Getril of gedreun bij hogere snelheid

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Goedenavond allen,

Ik maak het in deze categorie aan, omdat ik denk aan de aandrijfassen of differentieel. Het ging een hele poos goed, maar toch heb ik het idee dat er zich wat nieuws voordoet. Schat sinds een paar maanden.
Op winterbanden was het boven 140 op de klok; vanaf zo'n 150 komt er een soort getril aan de achterkant opzetten. Althans denk achter. Nu sinds dit weekend de zomerwielen eronder en twee nieuwe banden achter. Deze banden zijn natuurlijk een stuk harder dan het relatief zachte winterrubber. Nu merk ik het eerder, vanaf 120 een soort constant getril danwel een soort dreunen in de auto. Het dreunen lijkt een beetje alsof er maar 1 raam openstaat en je dan ook dat gedreun krijgt. Maar dan vrij zachtjes.
Aangezien ik het met beide sets heb, denk ik niet aan de wielen. Van de week moeten ze nog een keer nagetrokken worden en dan wil ik de onderkant en aandrijflijn eens bekijken. Misschien is er wel een stuk balanceergewicht van een aandrijfas afgevlogen? Differentieel? Ik weet het niet, maar met wat input van jullie loop ik er eens onderdoor. Misschien ervaring hiermee, waar op te letten, et cetera?

Alvast bedankt,

Lacor
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dankje ThinlaneT, duidelijk verhaal. Inderdaad met een automaat ertussen minder aannamelijk. Ik heb ook liever dat het in een lager zit van de cardan. Ik heb wel eens geluisterd aan de onderzijde en denk heel iets het draaien van de as te horen, maar dat kan ook normaal zijn. Ik heb geen referentie bij mezelf van eerder of een andere auto.
Even uit mijn hoofd. In zijn 5 met de lock erop draai ik bij 100 op de klok iets van 2.300 toeren, bij 110 2.500, geloof bij 120 2.700, 130 rond de 3.000 en 140 dacht 3.300. Al met al kleine verschillen, natuurlijk vanwege de enorme powerrr :)
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Vanmiddag weer bij de Euromatser geweest. Helaas was de planning in een beetje in het honderd gelopen. De monteur heeft snel de onderkant bekeken op speling, kon hij niet vinden. Speling op de cardanis in de lengterichting, ook niet. Differentieel komt nog.
Naaf van de velgen zijn ontdaan van de coating en blinken. Het wiel linksvoor bleek wat onbalans te hebben. Geen hoogteslag visueel waarneembaar bij de nieuwe achterbanden.

Wat nog het meest verbaasde is dat de zuigers in de klauw linksvoor vastzitten. Niet heel erg, maar wiel draaien en het staat meteen stil. Rechts leek goed. Vanwege weinig tijd heeft hij alleen even blokken eruit gehaald, terugdrukken ging redelijk goed, maar bij indrukken kwam andere zuiger niet omhoog. Rest van pinnen en rubbers in prima staat. Twee jaar geleden zijn ze nog voorzien van nieuwe zuigers en rubbers. Toch even op zoek naar nieuwe zuigers?

Het lijkt fractioneel beter, maar kan ook tussen de oren zitten. Was beetje veel file, dus kon niet lekker testen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Rest van pinnen en rubbers in prima staat. Twee jaar geleden zijn ze nog voorzien van nieuwe zuigers en rubbers. Toch even op zoek naar nieuwe zuigers?
Nou wil ik veel geloven...maar al vast na 2 jaar? Dan is er destijds of verkeerd gemonteerd of iets anders loos.... Dat moet je echt wel voelen in je stuur.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ik begrijp het ook niet, maar dat is dan weer een van de redenen waarom ik bij de Lexus dealer ben weggegaan. Waarschijnlijk alleen nieuwe zuigers erin en aan de klauw verder niets gedaan. Ze hadden de remmerij sowieso al verprutst...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat is op zich al knap (en ergerlijk). Met wat deskundigheid (die je mag verwachten) valt er eigenlijk weinig te verprutsen aan onze remmen.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Het is een heeeeel lang verhaal, details in een ander topic. Heb het daarna niet meer aangevuld denk ik. Anywayz, morgen vroeg naar werk, dan even kijken of ik wat langer harder kan rijden en hoe dat voelt.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Weet niet hoe het zit met de automaat bakken, maar het kan natuurlijk gebeuren bij alle autos met dual mass vliegwiel. Ik heb het gehad (auto had 140k km gelopen, dus waarschijnlijk al eerder)
Ja die tussen ophanging cardan-as bedoel ik. Op andere fora in de US las ik iets v met washers te stellen.
Nogmaals, ik hoop niet voor je dat dat het je vliegwiel is, maar gewoon iets kleins. :D
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Even een update: sinds het onder belasting laten balanceren en nieuwe dempers lijkt het het nu goed. Een tripje naar Duitsland zit er niet snel in, misschien maar eens een nachtrit ondernemen om dit te testen :p
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Misschien dat ik er overheen gelzen heb maar is het niet de kruiskoppelingen van de aandrijf as naar je diff ??? Dan moet je kijken of je un goede 2de hands kan vinden ergens. Denk dat nieuw best duur is