Geen geluid radio LS 600 h uit 2015

el español

Nieuw hier
6 mrt 2026
4
4
3
Hola a todos, hallo allen, ik ben nieuw op dit forum hier en zou mij graag even willen voorstellen. Ik ben Vicente el Español, voormalig eigenaar van diverse Toyota's Avensis wagon, 1 Toyota Camry hybrid en vanaf 2023 overgestapt op Lexus. Eerst een GS-450 h en sinds kort de trotse eigenaar van een LS 600 h uit 2015. Ik heb dit forum regelmatig bezocht omdat ik het altijd wel fijn vind om de ervaringen van mede Lexus rijders waar te nemen. Ik val maar gelijk met de deur in huis want ik zit met een klein probleem. De radio van mijn LS 600 h geeft sinds kort, na het hebben laten vervangen van de voorste 2 speakers in de deuren en de 2 tweeters in het dashboard geen geluid meer.

Direct na het vervangen van de Mid Tone speakers (slag woofers) in de voor deuren en de tweeters in het dashboard verdween het geluid.
Ook het geluid van de muis, als je een item aanklikt, was niet meer te horen.

De eerste keer dat dit gebeurde deed ik de motor volledig uit en na een half uur kwam alle geluid weer terug.
Een paar dagen later heb ik de originele Mark Levinson tweeters weer aanlaten sluiten en de 2 extra tweeters van het After Market merk (Audison) eveneens laten aansluiten.
Alles deed het en het geluid klonk echt loepzuiver en fantastisch. (Dit had ik overigens ook in mijn GS-450 h uit 2012 gedaan en de installatie speelt tot op de dag van vandaag uitstekend).

Echter na een paar minuten verdween het geluid in mijn LS 600 h uit 2015 en is tot nu toe niet meer terug gekomen. Zoals ik reeds eerder mededeelde komt er helemaal geen geluid meer uit de speakers, ook het geluid van de muis is niet meer te horen.
Het geluid van de voor- en achteruitrij sensoren is op een andere speaker aangesloten en loopt niet via de Mark Levinson versterker en is dus wel te horen.

Wie o wie zou mij uit de brand kunnen helpen of heeft een oplossing voor dit euvel?

Uw positieve reacties, antwoorden en oplossingen zijn allen welkom.

Dank u vriendelijk bij voorbaat, muchas gracias de antemano.

• Leuk
Waarderingen: NielsWK
Gefeliciteerd met je nieuwe auto!

Hier wat dingen om te controleren:

- is de speakerweerstand juist? Even met een multimetertje de weerstand meten.

Het zou kunnen zijn dat de aftermarket speakers de impedantie te laag hebben gemaakt en is de versterker in protect modus gegaan.

Je zou ook nog de accu 10 minuten los kunnen halen en dan weer aansluiten

zoals ook hierboven vermeld zou ik zelf even kijken naar de weerstanden (impedantie) van de nieuwe speakers. Ik vermoed dat die anders zijn dan bij de originele speakers, waardoor je originele versterker er mogelijk moeite mee heeft.

• Leuk
Waarderingen: NielsWK
@NielsWK: Hartelijk dank voor uw reactie en uw felicitaties, ja het is een geweldige auto deze LS 600 h.
On topic: De audio installateur heeft de weerstand van de speakers gemeten en zag dat er wel een klein verschil was, zo heeft de subwoofer volgens zijn zeggen een weerstand van 16 ohm, de nieuwe Audison speakers lieten wel een kleine afwijking zien in weerstand. Inmiddels heeft de audio installateur de originele mid tone woofers in de voordeuren en de tweeters in het dashboard terug geplaatst, maar helaas is er nog steeds geen geluid te horen over de speakers. Uw opmerking aangaande de "protect modus " van de versterker is zeer treffend en adequaat, tot deze zelfde conclusie kwam de audio installateur eveneens. De vraag is echter: hoe hef je deze protect modus op of hoe reset je deze protect modus? De accu pool is er inmiddels wel af geweest maar niet voor 10 minuten, hooguit voor 4 maximaal 5 minuten. Zouden die 10 minuten wellicht echt verschil uitmaken?

@kotje: Dank u voor uw reactie, zoals hierboven betoogd: de nieuwe Audison speakers gaven wel een andere weerstand, maar na het inbouwen deed alles het gewoon goed. Het ging "fout' toen de extra tweeters werden aangesloten, dus de originele Mark Levinson tweeters en de Audison tweeters. Overigens deed alles het perfect en het geluid was subliem, totdat na een paar minuten alles ermee ophield en er geen geluid meer over de speakers kwam. Wellicht inderdaad de beruchte "protect modus" van de versterker. Maar ja...zoals hierboven reeds opgemerkt: Hoe reset je deze protect modus?

@Used Lexus: Ook voor u mijn uiting van dank voor uw reactie. De versterker is in dit geval niet defect, de audio installateur heeft de versterker doorgemeten en alles werkt en het lampje dat de versterker ingeschakeld is brandt eveneens.