Euro95 E10 vs Euro98 E5, het resultaat.

MyNameIsJeroen

Nieuw hier
19 jan 2016
20
16
3
Ik heb de afgelopen jaren het verbruik exact bijgehouden van mijn CT.

Ik heb eerst 30 keer getankt met Euro95 E10, en daarna (sinds de invoering van Ethanol-benzine rond 2019) 30 keer getankt met Euro98 E5. Hier heb ik in totaal 30.000 km over gedaan (een paar jaar in mijn geval).

Gemiddeld verbruik Euro95: 1 liter per 15.83 kilometer
Gemiddeld verbruik Euro98: 1 liter per 17.23 kilometer

Je komt dus bijna 10% verder op Euro98.

Euro98 is uiteraard duurder, maar je komt er ook iets verder mee. Het prijsverschil is dan onder de streep (in augustus 2022) minder dan 3%, maar wel in het nadeel van Euro98. De brandstoffen die ik tankte waren BP Ultimate 98, Shell V-Power 98 en Esso Synergy supreme+ 98. Deze bevatten 0% ethanol (ondanks dat er E5 op de pomp staat).

De auto is een CT200h business line pro (17" velgen, Michelin cross climate).

Nu ik exact weet hoe weinig het extra kost om premium brandstof te tanken, blijf ik dit doen.

IMG_1202.jpg
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Kijk, hier heb je wat aan, één persoon en één auto. Je bent vergelijkbare ritten blijven rijden? Niet dat je halverwege ineens een baan hebt gekregen die twee keer zover is waardoor het gemiddelde verbruik zakt?
Wild gooien met verbruiksgegevens is nutteloos, ik zal ook nooit zeggen wat mijn auto verbruikt want daar heb je niets aan, ik kan wel zeggen dat ik met de iets kleinere tank nu ca. 150 meer km's rijd vergeleken met m'n vorige dus ik rijd nu zo'n 25% zuiniger. (LS 600h <-> LS 500h)
Ik zou trouwens met jouw auto denk ik 1 op 10 doen.... :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: MyNameIsJeroen

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
De berekeningen van het verschil zijn niet helemaal correct, omdat je met het aantal km rekent dat je op een liter brandstof kunt afleggen. Dan vergelijk je niet het verbruik maar het zogenaamde kilometerrendement. Als je gaat rekenen met de echte verbruiken (aantal liters dat je nodig hebt om 100 km af te kunnen leggen) kom je uit op een verschil van iets meer dan 8% ten gunste van premium brandstof "E5". Ook dan blijkt er dus een aanzienlijk verschil.

Dat verschil is deels toe te schrijven aan de afwezigheid van ethanol. Je zou dat op basis van het verschil in dichtheid en verbrandingswaarde theoretisch kunnen uitrekenen. Dat levert een ander cijfer op dan uit metingen op een rollenbank in de huidige standaardtestcylus naar voren komt: die cijfers kunnen behoorlijk uiteenlopen afhankelijk van het autotype. Aangenomen wordt meestal dat Euro95 E10 een meerverbruik van ca. 1,5% oplevert ten opzichte van Euro98 E5 "zonder ethanol".

Het geconstateerrde extra verschil kan mede het gevolg zijn van de "premium" kwaliteit van de Eur098 E5. Die kan er voor zorgen dat de inspuitapparatuur beter blijft functioneren en bij een motor die deels in de Atkinsoncyclus loopt er ook minder afzetting op klepstelen wordt gevormd. Het hogere oktaangetal zou daarnaast bij een motor met een zekere mate van afzettingen in de verbrandingsruimte er voor kunnen zorgen dat een knocksensor minder behoeft in te grijpen.

Tenslotte is er nog de seizoensinvloed. Het brandstofverbruik bij lagere temperatuur hoger door een tweetal oorzaken. Ten eerste is door de lagere luchttemperatuur en de als gevolg daarvan hogere luchtdichtheid de luchtweerstand hoger dan in de zomer. Tegelijkertijd zal mogelijk de bandenspanning door de lagere temperatuur gemiddeld iets lager zijn. Beide verhogen het brandstofverbruik.

Bij hybrideauto's speelt er ook nog een andere factor. Voor rijden in EV mode is vereist dat de motor een bepaalde minimumtemperatuur heeft - en die wordt in de zomer duidelijk sneller bereikt dan in de winter, hetgeen bij wegrijden na een koude start in een omgeving waar slechts met relatief lage snelheid mag worden gereden duidelijk merkbaar is. Dat is in feite een verligheidsvoorziening die overmatige motorslijtage als gevolg van veel koude starts (als gevolg van de start/stop voorziening) beperkt.

Ondanks deze kanttekeningen denk ik dat de cijfers niettemin zinnige informatie leveren - voor de betreffende auto en onder zo goed mogelijk gestandaardiseerde rijomstandigheden.

Is de verdeling over de seizoenen van beide meettrajecten ongeveer vergelijkbaar?

