Even voorstellen en vraag over nieuwe banden.

PeterL1964

Nieuw hier
23 jan 2020
4
3
3
AA128066-0A4D-4A0F-99FB-240271496FEA.jpeg
AA128066-0A4D-4A0F-99FB-240271496FEA.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D en Stefan O

PeterL1964

Nieuw hier
23 jan 2020
4
3
3
Goedenavond,

Ik ben Peter, 56 jaar en ik rijd nu bijna 2 jaar in bovenstaande Lexus IS 250, F-sport van 2011. Een geweldige auto! Nu ben ik aan vier nieuwe banden toe en ik twijfel heel erg over het merk. Ik heb nu Michelin Pilot Sport 4 en ik vind deze zeer gehorig, voor 4 mm profiel en achter2,5. Ik heb ooit Dunlop Sportmax gehad en deze werden na slijten vsn profiel steeds gehoriger. Van verschillende kanten wordt mij de Hankook Evo 3 geadviseerd. Graag hoor ik de mening van jullie over de meest ideale band. Groetjes Peter
 
  • Leuk
Waarderingen: United lexus society

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
ik rijd nu bijna 2 jaar in bovenstaande Lexus IS 250, F-sport van 2011.
Mooie kleur! Zo zie je ze helaas te weinig.

Nu ben ik aan vier nieuwe banden toe en ik twijfel heel erg over het merk. Ik heb nu Michelin Pilot Sport 4 en ik vind deze zeer gehorig, voor 4 mm profiel en achter2,5.

Ik heb helemaal geen last van gehorigheid van de Pilot Sport 4 die ik onder mijn MX-5 heb zitten. Als de banden gecupt zijn dan kan dat veel lawaai geven. Wanneer is de auto voor het laatst uitgelijnd? Zijn de schokdempers nog fris?.
 
Laatst bewerkt:

Bert888

Nieuw hier
1 mei 2021
13
0
1
Ik heb mij ook flink ingelezen over bandengeluid en dat is een lastig verhaal.
Veel soorten gaan bij slijtage veel meer geluid maken.

De Michelin Primacy misschien is overwegen.
Of een band met noise cancelling aan de binnenzijde maar of die echt stiller zijn weet ik niet.
Er zijn verschillende merken.


Apollo Aspire XP
Michelin Primacy
Vredestein Ultrac Satin
Michelin Cross Climate

Beste allrounder
Michelin Pilot 4 Sport.

Onderschat Apollo niet.

De Conti is de laatste 5jaar in de testen altijd een zeer stille band terwijl ze vroeger bekend stonden als herrieschoppers!
Destijds hebben ze bij onze VAG-dealer zelfs gratis bij 20 verkochte auto’s de Conti banden vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Bij de Bosch CAR Service waar ik werk zijn ze erg tevreden over Apollo. De Falken Azenis heb ik onder de GS gehad. Was ik ook tevreden over.
Mooie wagen(y) en welkom op het forum.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Diverse bandenleveranciers hebben "noise cancelling" banden in hun aanbod. Als je echter naar de bandenlabels kijkt, dan leveren ze op dat EU label doorgaans niet een aanmerkelijk lagere dB waarde op. Dat is ook niet zo gek: in de EU test wordt het geluid gemeten dat iemand waarneemt als de auto onder standaardcondities voorbij rijdt - het geluid dat je dus buiten de auto hoort. De "noise cancelling" technologie zou echter effect moeten hebben op wat je in de auto hoort - en daar is nog geen standaard meetmethode voor. Het is dus niet eenvoudig om de bandenkeuze mede te laten afhangen van het geluid dat je in de auto hoort - er zijn eenvoudig nog geen cijfers voor. Ik heb de indruk dat er ook nog niet veel van worden verkocht , misschien ook omdat er nog geen cijfers zijn en je dus het marketingverhaal maar moet geloven.

Bij de laatste uitvoering van de Lexus LS worden speciale velgen gebruikt met ingebouwde resonantieruimtes die irritant geluid richting interieur zouden moeten uitfilteren. Het fenomeen heeft dus inmiddels best wel aandacht, maar of het daarmee al zo ver is dat het ook op brede schaal voor een acceptabele prijs kan worden toegepast betwijfel ik.
 

