GS430 Ballast of lamp?

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Mensen.....

Even een vraagje... Ik had bij mijn GS430 dat mijn rechterkoplamp uitviel, en moest ik mijn verlichting dus uit zetten, en weer aanzetten voordat hij weer aanging... en dat steeds vaker...
Nou na veel zoeken, zei iedereen, neee dat is de lamp, bekend probleem... oke... ik denk ik wissel eerst mijn lampen... maar het bleef... dus ik nieuwe lampen gehaald... en.... nog steeds... duzzzz ik een nieuwe ballast gehaald... en wat denk je.... nog steeds... ik ben eigenlijk ten einde raad.. meer zit er toch niet tussen??? 12 volt, ballast, lampie...

wie kan mij hiermee helpen... snap er geen k*t meer van...

Alvast bedankt...
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Klinkt alsof er iets niet goed contact maakt, heel kort een onderbreking in de 12 volt kan er voor zorgen dat de lamp niet gaat branden. Bij halogeen is dit geen probleem. Waarschijnlijk gebeurt dit alleen tijdens het rijden, probeer eens te wiebelen met de connectors en de stuurschakelaar om het probleem te simuleren.
Overigens heb je een generatie 3 GS, geen generatie 4
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Kabelbreuk, spreekt voor zich. Maar lijkt mij dat de kans gewoon nihil is.
Slecht contact, kan vanaf de kabelboom naar de lamp(unit) toe, vanuit de lamp naar ballast, van ballast naar lampje.
Zekering, sommige auto's hebben afzonderlijk links/rechts een zekering. Geen idee of dit bij Lexus van toepassing is.

Ik zou zeggen, test gewoon even of er spanning op de lamp komt. Dan kun je daarna naar de aansluitingen kijken of ze wel daadwerkelijk contact maken.
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Meestal tijdens het rijden, maar soms ook bij aanzetten, dat je even wacht, en dan valt hij ook uit... Soms al gelijk bij opstarten, ff aan en uit.... Ik weet dat het een generatie 3 is... Zou iemand hem even kunnen verplaatsen?? Dus eigenlijk gewoon een slecht contact?? Ergens wordt de 12 volt onderbroken? Pfff lastig allemaal... Wordt moeilijk zoeken dit...
 

Martijn

Actief
5 apr 2015
196
11
0
Slecht contact zou best kunnen maar dan gaat het vanzelf weer aan neem ik aan ?
Nu moet je hem met de schakelaar weer aanzetten klink voor mij toch meer als een relay dan een kabelbreuk . Maar alles kan
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
HID's werken op ca 20kv startspanning, dat vrijwel meteen afzakt naar ca 80 tot 90v bedrijfsspanning bij ca 400Hz (de zachte, wegstervende janktoon die je met name hoort vlak na het inschakelen). Een vlekkeloze stroom-/spanningsvoorziening is van cruciaal belang bij HID's. Een HID die net is gestart, vreet flink stroom. Ervan uitgaande dat je lampen en ballasts in orde zijn, heb je geheid last van een overgangsweerstand (lees: vuile of slappe connector / slecht contact / gammele zekering / vuil relais). Zoiets spoor je niet op met een multimeter, omdat dan hooguit wat microampertjes stromen waarop overgangsweestand geen enkele invloed heeft.

Je zou (als je zin en tijd hebt) lampen en ballast kunnen wisselen met de andere zijde en kijken of het probleem meeverhuist. Zo ja, dan hoef je het in je auto niet verder te zoeken.
Zo nee, dan zou ik op zoek gaan naar connectoren aan de probleemzijde. In geval van connectoren met 'lipjes en schoentjes' kan je de lip een lichte twist geven met een fijn tangetje en het schoentje iets 'platter' knijpen, likje vaseline in (!) de connector aanbrengen en dicht klikken...
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
HID's werken op ca 20kv startspanning, dat vrijwel meteen afzakt naar ca 80 tot 90v bedrijfsspanning bij ca 400Hz (de zachte, wegstervende janktoon die je met name hoort vlak na het inschakelen). Een vlekkeloze stroom-/spanningsvoorziening is van cruciaal belang bij HID's. Een HID die net is gestart, vreet flink stroom. Ervan uitgaande dat je lampen en ballasts in orde zijn, heb je geheid last van een overgangsweerstand (lees: vuile of slappe connector / slecht contact / gammele zekering / vuil relais). Zoiets spoor je niet op met een multimeter, omdat dan hooguit wat microampertjes stromen waarop overgangsweestand geen enkele invloed heeft.

