Fluctuatie koelvloeistof(meter)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lacor
  • Startdatum Startdatum
  • Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.009
66
0
Goedenavond,

Even 'peilen' onder de IS-eigenaren. Een paar maanden geleden viel met het dalen van de temperatuur op dat het metertje voor de koelvloeistof een streepje daalde (normaal is net iets kwart voor negen) bij het rijden van snelheden boven de 60 a 70 km/u. Bij constant rijden onder de 60 en stilstaan stijgt het metertje weer naar kwart voor negen.
Bij flink optrekken na constant rijden en hogere snelheden (150 a 160) zakt het metertje nog een fractie. Er is zeg maar direct een motorreactie.
Opwarmen gaat goed. Ik rij vijf minuten de snelweg op. Staat dan op een kwart. Meter stijgt tot tot een een streep onder kwart voor negen. Snelweg af, 50 a 60 en meter stijgt zichtbaar binnen de kilometer naar normaal.

Heel onderzoek bij de dealer, omdat deze ook dachten dat er wat aan de hand was. Bleek uiteindelijk wel de waterpompaansluiting lek. Koelvloeistof stond bij maken afspraak halve centimeter boven min. Gerepareerd.
Meter fluctueerde nog steeds. Teruggebracht. Raar, ze onderzoeken verder. Volgens de dealer is alles in orde, radiateur, sensoren, temperatuuruitstroom in interieur, aanslaan fan, et cetera. Na onderzoek gaf men aan dat het licht fluctueren normaal is. Dat wisten zij pas toen ik hen erop wees. Ze reden in een RX450 en IS250 en deze hebben het ook. Dus zou het voor mijn IS ook horen.

Ik had het niet eerder meegemaakt, echter heb ik de IS nog geen jaar en is dit dus de eerste koudeperiode. En dat soort zaken vallen mij gewoon op.
Omdat men eerst dacht aan een cilinderkoplekkage, ben ik toch wat kritischer/angstiger geworden. Koelvloeistofniveau stond na reparatie iets boven max. Op hun advies bijgehouden en nu maand later halve centimeter eronder. Wat verlies kan geen kwaad zegt men. Of het een normaal verbruik is, is mij (nog) niet bekend.

Op mijn opmerking dat dit soort fluctuatie en dan tot nog lagere temperaturen, meestal de thermostaat aan het kapot gaan is, gaf men aan dat deze in orde is. Ik heb redelijk wat auto's gehad, en geen enkele zakte naar beneden en bleef altijd in het 'midden' staan. Bij -10 tot + 30.
Nu kan het zo zijn dat omdat ik nu een echte en verfijnde auto rij ;), dit wel normaal is omdat deze de werkelijke waarde aangeeft. Mijn vraag aan jullie: ervaren jullie dit ook?

Ter info, voorstellen doe ik nog... IS200 automaat, oktober 2001, 203.000 km, ik ben de 2e eigenaar, complete historie bekend, altijd dealer onderhouden, auto rijdt perfect, bijzonder goede staat, motor loopt als het spreekwoordelijke zonnetje.

Alvast bedankt voor het turen,

Bas

bij mij nooit geweest, wat trager in winter om de normale stand te bereiken
Een kapotte thermostaat die hapert lijkt me mgl, een test voor dit onderdeel is vrij ingewikkeld.

Wat Tri zegt.

Ik heb dan een GS en met hevige kou staat ie soms ietsje onder 'normaal', of duurt het langer, echter fluctueert de tempmeter volstrekt niet.

Ik zou ook geneigd zijn te denken aan de thermostaat.. Soms zie je zoiets als er luchtbel/lek in het systeem zit..maar dat lijkt hier uitgesloten te zijn door de dealer.

Halve cm verlies van koelvloeistof p/m, geen idee of dat normaal is, maar ik heb dat bij mijn auto tot nu toe niet waargenomen. Is het koelsysteem op druk gezet?

Lexus is300 zei:
is normaal denk ik, bij men is 300 komt hij bij koud weer enkel tot kwart voor 9 bij hoger in toeren gaan, bij - 15 is sat normaal denk ik

Dank voor je antwoord. Bij hoger in toeren en jagen op de snelweg, zakt hij mij juist tot een streepje of net iets meer onder kwart voor negen. Bij jou is het dus andersom als ik je goed begrijp.

GPS-10 zei:
Wat Tri zegt.

Ik heb dan een GS en met hevige kou staat ie soms ietsje onder 'normaal', of duurt het langer, echter fluctueert de tempmeter volstrekt niet.

Ik zou ook geneigd zijn te denken aan de thermostaat.. Soms zie je zoiets als er luchtbel/lek in het systeem zit..maar dat lijkt hier uitgesloten te zijn door de dealer.

Halve cm verlies van koelvloeistof p/m, geen idee of dat normaal is, maar ik heb dat bij mijn auto tot nu toe niet waargenomen. Is het koelsysteem op druk gezet?

Dat strook dus met mijn ervaring, geen fluctuatie. Enige wat ze niet hebben gedaan, is onder druk zetten. Ook een onderdrukmeting niet. Maar daar sluit je lekkage mee uit.

