Hallo, nieuwe Lexus rijder, Blue-Eyes!

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ik heb de gewoonte dat ik mij zelf altijd direct lid maak van een autoforum, zodra ik een nieuw merk auto aanschaf.
Jullie begrijpen het al, een Lexus is aangeschaft!

Het is een Lexus IS220D, Business edition uit mei 2006, 143.000 km op de teller. De bedoeling is dat deze 2 jaar wordt gereden, tot zo'n 250.000 km. En dan weer iets nieuws. Wie weet een fully loaded IS220D (nav, leer, etc)
Het is een Granite Grey kleurige uitvoering. Met als enige optie, naast business pakket 2006 (wat is dat? 17" LM?) een blue-tooth en een afneembare trekhaak (sleuteltjes niet meegeleverd).

Mijn bedoeling is de wagen iets bij te werken: 18" LM en verlagen. Daarmee is de wagen af in mijn optiek. 19" Twijfel ik over, chiptunig is ook een optie. Xenon wordt ook over nagedacht.
Ik rij eerst de huidige banden op, ga de huidige 17" velgen dan gebruiken voor winterbanden.

Ik kom van een Volvo S60 D5, met echt alles er op en eraan... Dat is wel even wennen. Ik had een audio systeem vergelijkbaar met de ML, DVD NAV, HDD muziek systeem, leer, electrische stoelen, ingebouwde telefoon en noem maar op. Erg, erg veel.
Dan is de standaard Lexus wel wat kaal..... erg kaal.

Maar, de Lexus is veel en veel mooier om te zien! En rijdt ook meer als een rijderswagen. De Volvo zoeft, de Lexus rijdt! De stoelen, tja. Ik ben fan van de Volvo stoelen.
Wat ik wel echt mis is de beroemde Volvo D5 roffel... Als Lexus nu eens de lekkere 5 cylinder van Volvo had ;) En de goede audio. De standaard audio voorziening is niet zo denderend van Lexus.


Ik ben 40 jaar, ICT service manager / projectmanager (volgens functiehuis). Ik woon in Lelystad, voor 6 maand gedetacheerd in Maastricht.
Mijn allergrootste hobby is high-end audio (heb oa Mark Levinson ook voor thuis gehad). Geloof me, je kan goedkoper auto's kopen :D
Ik ben in die hoedanigheid ook admin van een 20.000 - 25.000 leden tellende audio forum (htforum.nl).


Ik ga hier zeker nog wat vragen stellen mbt Xenon, verlagen (veel goede tips gezien, maar geen adressen van dealers). En andere zaken natuurlijk.
Onderstaand wat eerste foto's.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.



Onderstaand 3 images van het verbruik en de kosten, deze zal ik eens per maand posten in dit topic.
Mbt km stand: ik tank altijd op de eerste, dit om de KM stand voor de kosten zuiver te houden (tankstation vlak achter het huis, geen moeite ;) ).


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 
Hey! Een andere Lexusrijder uit Lelystad. Ik woon er ook :) (Zilveren IS250) :hi:

Mooie auto, ziet er goed uit, KMstand valt mee. Jelmer had IS-F wielen te koop staan, mooie 19' helaaas alweer verkocht. Kijk op het forum rond, er zijn genoeg wielen te koop.

Wie weet komen we elkaar eens tegen, zo niet dan op ??n van de meetings.
 
Ik heb werkelijk maar 1 andere Lexus gezien hier in de stad, en dan nog ook een buurman van 10 huizen verderop.

Volgens het forum rijdt hier in ieder geval ook nog een witte IS250 rond.



Ik laat het onderhoud doen door de dealer in Amersfoort. Jij,in Zwolle las ik? Met reden, Zwolle is net wat verder weg.



Die velgen zijn me net wat te duur. Ik rij deze wagen maximaal 2 jaar, via een KM vergoeding constuctie. Hoe meer ik uitgeef aan de wagen, hoe minder mijn marge wordt en ik beter kan leasen.
Helaas is leasen niet zo fijn bij ons bedrijf (max haalbare, meest naar mijn zin is een 411 euro netto kostende Audi A3 2.0TDI, S-line / proline).
Dan liever prive rijden, en zeker in deze mooie Lexus die way out of budget is bij ons bedrijf. Helaas :D
Laat mij maar 19 ct /km declareren.
Mijn Volvo S60 heb ik na anderhalf jaar gemiddeld 248 euro meer inkomen gehad dan met een leasewagen (toen een S40 in de lease voor 525 netto in de maand).
Met de Lexus ga ik daar weer voor. Het verbruik, verzekering is duurder (nu all risk) maar onderhoud hoop ik stiekum op wat minder uitgaven. Een kleine beurt voor de Volvo is al duuder dan een grote beurt van de lexus.
 
