GS450H Edition 2012 Ervaring

MrB

Nieuw hier
24 aug 2020
17
14
3
Hallo,
altijd leuk om van anderen te lezen dus dacht nu zelf ook eens schrijven, misschien dat iemand er iets aan heeft.

  • April 2020 mijn gs450h edition 2012 gekocht en in onderhoud bij de Lexus dealer met 142k op de teller, nu 1 (corona)jaar verder 152k op de teller.
  • Recentelijk de apk laten doen, alles prima.
  • Gelijk even de hybride check met certificaat laten uitvoeren, ook weer in de pocket.
  • Goed om te weten dat het hybride certificaat niets voorstelt mits je de dealer aanbevolen onderhoudsbeurt hebt laten uitvoeren. (150k beurt dus in mijn geval).

Hoe is het allemaal verlopen dit jaar:

Lexus service, aardige verkoper, prima gesprekken, had geen inruil.
Levering, goed genoeg, niet bijzonder, had daar iets meer van verwacht van "Lexus", waarom?
  • Niet schoon, als ik beetje rommel en boodschap bonnetjes de oude eigenaar vind, dan is er niet echt iets aan schoonmaken gedaan. Was niet vies, zag er ok uit, maar niet echt moeite ingestoken zeg maar.
  • Vloerkleed bij gaspedaal slijtplekje, bij proefrit/verkoop was het matje zeer tactisch geplaatst zeg maar.... totaal niet boeiend, geen last van, maar gewoon het feit....
  • Navigatie, echt vet oud, zelf niet naar gekeken, maar waarom niet even de meest recente erop zetten, ja snap het betalen , maar ja service......
  • Lekke bandenkit in kofferbak, met dat speciale spul, heeft een houdbaarheidsdatum tot 2015, eigen schuld, maar ja service ....
Ok opgepakt:
  • Deurspeaker trilling, zat gewoon iets los , maar enorm storend met een MLsoundsystem, prima gefixed.
  • Hoofdsteun bestuurder was "vies" geen idee wat voor haarverf de vorige eigenaar had, maar dat kon echt niet. Keurig gereinigd, spik en span niets meer te zien.
  • Had last van piepende remmen, als ik ergens een hekel aan heb is dat het wel, kom je met je bolide aan bij het stoplicht of parkeerplaats en dan een heerlijke harde piep waardoor iedereen gelijk weet dat je er weer bent. Opgelost Mei 2020: redcarpet service, auto opgehaald, remmen gefixed/vervangen, geen probleem meer.
De auto:

Stoelen:

Heerlijke instelbare zetels, zitten prima. Fijn het automatisch naar achteren bewegen v/d stoel voor ruime instap, iets minder prettig bij uitstap voor de achterpassagier (sporadisch dus), die krijgt een stoel tegen zijn been als ik de auto uitzet. Beide voorstoelen verwarm en koelbaar, top! Voorin zit je vorstelijk als bestuurder of bijrijder, echt perfect.

Stuur:
Verwarmbaar, prettig tijdens de koude dagen, verder niets over te melden, alles logisch mbt knoppen en aanwijzers, ruitenwisser, no comments.

Audio:
ML soundsystem, was een voorwaarde, perfect.
DAB ook in de vorige lexus ct200h(nieuw) slecht, valt gewoon weg af en toe (te vaak), gebruik het bijna niet maar is of een DAB of een Lexus issue.
USB muziek prima.

Telefoon:
iphone 11pro, geen enkel probleem, handsfree bellen, muziek streamen, perfect.

Navigatie:
Te oud, gebruik telefoon indien nodig (2 x per jaar onhandig? wintersport en eventuele zomerreis?).

Display:
Heerlijk groot en overzichtelijk, alle info mbt auto prima zichtbaar en in te stellen, splitscreen best handig, muis gebruik, geen probleem mee.

Achterbank:
Zit prima, heerlijk leer, middenconsole met opbergruimte en bekerhouders erg fijn, mooie afwerking van de bekleding.
De ruimte is gemiddeld, heel afhankelijk wie er rijdt en achterin zit.
Als ik met 1m87 rij, en dan iemand met dezelfde lengte erachter, kan het, maar laat niets over, ok maar niet comfi.
Ben je kleiner dan is het prima te doen achterin. Led interieurverlichting heel fijn (voor en achterin super !)