En het koelvloeistofverlies is iets wat je denk ik over het algemeen niet opvalt, tenzij je het nauwkeurig gaat bewaken (advies dealer). En bij een beurt wordt dat bijgevuld. Enig verlies is normaal, maar of mijn verlies normaal is, is afwachten.
Wellicht toch een luchtbel? Wie weet. Indien meer geen ervaring met fluctuatie hebben hoor ik het graag. Verhaal dealer lijkt mij tot nu toe wat merkwaardig.

Enige wat ze niet hebben gedaan, is onder druk zetten. Ook een onderdrukmeting niet. Maar daar sluit je lekkage mee uit.
Nee, halve cm klinkt niet echt serieus, maar een meting zou kunnen uitsluiten of je ergens 'abnormaal' verliest (als je toch bezig bent) ;)

Ik zou dus ook in eerste instantie ook denken aan thermostaatfunctie of waterpomp (druk), maar we wachten de reacties af..

Mmm, ik denk dat het niet meer nodig is. Vanochtend door ijzel achterkant uitgebroken. Twee bomen omver gereden en ik weet vrijwel zeker dat de IS total loss wordt verklaard. Gelukkig een goede auto gebleken, vooralsnog niets aan overgehouden. Ik ga op zoek naar een opvolger...

Dankje, verlies valt zwaar :( Ik reed 10 km/u harder dan toegestaan daar. Op dat moment gezien de omstandigheden dus te hard...

Blik interesseert me eigenlijk weinig, tis jammer, maar nog beter dat je zelf niets hebt...

In ieder geval succes met de afwikkeling en waardige opvolger!

JA een achterwielaandrijver is link hoor, ik heb 'm ook al dwars gehad... Gelukkig ruimte zat om me heen zodat het goed af liep. Maar sterkte met het verlies!

Dankjewel. Nog steeds lijkt alles ok, alleen voorin de nek door het naar achteren slaan iets zwak nog. Ik prijs mijzelf dus gelukkig. Was echt een enorme klap.

Uitkijken ga ik zeker doen. Overweeg ook een 300 of Sportcross. Alleen het verbruik ben ik benieuwd naar in de praktijk. Ik zal het forum nog eens doorspitten op voors (die kan ik wel een raden) en tegens. Met de IS200 automaat reed ik 1 op 10 tot 1 op 11 met een overwegend behoudende rijstijl en af en toe de voet naar beneden.
Welk praktijkverbruik kan ik verwachten bij een 300?

de 300 scheelt niet veel van de 200 hoor, Koen hierboven heeft ook een 300 en als ik me niet vergis, lag zijn verbruik ook rond de 1 op 10...

oh en ook niet onbelangrijk... goed om te lezen dat je zelf bijna niks eraan hebt overgehouden...

ik zit rond 1 op 9, veel korte ritten van 15km, de prijzen voor een 300 vallen goed mee, in Belgie rond de 8000 euro voor perfect exemplaar. :X 2 jaar geleden was 10.000 nog de gangbare prijs
kopen? :D

alleen voorin de nek door het naar achteren slaan iets zwak nog.

Blijf hier niet mee rond lopen en bezoek preventief de huisarts. Ingeval je op een later moment toch meer klachten krijgt, kan die eerste melding zeer belangrijk zijn, ook voor verzekering etc. Wiplash wordt vaak onderschat...

Dank voor je bezorgdheid. Ik heb de huisarts twee keer gesproken. In de gaten houden. Ik voel me al beter dan gisteren. Het lijkt op spierpijn / uitgerekte spieren. Geen aanwijzingen voor whiplash gelukkig.

Een 300 lijkt mij erg leuk vanwege het hogere vermogen. Aangezien ik nu de keus heb en het verbruik mee lijkt te vallen, wil ik daar wel voor gaan. Plus de nodige opties (in ieder geval cruise control) die ik erop wil hebben.

Ik ga samen met Lexus Van Dorst Breda op de uitkijk. Voortgang volgt...

De IS 300 verbruikte op langere afstanden een 8 liter en in de winter in de stad korte afstanden 12 liter (automaat)
De baanligging was erbarmelijk in de winter in de zomer perfekt.En de betrouwbaarheid= 100%
De rijstijl was vlotjes,ik wil genieten van een 6 cylinder zijn zingen.

Spierpijn alweer stukken minder. Een wonder bijna... Gesproken met een ex Lexus rijder. De handbak raadt hij sterk af. De cardansas schijnt, ook met modificatie, te zorgen voor een lichte trilling in de auto. Inherent aan het model blijkbaar.
Dus op zoek naar een automaat. Een 300 is erg leuk, maar er zijn er wel weinig :(

De cardansas schijnt, ook met modificatie, te zorgen voor een lichte trilling in de auto.
Daar loopt idd ook een draadje over op 't forum. Het lijkt er niet op dat alle handbakken hier last van hebben..

Je zou dat tijdens een proefrit kunnen vaststellen, aangezien het te reproduceren valt.

Maar goed, je bent weer wat opgeknapt zo te horen. Heeft er wellicht een engeltje meegereden ;)

Succes met je keus!