Getril of gedreun bij hogere snelheid

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Goedenavond allen,

Ik maak het in deze categorie aan, omdat ik denk aan de aandrijfassen of differentieel. Het ging een hele poos goed, maar toch heb ik het idee dat er zich wat nieuws voordoet. Schat sinds een paar maanden.
Op winterbanden was het boven 140 op de klok; vanaf zo'n 150 komt er een soort getril aan de achterkant opzetten. Althans denk achter. Nu sinds dit weekend de zomerwielen eronder en twee nieuwe banden achter. Deze banden zijn natuurlijk een stuk harder dan het relatief zachte winterrubber. Nu merk ik het eerder, vanaf 120 een soort constant getril danwel een soort dreunen in de auto. Het dreunen lijkt een beetje alsof er maar 1 raam openstaat en je dan ook dat gedreun krijgt. Maar dan vrij zachtjes.
Aangezien ik het met beide sets heb, denk ik niet aan de wielen. Van de week moeten ze nog een keer nagetrokken worden en dan wil ik de onderkant en aandrijflijn eens bekijken. Misschien is er wel een stuk balanceergewicht van een aandrijfas afgevlogen? Differentieel? Ik weet het niet, maar met wat input van jullie loop ik er eens onderdoor. Misschien ervaring hiermee, waar op te letten, et cetera?

Alvast bedankt,

Lacor
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Vooropgesteld dat ik geen techneut ben...
Ik heb soortgelijk iets, maar bij mij is het een remklauw die het na j?ren trouwe dienst aan het begeven is.
Signalement: trillen bij bepaalde snelheden en bij (forser) remmen.

Remschijf wordt ook beduidend warmer na een langer ritje.

Omdat je aangeeft dat het zich bij de verschillende banden, bij verschillende snelheden voordoet, zou je dat kunnen checken.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dit is lastig in te schatten zo . Ik dacht ook aan ergens speling in aandrijfas, lagers wielas/hub, zoiets...
Soms kun je nog wat opmaken (of uitsluiten) als je hard een bocht neemt L/R, maar met snelheid boven de 120 lijkt dat lastig :grin:
Differentieel voldoende olie? Uitlaatsysteem niet ergens in contact met chassis...
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Wat GPS zegt en Vroem, je hebt een klauw die vastzit... Maar OT... Check ook alle rubbers! Zou ook vliegwiel kunnen zijn??
 

SVS

Hoort erbij
9 okt 2014
29
2
0
Inderdaad een lastige vraag. Kan in een heleboel dingen zitten. Van iets simpels, tot ingewikkelde. Je zou toch de onderkant eens goed moeten bekijken. Ik heb het idee ergens dat het in de uitlijning ligt, maar dan zou je het al merken op lagere snelheid
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dank voor de reacties! Er bleek bij controle en natrekken van wielen dat er aan beide wielen aan de rechterzijde aan de binnenzijde lood miste. Alleen geen verschil bij de testrit. Wat wel weer opviel, is dat het wiel linksachter vrij veel lood nodig heeft. Band en velg zijn gematched. Dat was bij de vorige band ook het geval. Denk wel 50 gram, dus de max. Na een paar ritten begin ik toch te denken dat het misschien die velg is. Of dat door het matchen juist een hoogteverschil is ontstaan, wat goed deze trilling kan verklaren. Vandaag ze gesproken en gezegd dat en dat gaan we bekijken.
Nu had ik het er met collega's over en die vroegen zich af of ook de naaf van de velg mee is gecoat. Dat is het geval, een dunne laag. De coater zei dat dat mooi beschermd en juist geen kwaad kan. Bij montage hadden ze wel moeite met wiel linksvoor er in een keer op te krijgen. Hoewel de coating gelijk is verdeeld, wat als dit nu problemen oplevert, zou dat kunnen? Die dan toch laten opschuren?

Even het rijtje reacties af af :) Ik schiet even terug, vat dat niet verkeerd op. Alle feedback is welkom!

Klauwen betwijfel ik, remmen worden ongeveer twee keer per jaar schoongemaakt (blokken eruit, controle rubbers en vers vet erop). Zeker voorzijde, in verband met blokken die tikken in klauwen. Voorste klauwen zijn half jaar na aankoop gereviseerd (nog mooi ander lang leestopic over :p Gezien het remgedrag, zie ik ook bij paar keer harder remmen dat remschijven iets anders verkleuren, betekent wisselende belasting en geen continue aanlopen. Ze gevoeld, zijn niet overdreven warm. En als een klauw vastzit, dan worden schijven snoeiheet. Om toch uit te sluiten en omdat wielen er af gaan, we lopen het na.

Speling op lagers is lastig (snel) te controleren. Weet nog wel dat in verband met eerdere trillingen speling en afwijking van naven is gecontroleerd. Dat was toen twee jaar geleden 0,000. En er zijn denk 50K kilometers bijgekomen. Aandrijfassen hebben denk ik geen balanceerlood en cardan zit het gelast, maar toch, we gaan alles even nalopen.