Overige:
Kofferbak niet automatisch open/dicht, jammer (althans bij de mijne).
Kofferbak ruimte, prima voor weekje weg (met 2 tiener kids), maar voor de wintersport wel een dakkoffer nodig.
Zicht door voorruit, prima als je wat lager zit, stoel iets te hoog, wat soms gewoon fijn zit, dan minder zicht, zou de wens hebben dat het raam voor wat hoger is. (RX kopen?).


Rijeigenschappen:
eco/normal/sport/sport+ , echt duidelijk voelbaar verschil in gasresponse/gevoeligheid gaspedaal, auto is veel feller.
Wegligging sport+, verschil dat is er, maar matig voelbaar naar mijn mening. Iets stugger, harder.
Normale modus heerlijk zoefend over de weg, lekker eco/hybride, beter voor het milieu, daar ook weer een bijdrage aan geleverd ....soms ;-) .
Stuurt prima, heel soms merk ik wel eens dat het iets te licht aanvoelt, zou het dan dus zwaarder of stugger(?) willen hebben, maar ook dat is persoonlijk en doet niks af aan het stuurgedrag. Strak door de bochten, easy als door warrrrrme boter. Heerlijk!

Snelheid:
Voelt nog steeds als een wolf in schaapskleding :cool: .
Het zijn toch echt wel de andere auto's waar serieus geld in gaat zitten waarbij je het onderspit delft. Dat of zo'n plastic elektrisch geval (komen wel steeds mooiere bij zoals naar mijn mening; polestar 2 ).
Maar verder laat je menig weggebruiker ook in de "dikke duitsers" achter je (uiteraard de bekende uitzonderingen daargelaten).
Maar hé, als het mij of hen echt om snelheid alleen ging , dan had ik elektrisch moeten kopen, of gokken met extra lotto nummers voor wat Italiaans speelgoed.
De v6 gaat heerlijk los wanneer je maar wilt, kickdown is fantastisch en soms best even handig en leuk bij het stoplicht.
Wat mij wel opvalt is het wisselmoment van klein naar groot tandwiel (iets?) bij flink intrappen, dat gebeurt ergens rond de 80/100 kmpu, daarna is het helemaal miepmiep......
0-100 in 5.9s nog niet gelukt, wel vaak gemeten maar op 6.0s blijven steken, prima hoor, ik doe het er wel mee.

Geluid:
Weinig last van geluid van buiten, behoorlijk stil in vergelijking met alle andere auto's waar ik in zit/zat.
Alleen bij een snelheid hoger dan toegestaan wat meer windgeruis, maar bij mijn auto pas vanaf +/- 160kmpu.
Dus niet relevant te noemen in dagelijks gebruik.

Verbruik:
1/14 is te doen, 1/12.5 is meer de gemiddelde realiteit (combinatie vrouw en mijzelf), 1/10.x is meer wat ze nu slurpt (omdat ik zelf het meest rij :) ).
Volle tank altijd rond de €90,-

Auto staat:
2 plekjes steenslag weggewerkt door vorige eigenaar, of dealer.
Krasje waar ik nog iets aan ga laten doen, verder perfecte staat.
Nieuwe winterbanden bij 150k erop, dus als nieuw, ze moeten er nu nog af, (over een weekje).
Niets om over te klagen voor een 2e hands bolide van bijna 9 jaar.
Geen mankementen, geen extra kosten, perfect als in wat je mag verwachten van een geweldige Lexus GS450H uit 2012.

Nog een paar foto's bijgevoegd.

Gr,
MrB
 

Bijlagen

  • IMG_0111.jpeg
    IMG_0111.jpeg
    685,9 KB · Weergaven: 84
  • IMG_0114.jpg
    IMG_0114.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 79
  • tempImage8vOi2P.png
    tempImage8vOi2P.png
    4,8 MB · Weergaven: 78

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Stoelen:
Fijn het automatisch naar achteren bewegen v/d stoel voor ruime instap, iets minder prettig bij uitstap voor de achterpassagier, die krijgt een stoel tegen zijn been als ik de auto uitzet.
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: bedankt voor het lachen!
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Heel herkenbaar! Om op de 5,9 sec uit te komen moet je wél even de brandstoftank vrijwel leeg rijden, ruitenwisservloeistofreservoir leegpompen en het reservewiel en de krik in de garage achterlaten....
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken en D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Inderdaad heel herkenbaar.

"Navigatie, echt vet oud, zelf niet naar gekeken, maar waarom niet even de meest recente erop zetten, ja snap het betalen , maar ja service......"