De werking van betere reinigende additieven kan, afhankelijk van de mate van vervuiling, in verschillende mate merkbaar zijn. Bij mijn eigen auto vond ik na de aankoop (met een km stand van ca. 70.000 km) dat deze niet zo "mooi" liep als je zou mogen verwachten. Na zowel een scheutje extra detergent bij de brandstof en een scheutje extra detergent bij de motorolie om de na de koude start tikkende klepstoters stil te krijgen, bleek na een weekje rijden dat alles een stuk beter leek te werken. Sindsdien (ca 3 jaar verder) heb ik alleen de normale motorolie en Euro98 E5 "premium" gebruikt en de toestand is sinds die eenmalige ingreep daarna niet opnieuw verslechtert. Kennelijk zijn motorolie- en brandstofkwaliteit sindsdien voldoende om "goed" lopen te handhaven.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Over een afstand van ongeveer 100.000km:


Fuelsort:
Premium Gasoline 100+
fuelsort_22.png
9.23 l/100km33.002 km and 3.048 l
Premium Gasoline 95
fuelsort_18.png
9.05 l/100km17.608 km and 1.593 l
Premium Gasoline 100
fuelsort_9.png
9.32 l/100km40.995 km and 3.821 l
SuperPlus gasoline
fuelsort_8.png
8.60 l/100km3.456 km and 297 l
Super gasoline
fuelsort_7.png
8.95 l/100km8.776 km and 785 l

het bovenstaande is gedurende 8 jaar het gehele jaar door. Wat dan ook interessant is, is het volgende:


Tires:
Summer
tire_1.png
9.02 l/100km77.262 km and 6.972 l
Winter
tire_2.png
9.68 l/100km24.962 km and 2.416 l
All-year
tire_3.png
9.56 l/100km970 km and 93 l
Driving style:
Moderate
style_1.png
9.21 l/100km34.523 km and 3.178 l
Normal
style_2.png
9.17 l/100km65.581 km and 6.017 l
Fast
style_3.png
9.34 l/100km3.732 km and 349 l
Routes:
Motor-way
street_1.png
9.18 l/100km102.931 km and 9.450 l
City
street_2.png
9.39 l/100km81.671 km and 7.673 l
Country roads
street_3.png
9.33 l/100km89.442 km and 8.341 l

Als je die tabellen combineert en ik vertel je erbij dat ik de eerste jaren gewoon euro 95 bij de onbemande pompen in NL getankt heb en dat ik na een jaar of 2 toch weer in D ben gaan tanken maar dan wel Aral Ultimate 102 omdat daar 0% ethanol in zit dan kun je zeggen dat de ritten met die dure ethanol-vrije brandstof vooral woon-werkverkeer is geweest. In het buitenland, eenmaal op plaats van bestemming (Italië) was er vaak geen dure premium brandstof, maar dure euro 95 te koop. Zonder ethanol weliswaar. Ik reed veel van die vakantieritten het zuinigst op de snelwegen. Ik kan niet zeggen wat ethanol doet voor de (on)zuinigheid van mijn auto omdat die het niet verdraagt. Ik heb eerder al eens een berekening en onderbouwing op dit forum geplaatst met het prijsverschil tussen e10 en ethanolvrije brandstof. In het kort komt het erop neer dat e10 meer bedoeld is voor het imago dan dat je er daadwerkelijk iets mee op schiet. In Duitsland wordt e10 nog een beetje gepromoot met iets lagere accijns. Hier in NL weer niet. Tank je e10 in D, dan zou je kunnen beweren dat je alsnog voordeliger uit bent met e10 ondanks dat je auto iets minder zuinig rijdt op e10, je betaald er immers ook iets minder voor dan vergeleken met e5 (euro 95).

Mijn auto is niet geschikt voor e10 dus tank ik ook niet eens e5. Ik gooi er gewoon ‘t dure premium spul in. Altijd. En dat doe ik niet omdat ik die marketingpraat van “oeh, da‘s beter voor je auto” geloof qua reiniging en prestaties, maar omdat het alternatief (e10) slechter is voor de levensduur en dan dus op de lange termijn ook “prestaties en reiniging”. En die dure ethanolvrije premium brandstof is een schijntje t.o.v. eventuele schade als gevolg van e10 tanken, of zelfs je auto om die reden in te ruilen.
Onze VW Polo lust prima die e10 en rijdt er al jaren prima op. Qua verbruik merken we daar weinig verschil. Dus wat we “teveel” betalen aan Aral Ultimate 102 voor de IS, “compenseren“ we met de Duitse e10 in de Polo. Maar die Lexus krijgt alleen goed spul! Loopt er al jaren prima op.
 

MyNameIsJeroen

Nieuw hier
19 jan 2016
20
16
3
Hi,

Bedankt voor de reacties!

Ik heb al 17 jaar dezelfde baan, maar doe het meeste woon-werk met de motor. Seizoenen kun je wegmiddelen, want ik begon de meting in februari 2018 (bij 158.000km op de teller, en nu staat er 188.000km op). Bandenspanning breng ik elk kwartaal op peil (1 januari, 1 april, etc...). De auto staat altijd in "eco".