Gasrespons IS250

brazi

Nieuw hier
27 jan 2013
22
1
3
Wie kan mij vertellen wat er (op een redelijk eenvoudige manier) te verbeteren is aan de gasrespons van de IS250??

Ik stoor mij geweldig aan de stroperige manier waarop mijn auto op toeren komt, en nog meer hoe hij in hoge toeren blijft hangen als je overschakelt. Zelf heb ik het idee dat de helft van het vliegwielgewicht er wel af zou kunnen, maar dat is gelijk zo ingrijpend en niet geheel risicoloos. Aannemende dat ze bij Lexus wel over het geheel hebben nagedacht. Aftermarket zijn er wel lichtgewicht vliegwielen te koop en niet eens verschrikkelijk duur ook, maar als er ergens wat aan getweakt kan worden waardoor de boel wat vlotter reageert wil ik dat graag weten.

Dus...vertel het maar.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Graag gedaan en ben benieuwd naar resultaat; daar moet toch uit te komen zijn..
Maar ja, ik sleutel sinds mijn 14e, ben nu bijna 55 en leer nog elke dag. Sterker nog. Twintig jaar geleden dacht ik dat ik alles wel wist en nu zeg ik: hoe meer motoren ik bouw, hoe meer ik er achter kom wat ik allemaal nog NIET weet.
Dat is ook het mooie van mijn job. Als je alles uit een boek en met behulp van een computersimulatie zou kunnen uitvogelen zou elke boerenlul de ideale (race)motor of het ideale onderstel kunnen bouwen. Kijk eens naar de formule 1 en je snapt dat het niet zo werkt. Of spreek eens van de vele BMW rijders met een gescheurd V8 blok(autos van 3 of 4 jaar oud!!!).
Veel plezier met de 250, want mooi zijn ze zeker.
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
redbaron zei:
Je zou eens contact kunnen opnemen met Kronenburg Motorsport; KMS systemen staan heel goed bekend en wellicht kennen ze ook wel een truukje om dit met je bestaande motormanagementsysteem te verbeteren. Kan ook nog zijn dat dit is ingeprogrammeerd ter bescherming van de versnellingsbak. Bij automaten zijn er zelflerende exemplaren die zich instellen op de rijstijl van de bestuurder.
Als je een tijdje als een ouwe sok rijdt, schakelt zo'n ding zo rap en soepel mogelijk door naar de hoogste versnelling.
Na een dagje hooligan rijstijl schakelt ie dan weer sneller en hoger in de toeren.
Koop anders een IS 300! gaat als een speer en heeft een dynamischer onderstel..
Hoe dan ook: good luck en veel plezier.

Yep, mijn automaat past zich ook aan, aan de rijstijl van de bestuurder.
Het enige nadeel is dat als je even rustig aan het rijden bent en dan plots wil doorduwen, dan moet je het pedaal iets dieper induwen dan wanneer je sportief aan het rijden bent.

Oeps, weer aan het afwijken . . .
 

tonnetje

Actief
26 okt 2012
286
7
0
knopje op power zetten?
ik rij normaal als een ouwe sok
zo nu en dan krijg ik de smaak weer effe te pakken om te gassen
wat me dan opvalt is dat de auto minder snel oppakt en zich lijkt te verslikken/aarzelen
na een paar keer flink door getrokken te hebben word de respons al beter
maar als ik de knop omzet.reageerd hij gelijk al beter
met vr groet een zondagsrijder :p
 