Ik heb bij de mijne de navigatie wel laten updaten maar dat is bij deze auto een vervelende klus. Het updatepakket bestaat uit 5 DVD's die je ieder op zijn beurt in de speler moet steken voor de update. Tijdens de update dient de auto "aan" te staan met draaiende motor - die af en toe stopt wanneer de hybride accu vol is en daarna af en toe weer aanslaat. Dat betekende dat de dealer die het uitvoerde de auto netjes binnen had staan met aan iedere uitlaatpijp een afzuigslang. Vervolgens diende de monteur er een DVD in te steken en start het proces. Daar hoef je niet bij te blijven staan, op het display wordt indien nodig gevraagd om de volgende DVD en geeft ook een indicatie hoe lang het updaten nog duurt. In totaal duurde dat bij mij zo ongeveer vijf uur - mogelijk dat dat afhangt hoeveel jaar de vorige editie is. Al die tijd loopt dus de auto af en toe stationair... Waarom het zo lang moet duren is me onduidelijk - je zou toch verwachten dat het enkel overschrijven van de wijzigingen in de kaarten voldoende zou moeten zijn en dat dat toch ook destijds al wel wat sneller kon.

"DAB ook in de vorige lexus ct200h(nieuw) slecht, valt gewoon weg af en toe (te vaak), gebruik het bijna niet maar is of een DAB of een Lexus issue."

Of het een DAB of een Lexus issue is weet ik niet, maar ik heb precies dezelfde slechte ervaring. Inmiddels is er DAB+ en werkt dat mogelijk op zich al beter, maar de extra mogelijkheden daarvan kun je met het oude DAB systeem niet benutten. Als leenauto heb ik inmiddels zowel een ES als een UX-e een dag ter beschikking gehad en daar werkte in beide gevallen de DAB+ radio uitstekend met ook veel meer zenders die goed te ontvangen waren.

"muis gebruik, geen probleem mee."

Problemen met muisgebruik worden hoofdzakelijk ervaren door "autojournalisten" die kennelijk onvoldoende lange tijd hadden om aan het ding te wennen. Wellicht is het voor dat soort vakmensen eenvoudiger om een vette vinger op een aanraakscherm te zetten dan subtiel, gebruik makend van de daartoe speciaal aangebrachte steun voor de palm van je hand, het gewenste commando te geven. Het gebruik van de muis vraagt enige gewenning, maar werkt daarna probleemloos. De tegenwoordig bij Lexus gebruikte oplossing waar je je vinger moet bewegen over een drukgevoelig "muisvlak" bevalt me minder, maar ook dat is waarschijnlijk een kwestie van gewenning.

"Strak door de bochten, easy als door warrrrrme boter. Heerlijk!"

Met welke banden was dat het geval? Op de mijne zitten nog steeds Bridgestone Turanza ER 33 en "strak" zou ik die bepaald niet willen noemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

MrB

Nieuw hier
24 aug 2020
17
14
3
Inderdaad heel herkenbaar.

"Navigatie, echt vet oud, zelf niet naar gekeken, maar waarom niet even de meest recente erop zetten, ja snap het betalen , maar ja service......"

Ik heb bij de mijne de navigatie wel laten updaten maar dat is bij deze auto een vervelende klus. Het updatepakket bestaat uit 5 DVD's die je ieder op zijn beurt in de speler moet steken voor de update. Tijdens de update dient de auto "aan" te staan met draaiende motor - die af en toe stopt wanneer de hybride accu vol is en daarna af en toe weer aanslaat. Dat betekende dat de dealer die het uitvoerde de auto netjes binnen had staan met aan iedere uitlaatpijp een afzuigslang. Vervolgens diende de monteur er een DVD in te steken en start het proces. Daar hoef je niet bij te blijven staan, op het display wordt indien nodig gevraagd om de volgende DVD en geeft ook een indicatie hoe lang het updaten nog duurt. In totaal duurde dat bij mij zo ongeveer vijf uur - mogelijk dat dat afhangt hoeveel jaar de vorige editie is. Al die tijd loopt dus de auto af en toe stationair... Waarom het zo lang moet duren is me onduidelijk - je zou toch verwachten dat het enkel overschrijven van de wijzigingen in de kaarten voldoende zou moeten zijn en dat dat toch ook destijds al wel wat sneller kon.

"DAB ook in de vorige lexus ct200h(nieuw) slecht, valt gewoon weg af en toe (te vaak), gebruik het bijna niet maar is of een DAB of een Lexus issue."

Of het een DAB of een Lexus issue is weet ik niet, maar ik heb precies dezelfde slechte ervaring. Inmiddels is er DAB+ en werkt dat mogelijk op zich al beter, maar de extra mogelijkheden daarvan kun je met het oude DAB systeem niet benutten. Als leenauto heb ik inmiddels zowel een ES als een UX-e een dag ter beschikking gehad en daar werkte in beide gevallen de DAB+ radio uitstekend met ook veel meer zenders die goed te ontvangen waren.

