Geschikte Caravanspiegels

Speedy007

Nieuw hier
12 feb 2015
1
0
1
Goede avond, ik ben op zoek naar nieuwe caravanspiegels voor een Lexus IS250 van 2011.
Heeft iemand ervaring welk merk/type caravanspiegels op deze auto te gebruiken zijn?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Hangt ook een beetje van de breedte van de caravan zelf af.
Mijn eigen ervaring met opzetspiegels (die je dus aan je eigen zijspiegels bevestigt) zijn niet om over naar huis te schrijven. Behalve dat dit type spiegels eigenlijk al niet meer voldoet bij een caravan vanaf 2.10m breedte, drukt de bevestiging ervan ook veelal tegen het spiegelglas van je eigen buitenspiegel aan, waardoor het originele spiegelbeeld vaak onbruikbaar (of in ieder geval beperkt) wordt. Daarnaast is het spiegelbeeld onder invloed van rijwind vaak onrustig. Kortom: langer dan een eerste heenreis hebben ze er bij mij niet opgezeten... en hebben plaats gemaakt voor een set spatbordspiegels.
Zelf heb ik een aantal jaren met een serieuze sleurhut (breedte 2.50m) achter de IS250 gereden, zie foto. Daarop zijn ook nog net de spatbordspiegels te zien, die ik beslist niet mooi, maar wel altijd erg fijn vond. Bij een caravanbreedte > 2.10m zijn ze eigenlijk de enige optie om ook langs de flank van de caravan te kunnen kijken. Het beeld is rustig en in groothoek. Als de auto achter je caravan niet héél dicht achter je zit, heb je 'm meestal wel in beeld. Toch ook hier een nadeeltje: links kijk je eerder tegen je linker raamstijl aan ipv in de caravanspiegel, dus je moet de spiegel soms even 'opzoeken'. Dat ging bij mij op een gegeven moment onbewust. Verder zitten ze er in no time op en haal je ze er ook zo weer af. Fraai ziet het er niet uit, maar bruikbaar en functioneel zijn ze wel. Nog een ander voordeeltje: passen de spiegels tussen de obstakels door (nauwe tolpoortjes bijvoorbeeld), dan past de caravan er ook tussendoor ;))

IS250-VIP575_resized.jpg
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Of je extra spiegels nodig hebt hangt af van het verstelbereik van de standaardspiegels. De normale spiegelafstelling bij alleen de auto is optimaal als je ze zodanig afstelt dat je zonder je hoofd te draaien uit je ooghoeken net niet de zijkant van je auto in de spiegels kunt zien - een gevaarlijke "dode hoek" heb je dan niet. Op die manier zie je al naast je rijdende auto's voordat een eventueel lampje in de spiegels voor dode hoek herkenning oplicht. Bij veel chauffeurs staan de spiegels verkeerd...

Wanneer je met een aanzienlijk bredere caravan gaat rijden zal mogelijk het verstelbereik van de standaardspiegels ontoereikend zijn. Mocht het verstelbereik wel toereikend zijn, dan kun je extra spiegels achterwege laten. Het is dan handig als de stand van de spiegels in verschillende geheugens verschillend kan worden opgeslagen (voor rijden zonder en met remparachute).
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Of je extra spiegels nodig hebt hangt af van het verstelbereik van de standaardspiegels. De normale spiegelafstelling bij alleen de auto is optimaal als je ze zodanig afstelt dat je zonder je hoofd te draaien uit je ooghoeken net niet de zijkant van je auto in de spiegels kunt zien - een gevaarlijke "dode hoek" heb je dan niet. Op die manier zie je al naast je rijdende auto's voordat een eventueel lampje in de spiegels voor dode hoek herkenning oplicht. Bij veel chauffeurs staan de spiegels verkeerd...

Wanneer je met een aanzienlijk bredere caravan gaat rijden zal mogelijk het verstelbereik van de standaardspiegels ontoereikend zijn. Mocht het verstelbereik wel toereikend zijn, dan kun je extra spiegels achterwege laten. Het is dan handig als de stand van de spiegels in verschillende geheugens verschillend kan worden opgeslagen (voor rijden zonder en met remparachute).
Wat zou het makkelijk zijn als spiegels in en uit kunnen schuiven. Dan heb je pas echt profijt van een "verstel bereik"

Dat je je spiegels het beste kunt afstellen zodat je de motorkap van de auto naast je al uit je ooghoeken ziet, terwijl de achterbumper nog in je spiegel zit, ben ik met je eens, maar staat haaks op de theorie die de rijschool mij destijds heeft aangeleerd. (1/3e deel van je eigen auto in de spiegel is totaal nutteloos, zolang je niet achteruit in een strak gaatje parkeert)

Echter het naar buiten draaien van je spiegels zal bij de bredere caravans niet leiden tot voldoende zicht achter de caravan. Het is natuurlijk leuk om naast je caravan te kunnen kijken, maar we zijn toch echt wettelijk verplicht spiegels te voeren die het mogelijk maken om áchter het getrokken voertuig te kijken. En dit kan alleen als de volledige (opzet)spiegels op de auto bréder zijn dan, in dit geval de caravan.