FDD1975

Hoort erbij
17 okt 2018
68
40
18
Ik heb zelf altijd Michelins gereden, vanwege de maatvoering uitgeweken naar Pirelli P Zero’s….

Echt superstil in vergelijking met Michelins
 

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Ik heb zelf altijd Michelins gereden, vanwege de maatvoering uitgeweken naar Pirelli P Zero’s….

Echt superstil in vergelijking met Michelins
Hier ook zeer tevreden met dezelfde pirelli's. Net 4 nieuwe erop laten leggen na bijna 65.000 km. Worden wel ets lawaaieriger op het eind. Maar dat is niet helemaal de schuld van de banden (heb soms een beetje zware rechtervoet)
 

PeterL1964

Nieuw hier
23 jan 2020
4
3
3
Het zijn toch weer 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 4 banden geworden. Echt fluisterstil en trillingsvrij. Ik ben er super tevreden mee.
 

Bert888

Nieuw hier
1 mei 2021
13
0
1
Het zijn toch weer 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 4 banden geworden. Echt fluisterstil en trillingsvrij. Ik ben er super tevreden mee.
Dat zijn zeer goede banden.
Ze slijten wel hard.

Ik heb mij flink ingelezen en ook testen bekeken.
BF Goodrich Advantage
Goodyear effencienegrito performance 2. Ze zijn ook zeer slijtvast en blijven stil.
Yokohama Bleuearth ES-32

Er zijn ook goedkopere stille banden zoals van Sava en Debica
Deze zijn zeer stil en komen goed uit de testen maar gaan bij enige slijtage meer geluid maken.
 
13 jun 2019
177
53
28
Omdat ik net een nieuwe setje heb. Gekozen voor Dunlop Sportmaxx RT2. Zie ook mijn Autoweek review van een paar dagen geleden voor de ervaring en keuze. Ben weer wat kilometers verder. Heel erg stil en en erg lekker in de bochten. Ook geen gewring bij volledige stuuruitslag (wat ik bij de Dunlop 235 17 had). Wel iets meer de aandacht er bij op de rechte weg wat waarschijnlijk komt dor de smallere 225 maat voor en de breede 255 achter. Kun je je iets bij voorstellen. alles heeft zijn prijs. Die breedte wellicht de oorzaak van het iets hogere verbruik ten opzichte van de 235 18 Alpin winterbanden. Tenslotte: ook geen enkele trilling.
 

Bert888

Nieuw hier
1 mei 2021
13
0
1
Deze wordt door de ANWB als zeer stil in de auto beschreven.

Falken Azenis FK510​

Zomerbandentest 2021 - 225/50 R17Y​

 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik had de Falken er ook onder zitten. Prima band. Kwam toen als 2e uit de test, Michelin als nr 1.
De Falken kostte echter minder dan de helft, keuze snel gemaakt.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
173
75
28
Mijn recente ervaringen met banden en hun afrolgeluid, misschien heeft iemand er iets aan. Ik ben er zelf erg kritisch op.
Mijn ES (bandenmaat 235/45x18) werd in januari afgeleverd met Yokohama BluEarth-Winter V905 banden. Zeer stil en comfortabel, ook op snelwegen met ruw wegdek. Het weggedrag heb ik als prima ervaren, ook in regen en sneeuw. Ik ben zeer tevreden over deze banden.
In het voorjaar gewisseld naar de (originele) zomerbanden, de Japanse Dunlop SP Sport Maxx 050. Rijgedrag op droge weg is prima, maar ze zijn t.o.v. de winterbanden erg gehorig. Je merkt vooral op snelwegen elke wisseling van wegdek. Op een ruwe snelweg ervaar ik het afrolgeluid als storend in de verder zeer stille ES, en heb hierover ook geklaagd bij de dealer. In een persbulletin van Dunlop Japan wordt met trots verteld dat deze band door Lexus als standaard is verkozen voor montage op de ES, o.a. vanwege de stille rij-eigenschappen. Nou, dat strookt beslist niet met mijn ervaring. Daarnaast vind ik deze zomerbanden minder goed op het gebied van waterafvoer. Ik ben onlangs bij ca. 70 km/u nog flink geschrokken van een flinke plas water. Als ze enigszins versleten zijn, gaan ze meteen weg. Ik ben blij dat ik aanstonds weer kan wisselen naar de Yokohama winterbanden.