Je zou (als je zin en tijd hebt) lampen en ballast kunnen wisselen met de andere zijde en kijken of het probleem meeverhuist. Zo ja, dan hoef je het in je auto niet verder te zoeken.
Zo nee, dan zou ik op zoek gaan naar connectoren aan de probleemzijde. In geval van connectoren met 'lipjes en schoentjes' kan je de lip een lichte twist geven met een fijn tangetje en het schoentje iets 'platter' knijpen, likje vaseline in (!) de connector aanbrengen en dicht klikken...

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen...
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
HID's werken op ca 20kv startspanning, dat vrijwel meteen afzakt naar ca 80 tot 90v bedrijfsspanning bij ca 400Hz (de zachte, wegstervende janktoon die je met name hoort vlak na het inschakelen). Een vlekkeloze stroom-/spanningsvoorziening is van cruciaal belang bij HID's. Een HID die net is gestart, vreet flink stroom. Ervan uitgaande dat je lampen en ballasts in orde zijn, heb je geheid last van een overgangsweerstand (lees: vuile of slappe connector / slecht contact / gammele zekering / vuil relais). Zoiets spoor je niet op met een multimeter, omdat dan hooguit wat microampertjes stromen waarop overgangsweestand geen enkele invloed heeft.

Je zou (als je zin en tijd hebt) lampen en ballast kunnen wisselen met de andere zijde en kijken of het probleem meeverhuist. Zo ja, dan hoef je het in je auto niet verder te zoeken.
Zo nee, dan zou ik op zoek gaan naar connectoren aan de probleemzijde. In geval van connectoren met 'lipjes en schoentjes' kan je de lip een lichte twist geven met een fijn tangetje en het schoentje iets 'platter' knijpen, likje vaseline in (!) de connector aanbrengen en dicht klikken...

Samenvatting: slecht contact šŸ˜‚šŸ‘
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Nou mensen,... bedankt voor alle info!!
Maar even een update.... wat ik er niet bij gezegd had... is dat de "nieuwe" lampen, want eBay waren... waar ik normaal altijd topspullen vandaan haal.. maar wel aftermarket...
De ballast was gelukkig wel OEM, maaaar ik dacht aangezien het nou echt een kermis werdt, ik doe die oude Philips lampen er gewoon weer even in... en wat denk je... geen problemen meer gehad.. alleen toevallig gister even mijn linker lamp. Dus heb nu toch maar gewoon philips lampen gehaald, want aangezien zijn toch ook de lampen op.

Wat wel raar blijft, is dat het met deze lampen begon, en toen ik ze wisselde van kant, ging het probleem niet mee. Dus misschien was die ballast ook wel niet helemaal lekker, want rechts heb ik nou helemaal geen problemen meer..

Hopen dat het met het wisselen naar echte philips lampen, nou opgelost is!

Ik hou jullie op de hoogte!
Alsnog bedankt!
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Ebay!! Ik heb een feedback van 459 op Ebay, ik weet dat er rommel verkocht wordt. Ik heb 80 Euro per lamp betaald voor mijn GS, philips D4S 35 watt <-- excellent.
Als je op straat rijdt herken je meteen de golfjes en Astratjes met "petjesverlichting" (hopelijk schop ik niemand tegen z'n schenen nu) zo blauw mogelijk, liefst met Xenon in de mistlampen. Meestal is er een lamp al kapot. En ze staan altijd verkeerd afgesteld. De kentekenplaatverlichting moet zo goedkoop mogelijk LED zijn, ook hier is er meestal al een van kapot. De (jonge) bestuurders rijden altijd met een arm boven op het stuur en zitten bijna midden in de auto. Ach, ik ben ook jong geweest.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Samenvatting: slecht contact šŸ˜‚šŸ‘

Toch iets te kort door de bocht samengevat, want...

2015-12-29 12_07_51-GS430 Ballast of lamp_ - Lexusforum.png

;)

@Erik: Mooi dat je een 'helder moment' had om de originele lampen er weer even bij te pakken.
Aftermarket is niet per definitie twijfelachtige kwaliteit. Ik heb ook wel eens een Osram (imho samen met het hier minder bekende PIAA veruit de beste fabrikant van ongeacht welke soort lamp dan ook) HID gehad die niet lekker wilde meewerken.

