Even een update

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Hallo,

Als je het nog herinnert weet je dat ik rond juni mij heb voorgesteld. Kortom, ik heb mijn eerste auto gekocht, een eerste generatie IS200. Alleen op de terugweg van het ophalen stonden we stil aan de kant van de snelweg zonder enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Het is nu oktober en er is niet veel veranderd. De Lexus staat nogsteeds bij de garage en het probleem is nogsteeds onbekend. Wat nu wel bekend is, is de reden waarom de Lexus er onderweg mee ophield. Dat kwam door een lege brandstoftank, alleen gaf de meter dat niet aan. Dus er is een grote kans dat ook die het niet meer doet.. na het vervangen van sommige onderstaande onderdelen loopt de Lexus nu wel weer goed. Hij valt niet meer uit en doet geen rare dingen. Alleen zijn door het onbekende probleem de toeren begrensd op 3.500.

De garage heeft o.a. de bougies vervangen, de brandstofpomp vervangen, de injectoren gereinigd, de distributieriem (die niet goed op tijd stond) op tijd gezet, naar de olie en het oliefilter gekeken, maar die waren nog goed, en tenslotte naar de soleno?de regelklep van het VVT systeem gekeken. Maar ook die zag er nog zo goed als nieuw uit.

Ze zijn nu bezig met het kijken naar de krukas (en hopelijk ook de nokkenas). En als dat het probleem niet is, dan gaan ze kijken of er misschien een computer beschikbaar is voor het VVT systeem. Als ook dat niet werkt is zowat alles waarvan ze dachten dat het probleem zou kunnen zijn bekeken.

Ten slotte hebben ze ook nog vaak contact met de Lexus dealer in Groningen. Zij hebben ook die injectoren gereinigd en gecheckt of er geen scheuren in zitten. Maar ook die Lexus dealer staat nu voor een raadsel. Verder kan ik niet veel toevoegen. Vragen zijn altijd welkom!
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Arbitrator ik zit er ook inderdaad steeds aan te denken om het op te geven, alleen ik heb nog een beetje hoop en het zou enorm zonde geld zijn. Dan gaat er duizenden euro's de put in. Ik blijf eerst nog volhouden. Vooral nu hij eigenlijk weer helemaal goed loopt maar je alleen niet hoger kan revven dan 3.500 toeren.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik heb me nooit verdiept in het (her)programmeren van de ECU van een Lexus (wel Mitsubishi: een JDM VR4). Daar kon ik zowel maximum toerental als ook -snelheid softwarematig aan banden leggen. Het lijkt hier ook wel het geval te zijn. Als ??n van de sensoren kaduuk (out of specs) zou zijn, zou de ECU erover mekkeren. Dus verdenk ik de ECU zelf die ingrijpt bij 3500RPM.
Maar ja, een diagnose op afstand blijft altijd een gok... Wel meteen een trieste ervaring met je 'nieuwe' auto... Weet je iets van het verleden van de auto af? Of van de vorige eigenaar?
 
  • Leuk
Waarderingen: AutomotiveLucas

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Xenon er zat niet veel onderhoudshistorie bij. Al hoewel heeft de auto inclusief bedrijven veel eigenaren gehad. Vast steeds van vader's naam naar zoon's naam bijvoorbeeld, of onderhandelen bij dealers. Van de vorige eigenaar is helaas weinig bekend.. maarja ik hoop inderdaad dat de ecu als laatste optie toch effect zal hebben, want dat met die mitsubishi klinkt verbazingwekkend veel als wat er gaande is met de Lexus. De ANWB had ook een code aangetroffen over de VVT.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Arbitrator ik zit er ook inderdaad steeds aan te denken om het op te geven, alleen ik heb nog een beetje hoop en het zou enorm zonde geld zijn. Dan gaat er duizenden euro's de put in. Ik blijf eerst nog volhouden. Vooral nu hij eigenlijk weer helemaal goed loopt maar je alleen niet hoger kan revven dan 3.500 toeren.

Ik kan me uit je vorige post herinneren dat je je auto bij een twijfelachtige (export?)handelaar hebt gekocht.
Ja je hebt er veel geld in gestopt, maar dat is de 'sunk cost falacy' (zijn in de economie kosten die al gemaakt zijn en niet meer ongedaan te maken zijn. Bij het nemen van operationele economische beslissingen dient men geen rekening te houden met deze sunk costs -- https://nl.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs).