(De handhaving laat nog wel eens te wensen over)

@Speedy007 ik heb gereden met opzet spiegels die op de auto spiegels vast gezet worden met 2 getande rubber elastieken (hele ouderwetse) ze zijn op zich prima blijven zitten, maar door de vorm van de spiegel kap, kunnen ze de neiging krijgen om een beetje te glijden en los te gaan zitten. (Bij mij zijn ze overigens niet losgegaan op 2 ritten van plm. 230 km) maar Bij gebrek aan overige ervaring zal ik de volgende keer zoals @Xenon zegt ook voor spiegels gaan die op de spatborden bevestigd zitten.

Ik had overigens ook wel last van trillende opzetspiegels, maar ik weet niet of dat afhankelijk is van de plaats waar je ze aan bevestigd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Xenon

zwartesportcross

Nieuw hier
28 nov 2020
19
9
3
Ik rij ook met die opzetspiegels met die rubberen straps als ik de caravan trek. Beeld is inderdaad niet ideaal, maar wij blijven eigenlijk altijd binnen NL, dus hele lange ritten hebben we er niet mee. Voor mij is dat dus voldoende. Het is maar net welke eisen je voor jezelf stelt.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hangt ook een beetje van de breedte van de caravan zelf af.
Mijn eigen ervaring met opzetspiegels (die je dus aan je eigen zijspiegels bevestigt) zijn niet om over naar huis te schrijven. Behalve dat dit type spiegels eigenlijk al niet meer voldoet bij een caravan vanaf 2.10m breedte, drukt de bevestiging ervan ook veelal tegen het spiegelglas van je eigen buitenspiegel aan, waardoor het originele spiegelbeeld vaak onbruikbaar (of in ieder geval beperkt) wordt. Daarnaast is het spiegelbeeld onder invloed van rijwind vaak onrustig. Kortom: langer dan een eerste heenreis hebben ze er bij mij niet opgezeten... en hebben plaats gemaakt voor een set spatbordspiegels.
Zelf heb ik een aantal jaren met een serieuze sleurhut (breedte 2.50m) achter de IS250 gereden, zie foto. Daarop zijn ook nog net de spatbordspiegels te zien, die ik beslist niet mooi, maar wel altijd erg fijn vond. Bij een caravanbreedte > 2.10m zijn ze eigenlijk de enige optie om ook langs de flank van de caravan te kunnen kijken. Het beeld is rustig en in groothoek. Als de auto achter je caravan niet héél dicht achter je zit, heb je 'm meestal wel in beeld. Toch ook hier een nadeeltje: links kijk je eerder tegen je linker raamstijl aan ipv in de caravanspiegel, dus je moet de spiegel soms even 'opzoeken'. Dat ging bij mij op een gegeven moment onbewust. Verder zitten ze er in no time op en haal je ze er ook zo weer af. Fraai ziet het er niet uit, maar bruikbaar en functioneel zijn ze wel. Nog een ander voordeeltje: passen de spiegels tussen de obstakels door (nauwe tolpoortjes bijvoorbeeld), dan past de caravan er ook tussendoor ;))

Bekijk bijlage 178307
@Xenon ik heb nu ook een paar van die mooie spatbord spiegels gescoord, maar ik krijg met geen (voorzichtige) mogelijkheid de bovenste 'klauw' tussen de kier van mijn motorkap en voorschermen.. had jij daar ook moeite mee? ik heb een metalen klauw met een flinke rubber bescherming er omheen, en om de boel schadevrij te houden, zou ik dat graag laten zitten.... maar nu past het niet eens in dat kleine kiertje.. hoe ging dat bij jou?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Zo ziet het kunststof voetje bij mij eruit. Oorspronkelijk zat er een soort binnenband omheen getrokken, maar dat was inderdaad te breed voor de naad in de carrosserie. Daarom had ik er ducttape omheen gedaan (vandaar de plakresten nog daarvan op de foto).
 

Bijlagen

  • 16265185177737510249191043004424.jpg
    16265185177737510249191043004424.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 51

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Zo ziet het kunststof voetje bij mij eruit. Oorspronkelijk zat er een soort binnenband omheen getrokken, maar dat was inderdaad te breed voor de naad in de carrosserie. Daarom had ik er ducttape omheen gedaan (vandaar de plakresten nog daarvan op de foto).
@Xenon thanks!
Grappig, dat was ik ook van plan

Maar ik was desondanks bang dat er toch schade zou komen, maar ik ga er vanuit dat dat bij jou niet het geval was, anders had ik dat wel van je gehoord als echte Lexus liefhebber 😁

K heb n hele mooie tape. Beresterk, plakt ook goed, laat niet los, maar is toch heel makkelijk te verwijderen, zonder dat er plakresten achter blijven, ik ga daar mee aan de slag..

Bedankt voor je tip!
 

Avontuur

Hoort erbij
22 mei 2021
64
48
18
Kijk eens bij Oppi de universele of probeer nog Brunsgaard 4 punt spiegel en dan maat 2 te kopen.
Beiden meer dan uitstekende caravanspiegels !!!