Wat uitlijning betreft, is recent nog gedaan en gebeurd twee keer per jaar. Laatste uitlijning, zie ook topic van mvraamsdonkIS300, is gedaan door een pro. Enige wijziging is iets meer negatief camber. Kan me niet voorstellen dat dat dit veroorzaakt. Ook die heeft auto bekeken en verbaasde zich over de soms bijna nieuwstaat van ondersteldelen. Er kraakt of rammelt ook niets aan de onderkant. En dat is ook iets wat ik denk een keer per jaar laat bekijken. En op lagere snelheid en ook wat hoger, denk tot zo'n 110 op de klok, merk ik het niet. Maar ook hier, just2besure, even alles nalopen.

Differentieel schijnt enorm sterk te zijn. Forumlid vroeger hier + monteur, zei dat ook, differentieel geeft zelden problemen. De olie is braaf tijdig vervangen. Vrijdag als ik er ben leeg laten lopen, controle op (veel) gruis en nieuwe olie erin. Is toch nodig.
gs430 almelo, ik begrijp je tussenas opmerking niet. Is toch motor -> cardan -> differentieel. Bedoel je iets binnen in het diff?

Vliegwiel weet ik niet, kan. Trilling komt wel merkbaar van achter, zit vliegwiel teveel voor naar voren en ook teveel er nog tussen. Zou dan ook de versnellingsbak kunnen zijn, maar die staat bekend als bulletproof en is ook onderhouden. Een nieuwe olieverversing staat nog op de planning.

Voor hetzelfde geld zit het um toch in de nieuwe banden, dat hoop ik dan eigenlijk maar. To be continued
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Velgen en banden zijn goed uit te sluiten op slingering/hoogteverschil via rotatietest etc. Als je geen staggered setup hebt dan de velgen naar voren verplaatsen, dat zou het getril moeten 'verplaatsen'. Trillingen van achterzijde voel je meestal in de stoelen, voorkant veelal in het stuur. Dus als linksvoor afwijkingen heeft qua coating, zou je dat vooral in je stuur moeten voelen. Idd even de banden afwachten..
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, dat bedoelde ik met wel/niet staggered setup. Eventueel zou je nog wat kunnen experimenteren met een reservewiel bijvoorbeeld.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dat verplaatsen had ik al als idee. Zelfs met staggered moet dat even kunnen lijkt mij. Linksvoor was als voorbeeld, alle velgen hebben het en kunnen dus dit probleem potentieel veroorzaken. Stuur is trillingsvrij.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dan lijkt de achterzijde het meest verdacht. Als het past (wielen wisselen) dan zou ik dat zeker proberen. Als het idd een velg is, moet je dat merken in het stuur.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Yup, kom duidelijk vanaf 120 opzetten en rond de 140 gaat het weer even weg en bij 150 - 160 lijkt het weer op te komen. Maar de wat hogere snelheden rij ik niet lang constant om dat te kunnen testen. En is het trouwens ook te druk voor. Misschien dat vrijdag niet voldoende tijd is voor wisselen, maar de rest gaan we zeker controleren en hopelijk uitsluiten.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Komt het opzetten bij een bepaald toerental? Er zijn wel wat berichten her en der te vinden over harmonische vibratie, maar vooral gerelateerd aan toerental.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Check het tussen "lager" op de cardanas, misschien moet die uitgeijnd worden. Het kan ook zijn dat je nu de beruchte dreun ondervindt in je aandrijflijn.
Het kan zijn dat de afvering in je dual mass vliegwiel op is. Dan raakt het vloegwiel in onbalans en gaat door de aandrijflijn. Vaak worden de vliegwieldelen vastgelast om het te dreunen te verminderen, maar gaat nooit helemaal weg. Check mijn projecttopic voor een voorbeeld daarvan.
Hoop niet voor je dat dat het is. Succes!
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
@GPS, ik ga eens kijken, dacht het niet. Hogere snelheid = hoger toerental (bij dezelfde versnelling)

@jedi, deze beruchte dreun of vibratie deed zich toch alleen voor bij IS200 met handbak? En afvering op hoop ik niet. Ik heb 'pas' 125.000 erop staan, ook dan?
Als tussenlager uitgelijnd moet worden, bedoel je de behuizing waar de cardanas doorheen loopt. Deze kan in de loop der tijd verschuiven of is het door slijtage?

Ik hou deze wel als worst case scenario's achter de hand...yep, zeker weten... :sneaky:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
LOL@doemscenario's. Gewoon klein beginnen en niet teveel naar ons luisteren, anders ligt straks je hele auto uit elkaar :p

Ik heb 'pas' 125.000 erop staan
Die vibratie kwam ook bij redelijke lage km stand voor. maar wat je zegt, voornamelijk bij IS/Altezza en handbak.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik weet niet hoeveel toeren de motor draait bij opgegeven snelheden waar het gedreun hoorbaar is, maar een kapot vliegwiel lijkt mij onwaarschijnlijk. Een vliegwiel lijkt mij voornamelijk bedoeld om krachten vanuit verschillende vectoren op te vangen (bijvoorbeeld bij stationair draaien en gas-gas-los momenten) en het moment van de loop van de motor te stabiliseren bij onvoldoende belasting/load. Wanneer je optrekt naar 120 en vervolgens 160, is de 'load' op de motor naar mijn idee voldoende om de 'zijden' loop van de 6 cilinder te houden. Daarnaast, heb je nog de versnellingsbak met koppelomvormer die moment/vector-verschillen ook voor een deel opvangt. Onbalans in de cardan of (lager daarvan) lijkt mij waarschijnlijker.