"muis gebruik, geen probleem mee."

Problemen met muisgebruik worden hoofdzakelijk ervaren door "autojournalisten" die kennelijk onvoldoende lange tijd hadden om aan het ding te wennen. Wellicht is het voor dat soort vakmensen eenvoudiger om een vette vinger op een aanraakscherm te zetten dan subtiel, gebruik makend van de daartoe speciaal aangebrachte steun voor de palm van je hand, het gewenste commando te geven. Het gebruik van de muis vraagt enige gewenning, maar werkt daarna probleemloos. De tegenwoordig bij Lexus gebruikte oplossing waar je je vinger moet bewegen over een drukgevoelig "muisvlak" bevalt me minder, maar ook dat is waarschijnlijk een kwestie van gewenning.

"Strak door de bochten, easy als door warrrrrme boter. Heerlijk!"

Met welke banden was dat het geval? Op de mijne zitten nog steeds Bridgestone Turanza ER 33 en "strak" zou ik die bepaald niet willen noemen.
Bridgestone Blizzak lm005 momenteel, die gaan er volgende week dus af.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Bridgestone Blizzak lm005 momenteel, die gaan er volgende week dus af.
Ah, dat verklaart het. Die heb ik ook als winterbanden en die sturen uitstekend en zijn ook in allerlei opzichten erg goed (tractie op sneeuw, weing afrolgeluid, comfortabel) - en aanzienlijk beter dan mijn Bridgestone Turanza ER 33 zomerbanden die een erg "wollige" en spoorvorming gevoelige indruk maken.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Stoelen:
Heerlijke instelbare zetels, zitten prima. Fijn het automatisch naar achteren bewegen v/d stoel voor ruime instap, iets minder prettig bij uitstap voor de achterpassagier (sporadisch dus), die krijgt een stoel tegen zijn been als ik de auto uitzet.
Yep, herkenbaar. Ik heb die instelling maar aangepast naar 'stoel laten staan, maar wel stuur inschuiven'
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Bedankt voor de uitgebreide review! Heel leuk om te lezen!

Goed om te weten dat het hybride certificaat niets voorstelt mits je de dealer aanbevolen onderhoudsbeurt hebt laten uitvoeren. (150k beurt dus in mijn geval).
Wat bedoel je eigenlijk hier mee? Wat heeft dit certificaat met de beurten te maken, afgezien dat ze die check tegelijk met een beurt uitvoeren? Het uitvoeren van het onderhoud bij een dealer maakt voor het resultaat van je health check toch niks uit?
 

MrB

Nieuw hier
24 aug 2020
17
14
3
Bedankt voor de uitgebreide review! Heel leuk om te lezen!


Wat bedoel je eigenlijk hier mee? Wat heeft dit certificaat met de beurten te maken, afgezien dat ze die check tegelijk met een beurt uitvoeren? Het uitvoeren van het onderhoud bij een dealer maakt voor het resultaat van je health check toch niks uit?
Zit nu niet thuis, maar het stond in de kleine lettertjes / voorwaarden, zal het even opzoeken zodra ik weer thuis ben.
Denk dat de gedachte is dat een niet correct onderhouden auto niet goed is voor de batterij, en de garantie dan dus niet geldt, maar ik zal de specifieke voorwaarde erbij zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Hierbij, zoals ik het lees/interpreteer, dus een mooie "slag om de arm" (overigens snap ik best waarom en heb ik er geen probleem mee).
Deze zin:
"Rechten van de verlengde dekking vervallen wanneer het optredende defect gekoppeld is aan het feit dat het onderhoud en inspectiewerk zoals gespecificeerd in het Lexus onderhoudsboek niet volgens voorschriften werden uitgevoerd."

Dit interpreteer ik als:
"Als er werkzaamheden zijn verricht door derden die het defect aan het hybridepakket hebben veroorzaakt valt dit buiten de dekking"
Wat me logisch lijkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

MrB

Nieuw hier
24 aug 2020
17
14
3
Tijd voor update mbt de GS450H 2012.
Inmiddels 178500 op de teller staan.

Paar tripjes Duitsland, 2 wintersport reisjes Franse alpen (2400km per reis), alsook 2x cote d'azure en omgeving (3500km per reis).
Sneeuw, zand, storm, van alles meegemaakt met de Lexus en eerlijk is eerlijk, helemaal niets qua complicaties of additioneel onderhoud.
APK gehad, hybride check, zomerbandjes en 11 jaars beurt. Echt helemaal niets te melden......(ff afkloppen hier nu).