Ik denk dat deze auto je alleen maar meer geld gaat kosten, als je niet oppast ben je straks de halve auto aan het vervangen.
Projectauto's als deze zijn louter interessant wanneer je niet hoeft te betalen voor arbeid en 100% zelf weet waar je mee bezig bent (of je wilt leren monteur worden)

Pro tip: altijd als je een 2e hands auto koopt (altijd, ook al kostie ? 500,--) laat er een aankoopkeuring op doen door een professionele monteur op een brug en neem er de tijd voor.
Laat dit een (dure) les zijn voor de toekomst.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Xenon ik kan me niet meer goed herinneren wat ook alweer precies de code was. Het werd uitgelegd als een foutcode in de VVT-i. Ik heb het ook opgezocht en de meest logische code lijkt mij P1349.
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Ik kan me uit je vorige post herinneren dat je je auto bij een twijfelachtige (export?)handelaar hebt gekocht.
Ja je hebt er veel geld in gestopt, maar dat is de 'sunk cost falacy' (zijn in de economie kosten die al gemaakt zijn en niet meer ongedaan te maken zijn. Bij het nemen van operationele economische beslissingen dient men geen rekening te houden met deze sunk costs -- https://nl.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs).

Ik denk dat deze auto je alleen maar meer geld gaat kosten, als je niet oppast ben je straks de halve auto aan het vervangen.
Projectauto's als deze zijn louter interessant wanneer je niet hoeft te betalen voor arbeid en 100% zelf weet waar je mee bezig bent (of je wilt leren monteur worden)

Pro tip: altijd als je een 2e hands auto koopt (altijd, ook al kostie ? 500,--) laat er een aankoopkeuring op doen door een professionele monteur op een brug en neem er de tijd voor.
Laat dit een (dure) les zijn voor de toekomst.

De auto kwam inderdaad bij een bedrijf uit Rotterdam weg (geen importeur). Op dit moment is het geen project auto maar meer een auto die de weg op moet kunnen voor ik 18 ben. Gelukkig voor hoe het nu staat zijn de kosten beperkt tot minder dan je zou betalen voor een IS200 die dit probleem (nog) niet heeft. En dan ben je ook nog verzekerd dat je deze problemen niet zelf weer zal tegenkomen. Plus nog wat nuttige onderhoudshistorie ;).

Het is inderdaad een verstandige keuze om een aankoopkeuring te laten doen. Alleen wordt dat mij te duur voor alleen de aanschaf van een auto. Zolang je zelf oog hebt voor afwijkingen en zolang je ervaren mensen bij je hebt is zo'n aankoopkeuring redelijk overbodig. Maar dat is gewoon mijn gierige mening haha.

Ik wil het liefst ook nog wel tijd vrijmaken om zelf even aan de auto te sleutelen om zelf even te kijken of alles wel klopt. Na het zien van een aantal video's waar die auto's met de zelfde probleem worden gefixt, ben ik beter bewust waar je op moet letten bij de betreffende situaties. Zo kan ik misschien nog wel iets vinden wat de monteur over het oog heeft gezien. Gewoon blijven hopen zolang er nog hoop is!
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Xenon ik kan me niet meer goed herinneren wat ook alweer precies de code was. Het werd uitgelegd als een foutcode in de VVT-i. Ik heb het ook opgezocht en de meest logische code lijkt mij P1349.

Jammer... Ik begrijp je gedachte, maar maak niet de fout om bij een verschijnsel een bijpassende code te zoeken. De uitgelezen code moet je op weg helpen de verschijnselen te kunnen beredeneren. Waar ik ook benieuwd naar ben, is per wanneer het blok niet meer boven 3500RPM wil uitkomen? Meteen na de compleet leeggereden tank? Zo ja, denk dan ook eens aan een haperende brandstoftoevoer/pomp, verstopt brandstoffilter, of opeenhoping van aangezogen drab in de tank.
Ook interessant: Sprint het blok naar die max 3500RPM en kapt dan af resoluut af, of kruipt ie naar dat max toerental toe?
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Op de terug weg zijn we eigenlijk nooit boven de 3.500 toeren uitgestoken. Dat hij weer uitviel kwam door de lege tank en de troep in de injectoren. De ANWB dacht toen dat het de VVT was en niet de brandstoftank. Maar die VVT heeft inderdaad ook iets wat niet klopt. Ik heb alleen zelf nog niet kunnen ervaren wat de auto precies doet als hij de 3.500 toeren aantikt. Ik wil over 2 weken even tijd vrijmaken om zelf even testjes uit te voeren. Ik hoop dat ze daar ook zo'n apparaat hebben om codes uit te lezen. En een digitaal voltage meter zou ook mooi zijn om de regelklep te testen
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
825
1
422
63
Het is inderdaad een verstandige keuze om een aankoopkeuring te laten doen. Alleen wordt dat mij te duur voor alleen de aanschaf van een auto. Zolang je zelf oog hebt voor afwijkingen en zolang je ervaren mensen bij je hebt is zo'n aankoopkeuring redelijk overbodig. Maar dat is gewoon mijn gierige mening haha.