brazi

Nieuw hier
27 jan 2013
22
1
3
Nou, ik ben bij van Dorst geweest voor de recall en mijn opmerkingen.
Mijn klacht over de gasrespons werd met verbazing aangehoord door de baliemedewerker, die vervolgens opperde dat ik dan misschien anders moest leren rijden want deze klacht had hij nog nooit gehoord...
Helaas ben ik van het type dat daar redelijk door van de kook kan raken, dus.. hield ik mij in en trachtte de beste man uit te leggen dat ik al een behoorlijk kilometrage achter mijn kiezen heb met veel verschillende auto's en dat dit toch echt de eerste auto is met dit verschijnsel. En toch ook niet echt de goedkoopste.
Toen de auto in de werkplaats stond ben ik met de monteur gaan praten (die eerst ook het verschijnsel niet kende) hij had met mijn auto gereden en hem was niets opgevallen.
Maar gaandeweg in het gesprek toonde hij meer begrip en trachtte uit te leggen dat Lexus de nadruk wilde leggen op een comfortabel gedrag, niet op sportiviteit. Daarvoor zit er een nogal overbemeten vliegwiel aan de krukas en reageert de motor iets vertraagd op het gaspedaal.
Mijn opmerking dat ik mij daardoor erger en dus geen comfort ondervind snapte hij wel, maar het enige wat hij kon doen was het gaspedaal resetten zodat ik het opnieuw kon inleren. Dus ben ik erg 'hooliganstyle' naar huis gereden. Helpt niks.
De motor is vooral geschikt om een automaatbak aan te drijven en wil je een handbak, dan gewoon eerder je gas loslaten dus.
Ik ben na 25 jaar rijervaring bezig het mijzelf aan te leren.
 

tonnetje

Actief
26 okt 2012
286
7
0
en een goede bandenmaat eronder
geen 16 inch velgjes met te smalle banden
sinds ik de omtrekdiameter verbetert heb richting standaard waarden
schakelt de automatische bak ook een stuk rustiger,vreemd maar waar
dus voor mij is dit ook een betere gasrespons geworden maar dan op een andere manier :winke:
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Laatst bij mij nieuwe bougies erin gegaan en injectoren gereinigd. kon het verschil goed merken en mijn dip is gelukkig al stukke minder maar dat is wel in combinatie met de inlaat buis en filter en uitlaat.

Succes
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Rowi zei:
Laatst bij mij nieuwe bougies erin gegaan en injectoren gereinigd. kon het verschil goed merken en mijn dip is gelukkig al stukke minder maar dat is wel in combinatie met de inlaat buis en filter en uitlaat.

Succes

Hoelang zaten je bougies eral in?
 

brazi

Nieuw hier
27 jan 2013
22
1
3
Het went, en dat zal het dan moeten zijn. Onlangs in de Toyota RAV4 van een vriend gereden en wat denk je???...Precies hetzelfde dus! Het was hem ook al opgevallen en ook hij had vragen aan de garagist gesteld, die verklaarde dat dat te maken had met de afstelling in verband met emissie-eisen. Ach ja, als dat het enige is waar ik mij aan stoor valt het vast mee.

Vorig weekend trouwens op de Autobahn voor het eerst voluit gegaan en hij haalt 250 met gemak, als ik nog wat meer ruimte had gehad was hij nog wel doorgelopen vermoed ik maar ik was niet van plan met die snelheid langs 'gewone' mensen te vliegen.
Snelheid zit er dus z?t in.
 

brazi

Nieuw hier
27 jan 2013
22
1
3
Begrensd?? Nee hoor. Gewoon standaard. 50 in 1, bijna 100 in 2, 150 in 3, ruim 180 in 4, 5 weet ik niet, en makkelijk 250 in 6.
Het olieverbruik is voorbeeldig, 15.000 km tussen het bovenste en het onderste streepje van de peilstok.
Toevallig is hij vanochtend opgehaald door Van Dorst voor een beurt dus heb ik een dagje een IS300h te leen, rijdt wel heel strak hoor! Maar ik weet niet of dat de auto voor mij is.
Voorlopig blijf ik bij de V6. (met aangepast rijgedrag)
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Haha de 300h vind ik trager en hoor dat er meer zeggen en ik vind hem niet zo mooi als de IS250. Binnenin daar integen vind ik hem super mooi. Keurig afgewerkt en hele mooie materialen.
Maare als we dan tog bezig zijn...Die RC, MAN wat een auto, hoop dat er snel un 2de handje te vinden is;)

Gasrespons is bij mij ook nix meer veranderd, gaat een soort van wennen maar un automaat zou ook al un heel ander verschil wezen;)