Fietsendrager en fietsen vastzetten aan slot achterklep

Bobusa

Heel actief
12 okt 2008
656
494
63
We hebben vandaag de fietsendrager Hawk getest met de nieuwe elektrische fietsen en dat ging probleemloos. Mijn buurman rade me aan om als extra een spanband via het slot van de achterklep (band loopt dan door de slotlus heen en de klep kan dicht) te gebruiken. Dat heb ik gedaan en voelt zeker aan. Het voorkomt dat de beide fietsen te veel deinen bij drempels. Echter twijfel ik of dat mogelijk een probleem kan geven op de lange duur voor het slot. Tijdens het rijden hoor je een licht nok geluid. Denk zelf dat het wel losloopt maar misschien hebben jullie daar ook ervaring mee en evt. advies.

Bijlagen

• 20240512_173230.jpg
    20240512_173230.jpg
    3,8 MB · Weergaven: 124
Persoonlijk zou ik dat niet doen. Het deinen van de fietsen heb je nu vervangen voor iedere keer een klap op je slot, waar deze niet voor is gemaakt.
Nu zal het allemaal wel loslopen, maar het deinen van de fietsen kan in mijn ogen minder kwaad.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Er van uitgaande dat de fietsdrager degelijk is getest, zal deze het wel een tijd volhouden. Het "zwiepen" van de fietsen mag er angstwekkend uitzien, maar het beperkt waarschijnlijk de krachten die door de fietsen op drager en bevestiging worden uitgeoefend.

Op het moment dat je het allemaal star maakt, wordt mogelijk de belasting van de drager groter en wordt ook de sluiting van de achterklep belast op een wijze die de autoconstructeur niet heeft voorzien.

Vergelijk het met planten in je tuin: die buigen mee met windvlagen en overleven daardoor, als ze volkomen star zouden zijn zouden ze waarschijnlijk sneller bezwijken.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Bedankt heren, ik ga het in overweging nemen.

Bijkomend ook nog dat er krassen op de nieuwe fiets van de vrouw zijn ontstaan door de spanband, gelukkig eruit kunnen poetsen.

Ik laat het zoals de fietsendrager is ontworpen, zonder spanband. Ik zit binnen de kogeldruk van 60 kg en binnen de max draagcapaciteit van de fietsendrager. Dus moet geen probleem zijn.