Ik wil het liefst ook nog wel tijd vrijmaken om zelf even aan de auto te sleutelen om zelf even te kijken of alles wel klopt. Na het zien van een aantal video's waar die auto's met de zelfde probleem worden gefixt, ben ik beter bewust waar je op moet letten bij de betreffende situaties. Zo kan ik misschien nog wel iets vinden wat de monteur Gewoon blijven hopen zolang er nog hoop is!

Als ik jou was, zou ik in het vervolg andere “ervaren” mensen meenemen :grin:. Velen zijn je voor gegaan: “goedkoop is duurkoop”.

je klinkt hoopvol en da’s een positieve eigenschap, maar sommige dingen zijn jouw hoop economisch gezien niet meer waard. Ik zou dit als “leergeld” bestempelen, verlies ?n afscheid nemen voordat je nog meer geld in andermans ellende stopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Come on guys... In de basis geef ik jullie natuurlijk helemaal gelijk, dat vooropgesteld! Maar vraagt de TS ons om zijn aankoop te beoordelen, of vraagt hij ons om hulp om zijn aankoop weer fatsoenlijk aan de praat te krijgen?

Het is de eerste (!) auto van de TS. Wie probeert dan niet de 'lekkerste' auto te scoren die nog net in het altijd net te krappe budget past? Een IS200 met een zwaar verleden is naar mijn idee nog altijd een andere categorie auto dan een Astra'tje, Golfje. Laat staan Focus of (nog erger) A4'tje / 3-serie. Want dat zijn in financieel opzicht helemaal bodemloze putten. Misschien valt de 'schade' aan de IS best wel mee en zit het geheim meer in het correct kunnen pinpointen van het probleem(pje?). Je kunt klakkeloos onderd?l?n gaan uitwiss?l?n en kijken of dat wat uithaalt, maar je kunt ook verschijnselen adhv foutcodes beredeneren en daarmee wat zaken stap voor stap gaan uitsluiten. Kost behalve moeite en tijd amper wat en is ook nog eens h??l leerzaam.
En na deze ervaring waakt TS er nu echt wel voor dat 'm dit niet nog eens (zo makkelijk) overkomt.

@TS: je woont helaas een stukje (150km) uit mijn buurt, anders had ik graag eens een nadere blik op het lijdend voorwerp willen werpen...
By the way: ik zie nergens dat voorsteltopic (juni) van jou?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Het is ondertussen w?l de best bestudeerde Lexus van dit moment. Ik vermoed dat als het toerentalprobleem is opgelost de wagen zomaar probleemloos kon zijn....
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Frank2b dat lijkt mij ook inderdaad. En dat hoop ik ook zeer! Met de juiste hulp en een beetje geluk is deze Lexus voor mijn 18de weer op de weg :)

Ik ben even benieuwd naar de status van je IS200. Al een OBD2-uitlees apparaat aan je auto gehangen? Deze zou minimaal wel een foutcode moeten vinden als het toerenbereik niet verder dan 3500 toeren gaat. Lijkt op een noodloop welke door diverse oorzaken wordt geactiveerd. Gasklephuis al nagekeken? Plakkende vlinderklep aldaar of de servo die van het padje af is, levert ook dergelijke issues op. Dit kan je allemaal zelf doen, dus misschien waard om een zaterdagmiddag even bij de bevriende garagist op de parkeerplaats te ondernemen. OBD2 uitleesapparaatje kost nog geen 10 euro en icm Torque Lite App (Android) heb je dit zo uitgelezen.Ik ben het helemaal eens met Xenon, dat dit in iedergeval een richting van het probleem zal geven.
Spuitbus Carb-reiniger (8 euro), oude tandenborstel en doek, kun je het gasklephuis mee reinigen. Met diezelfde reiniger kun je ook het filter van de VVT reinigen. Eigenlijk allemaal handelingen die je ook gemakkelijk zelf kunt doen. Youtube staat vol met DIY's.

Hopelijk heeft de verkeerde timing van de distributie niet al te veel schade gedaan, een 1GFE is zover ik weet een interferentie motor en zou bij een verkeerde timing voor een innig samenkomen tussen kleppen en zuiger kunnen zorgen.

