'gevaarlijk' zweverig weggedrag na bandenwissel/wind

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Sinds een week of twee/drie heb ik de winterbanden er weer onder liggen. Voorheen heb ik altijd met vier Dunlops Wintersport 3D gereden, beviel goed. Twee banden waren nu toe aan vervanging en ik heb voor de nieuwe banden gekozen voor de Uniroyal MS 77. Deze kwamen goed uit de winterbandentest en iets goedkoper dan de Dunlops.

Maarrr....het weggedrag is echt behoorlijk belabberd de laatste dagen. Zeker met hogere snelheid en een beetje winf (zijwaarts) is de auto gewoonweg gevaarlijk zweverig. Heb een ritje in Duitsland echt aan mijn stuur 'gehangen', dat wil zeggen dat ik constant moest corrigeren, om de auto ook maar een beetje normaal rechtuit te laten rijden. Voelde absoluut niet prettig en heb ik ook niet eerder ervaren.

Enig idee wat de redden hiervan kan zijn? Had ik toch gewoon voor vier dezelfde banden moeten kiezen, voor alle duidelijkheid de Uni's liggen achter en de Dunlops voor. Of is er iets met de uitlijning? Dit is ook alweer een twee jaar niet gebeurd vrees ik...

Of is er sprake van speling ergens? Ik heb dit gevoel met de zomerbanden in ieder geval niet gehad en daar heb ik ook wat vlotte snelweg ritjes meer gereden tot aan de wissel.

Hoor graag jullie reactive/opties.

Bvd!

Pat
 

coolbergen13

Actief
22 jun 2012
177
4
0
speelt een camber hier eigenlijk ook in mee? omdat je banden zoiezo minder contactoppervlak met de weg hebben.
vorig jaar heb ik op dezelfde banden gereden als nu (al was het toen wel kouder, en was mijn is200 nog niet verlaagd) waarbij ik van dit zweverige gedrag zo goed als geen last had. ik weet alleen niet wat de bandenspanning toen was
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
speelt een camber hier eigenlijk ook in mee?
Niet echt, camber/wielvlucht afstelling en banddruk (in relatie tot genoemde problematiek) is zo goed als uitgesloten. Je zou dan echt een zeer extreme waarde moeten hebben om puur op je binnenkant band te rijden. Bij sterk verlagen zou je wel meer problematiek kunnen verwachten met sporing als dat niet wordt gecorrigeerd.

Een smallere band zal in de regel meer stuurgevoel opleveren en wat minder spoorgevoeligheid.
 

jeronimo71

Nieuw hier
22 dec 2013
7
0
1
Ik ben dan geen bandenexpert, maar herken het probleem van het 'zweven' Dit heeft waarschijnlijk met de banden te maken. Ik heb onlangs achter een nieuw setje erop laten leggen, en verhuisde de achterbanden naar voren. Sindsdien moet ik ook merkbaar mijn stuur iets steviger vasthouden, op hogere snelheden...:angel:
maar ik weet al wel waar het aan ligt. Ik heb nu 2 voorbanden met bijna hetzelfde profiel, en van een verschillend merk. ( Dunlop vs Michelins) Dus eerdaags maar even terug naar Profile...
Mijn IS200 is vorige maand bij de garage bekeken qua slijtages aan onderstel en/of schokbrekers maar geen rare dingen gevonden. Anders laat hem even nakijken? Sluit je het uit.
 

mtec

Hoort erbij
9 feb 2012
33
0
6
Heb de auto recent maar eens laten uitlijnen. Achter en voor stond eea niet correct (in noob-taal: achter een band in -, en een band in +). Sindsdien merk ik het wel een stuk minder maar het is er nog wel lichtelijk. Binnenkort moet ie op voor de keuring dus dan laat ik er nog wel even extra naar kijken. Zal jullie op de hoogte houden.