Fietsendrager

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Abby

Nieuw hier
27 jul 2025
1
0
1
Lexus LBX, fietsdrager op de trekhaak, 2 fietsen erop. Alle veiligheidszaken uitgeschakeld op het scherm. Toch nog steeds bij achteruitrijden rode meldingen “Remmen” en auto gaat steeds automatisch remmen. Wat moet ik instellen om te kunnen achteruitrijden met een fietsdrager op de trekhaak?

Volgens mij de parkeersensoren uitschakelen.
In de IS is dat gewoon een knop op het Dashboard linksonder.
🅿️)))

Bijlagen

• IMG_3594.jpeg
    IMG_3594.jpeg
    7,5 KB · Weergaven: 4
De mijne heeft deze functie ook. (Parking support brake functie) Om dit uit te schakelen moet ik "parking brake support" uitschakelen in het menu van de cockpit.
Overigens werkt die functie bij de mijne met de camera's, deze herkent obstakels, en als het een voetganger of fietser is dan schakelt de "noodrem" al bij een afstand van ca. een meter in. Ik heb er een video van gemaakt, staat hier op het forum: Remmen!

In mijn manual staat het uitgelegd, nu weet je waar je moet zoeken. Helaas weinig LBX rijders op het forum.

Heb dat eens uitgezocht voor iemand met een UX (en fietsendrager).
Daar heet het PKSA en dat kun je uitzetten via het menu met instellingen.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Laatst bewerkt:
Wat Lexus4me zegt; in het menu van het display tussen de tellers, daar kun je het uitzetten. Is hetzelfde als bij de Yaris Cross en de Corolla Cross, ik heb het laatst bij een Corolla Cross uit moeten zetten omdat de fietsdrager erop moest (y)

PXL_20250704_144821978.jpg
PXL_20250704_144830260.jpg

Eerste plaatje: zet botsdetectie uit.
Tweede plaatje: zet de biepjes uit
Kort geleden met fietsdrager weg en telkens bij het achteruit rijden een remingreep.
Niet fijn! Lexus Utrecht gebeld, want in het boek kwam ik er niet goed uit.
Prima geholpen ter plekke in de auto!
Uiteindelijk branden er dan twee oranje lampjes op het dashboard.
Bij opnieuw starten blijven beide instellingen gewoon staan.
Dus klaar met fietsendrager: de boel weer terugzetten.
Dit geldt voor een UX 250h van 2023.

.
PXL_20250704_095327690.jpg

• Leuk
Waarderingen: quattrootje en Lexus4me
Niet dat we er hier wat aan hebben, maar onze 2e auto is een VW Polo (model AW vanaf 2017-) en daar hebben we een originele trekhaak laten monteren van VW. Wel wat duurder dan de goedkoopste optie, maar het voordeel hiervan is naast de uitstekende pasvorm dat deze trekhaak “ingeleerd” kan worden. Zodra we er iets op/aan hangen en de stekker aansluiten, detecteert de auto dat er iets aangesloten is en toont de afbeelding van een aanhanger bij het achteruit rijden en piept dan niet. Zodra we de stekker eruit halen werkt de monitoring weer met piepjes en laat het infotainment scherm de geschatte afstand weer zien.

Heeft Lexus niet zoiets bij originele trekhaken? Zoals onze VW Polo dat heeft?

Niet dat we er hier wat aan hebben, maar onze 2e auto is een VW Polo (model AW vanaf 2017-) en daar hebben we een originele trekhaak laten monteren van VW. Wel wat duurder dan de goedkoopste optie, maar het voordeel hiervan is naast de uitstekende pasvorm dat deze trekhaak “ingeleerd” kan worden. Zodra we er iets op/aan hangen en de stekker aansluiten, detecteert de auto dat er iets aangesloten is en toont de afbeelding van een aanhanger bij het achteruit rijden en piept dan niet. Zodra we de stekker eruit halen werkt de monitoring weer met piepjes en laat het infotainment scherm de geschatte afstand weer zien.

Heeft Lexus niet zoiets bij originele trekhaken? Zoals onze VW Polo dat heeft?
Dat is juist wat ik ook had verwacht, zeker bij Lexus!
Bij de aankoop heb ik een originele Lexus trekhaak laten monteren.
Maar helaas, zo werkt het blijkbaar wel voor een Polo maar niet voor een moderne Lexus UX :rolleyes: