problemen.
In het verleden heb ik een Prius 3 gekocht op dezelfde manier, had minder km's (68000) op de teller, maar dan nog. Nooit spijt van gehad, het gaat niet kapot.

Ik zou het zo weer doen...;)

Overigens zei mijn vrouw gisteren dat de volgende een hoge instap moet worden, ik denk dan meteen aan een RX 450h of zo, hij ligt in de week :grin:
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Niemand kan in de toekomst kijken maar onderstaande maakt misschien wel iets duidelijk over het vertrouwen van de fabrikant in zijn product:
Garantie!!
PSA = twee jaar
Toyota/Lexus = vijf jaar
Hyundai/Kia = zeven jaar!

Uiteraard zal een fabrikant zijn garantietermijn mede bepalen op het ingeschatte vertrouwen in zijn produkt en misschien zelfs wel op de ervaringen met dat produkt in de praktijk, maar bij de keuze van de termijn spelen andere overwegingen de hoofdrol - wat doet de concurrentie, waar kom ik mee weg, wat is wettelijk verplicht, wat gaat het me kosten, hoeveel extra klanten haal ik binnen als ik een jaar langer garantie geef etc. Uiteindelijk wordt er een keuze gemaakt - en die keuze kan voor een en hetzelfde model van land tot land verschillen. Er is dus geen direkte relatie tussen garantietermijn en kwaliteit.

Evenmin is er een direkte relatie tussen door berijders "gevoelde" kwaliteit en objectief meetbare betrouwbaarheid - sommige modellen van hoogaangeschreven europese fabrikanten vertonen in sommige series irritante ontwerpfouten en daaruit voortvloeiende storingen, bij alle fabrikanten komen terugroepacties voor omdat na jaren blijkt dat er bepaalde storingen kunnen optreden die gevaar kunnen opleveren, bijvoorbeeld omdat een bepaalde toeleverancier in week x van jaar y een steekje heeft laten vallen.

UIt achteraf samengestelde statistieken komen echter veel Aziatische modellen er wel vaak het beste af. Misschien dat dat iets te maken heeft met de lokale cultuur, het is daar vaak erg beschamend om achteraf met je fouten te worden geconfronteerd. Europeanen en Amerikanen gaan daar minder onder gebukt.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Niemand kan in de toekomst kijken maar onderstaande maakt misschien wel iets duidelijk over het vertrouwen van de fabrikant in zijn product:
Garantie!!
PSA = twee jaar
Toyota/Lexus = vijf jaar
Hyundai/Kia = zeven jaar!

Er is natuurlijk wel een verschil tussen de garantie van Lexus / Toyota of een merk als Kia.

Toyota / Lexus hebben zoveel vertrouwen in hun eigen producten, dat ze durven garanderen dat er de eerste 5 jaar niets gebeurd met deze auto's. (en waarschijnlijk de 15 jaar daarna ook niet)

Maar bijvoorbeeld Kia biedt hun 7 jaar garantie vooral om klanten te werven. Wat er niet bij verteld wordt, is dat er wel degelijk vanalles aan deze auto's mankeert, en dat dit, alleen wanneer je aan de gestelde voorwaarden voldoet, onder garantie verholpen wordt.

kijk voor de aardigheid maar eens hoeveel kia's die 2e hands worden aangeboden precies de 7 jaar gepasseerd zijn. (en nagenoeg niets meer waard)

tja, heel ander concept..

on topic: ik heb in de afgelopen 15 jaar verschillende Toyota's gehad, van leeftijden tussen de 8 en 20 jaar oud.
km standen tussen de 90.000 en 400.000 km
3 van hen op Lpg laten rijden
g??n van allen een noemenswaardig probleem!

Nou... als Lexus d??r de overtreffende trap van is... :)

ps. Meningen zijn vooral op eigen ervaringen gebaseerd, er zijn ook wel geluiden dat Kia, nu ze groter worden, ook wel serieus aan de weg timmeren.
Maar het blijven koekblikken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Hier in huis een IS300 (2002), 219.000 km op de teller. Wordt dagelijks bereden en er gaat gewoon vrijwel nooit wat kapot (Oke, 2x lambda sensor en een paar lampjes). Wel net de beide kokerbalken achter laten repareren. Want de eerste modellen hadden wel een roest issue.
Maar dat weegt prima tegen de overige kosten op.

We hebben ook een Hyundai Santa Fe 2,7 uit 2003, 218.000 km op de teller. Wordt iets minder bereden maar wel veel zwaarder belast. Hier toevallig net de luchtmassa hoeveelheidsmeter laten vervangen, maar dat is op de aircopomp vorig jaar na het enigste. Verder ook gewoon altijd probleemloos rijden. De Hyundai heeft geen roest issue en is helemaal hard. Alleen de voorveren en het rooster voor het reservewiel slaan nu wat aan.