Een opgepropte katalysator zou ook het probleem kunnen zijn. Als het lukt deze vanaf de Y-pipe los te koppelen kan dit al evt uitsluiten (kapotte precats zullen de katalysator vullen die je hiermee onderbreekt)
 

AutomotiveLucas

Hoort erbij
18 jul 2020
66
13
8
Ik ben even benieuwd naar de status van je IS200. Al een OBD2-uitlees apparaat aan je auto gehangen? Deze zou minimaal wel een foutcode moeten vinden als het toerenbereik niet verder dan 3500 toeren gaat. Lijkt op een noodloop welke door diverse oorzaken wordt geactiveerd. Gasklephuis al nagekeken? Plakkende vlinderklep aldaar of de servo die van het padje af is, levert ook dergelijke issues op. Dit kan je allemaal zelf doen, dus misschien waard om een zaterdagmiddag even bij de bevriende garagist op de parkeerplaats te ondernemen. OBD2 uitleesapparaatje kost nog geen 10 euro en icm Torque Lite App (Android) heb je dit zo uitgelezen.Ik ben het helemaal eens met Xenon, dat dit in iedergeval een richting van het probleem zal geven.
Spuitbus Carb-reiniger (8 euro), oude tandenborstel en doek, kun je het gasklephuis mee reinigen. Met diezelfde reiniger kun je ook het filter van de VVT reinigen. Eigenlijk allemaal handelingen die je ook gemakkelijk zelf kunt doen. Youtube staat vol met DIY's.

Hopelijk heeft de verkeerde timing van de distributie niet al te veel schade gedaan, een 1GFE is zover ik weet een interferentie motor en zou bij een verkeerde timing voor een innig samenkomen tussen kleppen en zuiger kunnen zorgen.

Een opgepropte katalysator zou ook het probleem kunnen zijn. Als het lukt deze vanaf de Y-pipe los te koppelen kan dit al evt uitsluiten (kapotte precats zullen de katalysator vullen die je hiermee onderbreekt)

Bedankt voor de vraag! De garage heeft codes uitgelezen en kwam op de code "spark plugs misfire" of iets in die richting. Alleen de auto heeft al gloednieuwe bougies. Het is ook misschien wel goed dat we halverwege stil kwamen te staan door die lege tank. Want de verkeerde timing heeft gelukkig geen bekende schade aangebracht. We zijn nu op de conclusie dat alles mechanisch helemaal in orde is. De complete klepregeling is gloednieuw en alle filters zijn in topconditie.

Momenteel is het een kwestie van wachten op een technische opleiding uit Alkmaar om voor een vriendenprijsje naar de ECU te kijken en de computer te vervangen als dat nodig is. Ik hoop dat ik nog gratis een ECU uit een IS200 bij de verkoper kan fixen. Een gratis computer is een gratis computer!

Als na al dat computer gedoe het probleem nog steeds niet is opgelost ga ik even kijken naar de door jou genoemde onderwerpen zoals de gasklephuis en de katalysator. Daarna zou ik het niet meer weten..

De huidige staat van de auto is dat hij perfect loopt maar dat hij 'begrensd' is op 3.400 toeren precies. En als je terug schakelt en de auto forceert om boven in te toeren te komen, komen er allemaal storingen in de dash. De check engine light en TRC etc. Dus door die dingen kan het haast niet anders zijn dan een foutieve ECU. Maar we zullen afwachten en hopen!
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Bedankt voor de vraag! De garage heeft codes uitgelezen en kwam op de code "spark plugs misfire" of iets in die richting. Alleen de auto heeft al gloednieuwe bougies. Het is ook misschien wel goed dat we halverwege stil kwamen te staan door die lege tank. Want de verkeerde timing heeft gelukkig geen bekende schade aangebracht. We zijn nu op de conclusie dat alles mechanisch helemaal in orde is. De complete klepregeling is gloednieuw en alle filters zijn in topconditie.

Momenteel is het een kwestie van wachten op een technische opleiding uit Alkmaar om voor een vriendenprijsje naar de ECU te kijken en de computer te vervangen als dat nodig is. Ik hoop dat ik nog gratis een ECU uit een IS200 bij de verkoper kan fixen. Een gratis computer is een gratis computer!

Als na al dat computer gedoe het probleem nog steeds niet is opgelost ga ik even kijken naar de door jou genoemde onderwerpen zoals de gasklephuis en de katalysator. Daarna zou ik het niet meer weten..

De huidige staat van de auto is dat hij perfect loopt maar dat hij 'begrensd' is op 3.400 toeren precies. En als je terug schakelt en de auto forceert om boven in te toeren te komen, komen er allemaal storingen in de dash. De check engine light en TRC etc. Dus door die dingen kan het haast niet anders zijn dan een foutieve ECU. Maar we zullen afwachten en hopen!

Heb je de bobines al vervangen?

Evt uitwisselen met elkaar en kijken of het probleem naar een andere cilinder verplaatst. Of zijn het alle cilinders?

Ik had ook ooit misfire, dat was bobine