Een HID die niet wil starten of niet lang wil branden, vertoont ook veelal een wat rijkelijk grijs/brons metalige aanslag in het 'bolletje' van de lamp zelf, met als gevolg dat in zo'n lamp de stroom te hoog oploopt en de ballast er de brui aan geeft om zichzelf te beschermen. Maar ook overgangsweerstand op de contacten van lamp zelf kan een rol spelen. Keus genoeg...:cry:
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Ebay!! Ik heb een feedback van 459 op Ebay, ik weet dat er rommel verkocht wordt. Ik heb 80 Euro per lamp betaald voor mijn GS, philips D4S 35 watt <-- excellent.
Als je op straat rijdt herken je meteen de golfjes en Astratjes met "petjesverlichting" (hopelijk schop ik niemand tegen z'n schenen nu) zo blauw mogelijk, liefst met Xenon in de mistlampen. Meestal is er een lamp al kapot. En ze staan altijd verkeerd afgesteld. De kentekenplaatverlichting moet zo goedkoop mogelijk LED zijn, ook hier is er meestal al een van kapot. De (jonge) bestuurders rijden altijd met een arm boven op het stuur en zitten bijna midden in de auto. Ach, ik ben ook jong geweest.

Niet eensch. Ik ben een gebruiker van 12.000k en 10.000k. De gemiddelde led (&#128;15 tot &#128;50 p.stuk) die ik gebruik is gemiddeld duurder dan een setje normale lampen. Het is niet zo blauw mogelijk. 12.000k is lichtblauw.
Ieder zijn of haar ding. Onder de 8.000k (helder/fris) vind ik sowieso te "geel" en zit helemaal geen "luxe" erin. En ik zeg niet dat je dan politie blauw moet nemen om "luxe" hit te stralen.

Wat betreft rommel, heb het al vaker gemeld. Rommel kies je zelf uit d.m.v. de mooiste prijs te nemen.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Toch iets te kort door de bocht samengevat, want...



;)

@Erik: Mooi dat je een 'helder moment' had om de originele lampen er weer even bij te pakken.
Aftermarket is niet per definitie twijfelachtige kwaliteit. Ik heb ook wel eens een Osram (imho samen met het hier minder bekende PIAA veruit de beste fabrikant van ongeacht welke soort lamp dan ook) HID gehad die niet lekker wilde meewerken.

Een HID die niet wil starten of niet lang wil branden, vertoont ook veelal een wat rijkelijk grijs/brons metalige aanslag in het 'bolletje' van de lamp zelf, met als gevolg dat in zo'n lamp de stroom te hoog oploopt en de ballast er de brui aan geeft om zichzelf te beschermen. Maar ook overgangsweerstand op de contacten van lamp zelf kan een rol spelen. Keus genoeg...:cry:

Tuurlijk is het een beetje kort door de bocht, maar ik ging namelijk van uit dat de TS gewoon de onderdelen bij de dealer had gehaald en in dat geval zou de producten gewoon 100% goed/compatible moeten zijn. Dus dan vervallen de mogelijke opties naar een slechte ballast of lampje. Ja en als er dan niet wordt gemeld wat er wordt gebruikt is het moeilijk..

En wat betreft Osram, vaak zie je dat spulletjes worden verkocht als "met Osram chip" of "met Osram technologie" of erger nog "vervanging voor Orsram" ;)
En PIAA is over het algemeen een ultra deluxe merk en bij alles een premium prijskaartje aan hangt. En uiteraard leveren ze ook een degelijke kwaliteit šŸ‘
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Man je moet eens weten hoeveel ik van eBay afhaal, en het meeste is gewoon perfect :D alleen nu ff niet :p Ze blijven het in ieder geval nu wel goed doen... maar heb maar wel ff 2 philips lampen gehaald voor de zekerheid :)
Bedankt iig
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Whahaha die zitten nog steeds mooi in doos :p waarschijnlijk was dus toch de ballast niet helemaal lekker... want heb nu dus met de oude Philips lampen, en de nieuwe ballast nergens meer last van... Heb ik een paar goeie reservelampen :) En die rotzooi van eBay maar gelijk weggegooit :p