Wat mij wel opviel, ik ben eens wat vaker achterin gaan zitten (iets met een slokje op ofzo) en dan voelt de auto nog ruimer en luxer aan.
Je voelt (uiteraard) veel meer van het gedrag van de auto als je zelf aan het rijden bent, achterin is het ook echt gewoon een fijne limousine.
De V6 klinkt heerlijk rustig op het achterbankje, best genieten zo.

Op 2 weken na alweer 3 jaar in bezit naar volle tevredenheid. De druk vanuit de kinderen is wel toegenomen na de laatste wintersport reis om een RX aan te schaffen voor de ruimte......ook zij worden groter, we gaan het zien, rondsnuffelen kan nooit kwaad en best leuk om weer eens in te verdiepen.

Leuk om te melden zal foto's ook ff uploaden ik kreeg tijdelijk even de es300h mee van de dealer, uit 2022 met 14k op de teller (staat er te koop voor 64k). Leuke bak , president line, echt super allemaal, maar, no offence, kon echt niet tippen aan het rijden met mijn V6. Dat alleen is al een reden voor mij om geen opvolger met 4cillinder te kopen. Maar goed dat is misschien heel persoonlijk, de wagen reed natuurlijk prima. Het verschil was alleen te groot voor mij.
 

Bijlagen

  • IMG_9602.jpeg
    IMG_9602.jpeg
    417,1 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Tja, die V6 wordt een uitstervend ras.
Ik heb na een GS450h nu een IS300h en was toch wel positief verrast door de rijeigenschappen.
Hierna zal het ooit een hoger model moeten worden vertelt mijn rug mij, en dan zou ik toch zomaar kunnen kiezen voor de RX ipv NX.
Nog één keer die V6.... :giggle:
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Wat mij wel opviel, ik ben eens wat vaker achterin gaan zitten (iets met een slokje op ofzo) en dan voelt de auto nog ruimer en luxer aan.
Je voelt (uiteraard) veel meer van het gedrag van de auto als je zelf aan het rijden bent, achterin is het ook echt gewoon een fijne limousine.

Op 2 weken na alweer 3 jaar in bezit naar volle tevredenheid. De druk vanuit de kinderen is wel toegenomen na de laatste wintersport reis om een RX aan te schaffen voor de ruimte......ook zij worden groter, we gaan het zien, rondsnuffelen kan nooit kwaad en best leuk om weer eens in te verdiepen.

Leuk om te melden zal foto's ook ff uploaden ik kreeg tijdelijk even de es300h mee van de dealer, uit 2022 met 14k op de teller (staat er te koop voor 64k). Leuke bak , president line, echt super allemaal, maar, no offence, kon echt niet tippen aan het rijden met mijn V6. Dat alleen is al een reden voor mij om geen opvolger met 4cillinder te kopen. Maar goed dat is misschien heel persoonlijk, de wagen reed natuurlijk prima. Het verschil was alleen te groot voor mij.
Ik herken het verhaal. Achterin zit inderdaad riant. En je hebt de luxe van asbakken - iets wat voorin niet meer aanwezig is :cool:

Ik denk dat de overschakeling naar een GX vrij groot is. De GS en GX hebben een groot aantal onderdelen gemeen, maar ze verschillen duidelijk van karakter. De GS is verfijnder, de GX heeft uiteraard meer utilitaire vaardigheden. Het blijft een luxueauze "bestelwagen". Niet erg, maar duidelijk anders.

De ES, in welke vorm dan ook, is geen GS. Als je een GS gewend bent, zul je er erg aan moeten wennen. Ik heb er eens een mee gehad als vervangende auto en het reed op zich prima. Maar er is aan alle kanten gespaard. Het interieur is netjes, maar ook niet meer dan dat. Bedieningsknoppen voelen meer plasticachtig aan en wekken niet de indruk dat ze eeuwig mee gaan. Ik heb bij diverse gelegenheden een relatief nieuwe vervangauto mee gehad (ES, UX, NX) en wat bij alle auto's opviel is dat men een andere weg is ingeslagen bij de keuze van de interieurinrichting. Niet meer het niveau dat je kende bij de IS, GS, (voorgaande generaties) LS of GX. Best wel goed, maar toch een wat minder dure en solide indruk makend. Tja, vroeger was alles beter :) .
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter en Erik S