Wat betreft luxe gevoel is er maar 1 winnaar, de IS. Hiermee rijdt je echt gewoon elke dag heerlijk in alle rust best stevige afstanden.
Wat betreft inzetbaarheid en toepasbaarheid is de 4 wiel aangedreven 2,7 Santa Fe in het voordeel. Met beide grote puberzonen achterin (past echt niet in de eerste IS300), kofferbak vol met zooi (doe je ook niet in een lexus) en een stevige kar erachter (is ook niets voor een IS300) brengt de Santa Fe je overal waar je moet zijn, desnoods door stevige blubber en de kids zitten met vrijwel gestrekte benen achterin.
Alleen is het wel allemaal hard plastic binnen met de nodige "kraakjes" en de geluidsinstallatie is ook ietwat anders.
Dus ja, inderdaad een koekblik, maar wel met z'n eigen charme.

Beide auto's zijn uitermate betrouwbaar, kosten per kilometer voor onderhoud ligt bij de Lexus op 11 cent en voor de Santa op 21 cent (ja dat hou ik bij :) )
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
kosten per kilometer voor onderhoud ligt bij de Lexus op 11 cent en voor de Santa op 21 cent (ja dat hou ik bij :))

Heel goed! De gemiddelde kosten per kilometer is m.i. de beste maatstaf om auto's onderling te vergelijken, wanneer de kosten een afweging zijn of om simpelweg te weten waar je aan toe bent wanneer je X kilometer verwacht te rijden met een zekere auto.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
11 cent per kilometer vind ik nogal hoog.
Dat komt neer op 10 mille per 100k km. Die lambda sonde en lampjes zijn toch niet z? duur?

Ik heb in drie jaar met mijn GS nu n?t 110k km gereden (van 160k naar 270k km) en zit nu op ongeveer 4 ? 5 cent per km aan onderhoud; beurten, uitlaatreparatie, lampen, nieuwe remschijven/blokken rondom en nieuwe dempers achter. Hiervoor bezat ik een Prius en heb daar 300k km mee rondgereden. Deze wagen zat op minder dan 2 cent per km aan onderhoud....
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Vergeet de banden niet.
Maar 4 a 5 cent vind ik wel heel laag, als ik de offici?le prijslijst er bij pak (ok? model is niet helemaal hetzelfde als de jouwe, maar toch), dan zit je bij een beetje grote beurt al op een kleine 4 cent per kilometer (moet je wel netjes elke 15k km je beurtjes doen natuurlijk). Verder heb je nog de zomer- en winterbanden (waarschijnlijk) en de jaarlijkse wisselkosten die er bij opgeteld moeten worden. En daarbij dan nog eens de incidentele zaken als een demper, waterpomp etc als de leeftijd omhoog gaat.
Dus ik ben erg benieuwd naar jouw onderhoudsspreadsheet :p
 

Bijlagen

  • 2020-08-19_18h42_19.png
    2020-08-19_18h42_19.png
    952,4 KB · Weergaven: 49

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Oh ja, banden vergeten inderdaad.

Kleine beurt doe ik bij de vakgarage ? 250 euro. Alleen grote beurt bij Lexus dealer. Dat is samen gemiddeld ongeveer 700 euro per 30k km: 2,5 cent.
Remschijven en blokken, verlichting, dempers en uitlaatreparatie: ?3000 op 100k km, komt neer op 3 cent.

Twee keer nieuwe set banden: 2 * 4 * ?150 = ? 1200 is 1,2 cent per km. Niet helemaal eerlijk: met de eerste set heb ik 80k km gereden, en de tweede set is nog vrijwel nieuw, maar vooruit, ik reken het volledig mee.

Nou vooruit dan, in totaal 7 cent per km aan onderhoud.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Sorry, ik was niet van plan er een wedstrijd van te maken.

Ik heb bij de kosten, van de Lexus, meegenomen: Vorig jaar distributie incl. waterpomp en alle riemen etc etc. Vlak na aanschaf een complete audio upgrade naar een Kenwood systeem met dubbel din en Android auto (originele radio was na een week al defect) en 4 nieuwe Pirelli banden. Ook de huidige kosten voor de kokerbalken incl. tectyleren zitten de de 11 cent per kilometer.

Een Lexus met een 3.0 ltr., 2JZ 6 cilinder vergelijken met een Prius kan en mag. Maar dat gaat de Lexus nooit halen natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Oh ja, banden vergeten inderdaad.


Twee keer nieuwe set banden: 2 * 4 * ?150 = ? 1200 is 1,2 cent per km. Niet helemaal eerlijk: met de eerste set heb ik 80k km gereden, en de tweede set is nog vrijwel nieuw, maar vooruit, ik reken het volledig mee.

Nou vooruit dan, in totaal 7 cent per km aan onderhoud.

ik wil wel graag weten op welke banden jij 80.000 km haalt.. Ik ga er vanuit dat het veel snelweg is?
maar alsnog netjes.. Wat had je toen voor banden(merk)?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Vredestein Quatrac (Quatrac 4 dacht ik) en nu Dunlop.

De wagen rijdt langere afstanden en wordt vooral rustig bereden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27