Ik heb mijn auto in onderhoud bij Amsterdam, ik werk op Schiphol dus is Amsterdam de logische dealer. Ik wist niet dat Volvo zo duur was met zijn onderhoud.
 
hey, welkom op het forum!!


jij zegt: Wat ik wel echt mis is de beroemde Volvo D5 roffel... Als Lexus nu eens de lekkere 5 cylinder van Volvo :neutral: :neutral: :neutral:

Lexus heeft nog iets beters dan 5 cilinders namelijk 6 :rulez: of meer.. :worship:
niet in diesel maar benzine. Lexus en dieselmotoren moeten nog aan elkaar wennen.
 
Hube zei:
Ik heb mijn auto in onderhoud bij Amsterdam, ik werk op Schiphol dus is Amsterdam de logische dealer. Ik wist niet dat Volvo zo duur was met zijn onderhoud.

Ik had de teller op 300000 km staan, moest voor een kleine beurt, bijna 500. Op 320000 voor de grote beurt van 900 euro. Dit wegens de distributieriem die vervangen moest worden.
Normaal ben ik met een grote beurt ongeveer 600 euro kwijt.


Nathanael zei:
hey, welkom op het forum!!


jij zegt: Wat ik wel echt mis is de beroemde Volvo D5 roffel... Als Lexus nu eens de lekkere 5 cylinder van Volvo :neutral: :neutral: :neutral:

Lexus heeft nog iets beters dan 5 cilinders namelijk 6 :rulez: of meer.. :worship:
niet in diesel maar benzine. Lexus en dieselmotoren moeten nog aan elkaar wennen.

Daar kan ik niets tegen in brengen ;)
 
Alor zei:
Hey welkom :rulez:

Ik heb ook van een "volle" BMW naar een "kale" IS250 Business gegaan, maar nog geen seconde spijt gehad :rulez:

Wel heb ik het een en ander veranderd aan de buitenkant, nu ziet hij er veel sportiever uit.

EDIT; ook rijdt hij nu sportiever.


Ik ga alleen de velgen doen en verlagen. Als je Xenon niet meerekent als optische aanpassing.
Verder niet. Als ik de wagen 4 jaar zou houden werd het wat anders.

Maar de wagen mag ook niet teveel "sjonnie" worden. Ik kom met deze wagen ook bij de klant, moet derhalve "netjes" blijven.
 
Thx, all ;)



Ik zit ook nog wel eens te neuzen op Ebay.

Rear roof spoiler en de F spoiler op de kofferbak deksel (mooi woord :D). Heeft iemand die, en een foto? Ik vind veel foto's, maar allemaal ingezoomd op de spoiler, niet van de gehele wagen.
Iemand hier die een dergeljke spoiler heeft? Via Ebay samen minder dan 200 euro. Dat is als "grap" nog wel te doen.
Maar wel eerst verlagen en grotere velgen, anders lijkt het uberhaupt niet.

Zijn ze demontabel, dus mee te nemen naar een volgende wagen?

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


(foto van clublexus.com)



TO DO list:

- Xenon (adres via Alan, thx)
- Veragen (nog uitzoeken + uitlijnen)
- 18" velgen, misschien 19", dit als de huidige banden (zijn zgan) op zijn, of de winter nadert
- Rear roof spoiler / kofferbak spoiler
 
Het zou zomaar kunnen zijn dat je erg veel spijt krijgt van 19' met de gaten in de weg. Ik ben er weer door eentje gereden (A6) en mijn velg is denk ik (opnieuw) krom. Dit zal met 19' alleen maar erger worden.

Mocht je het wel willen, dan zou ik banden aanraden met velgenbescherming.
 
Zeker met verlagen en 19inch zal misschien erg worden, je zou met een hele goede velg misshcien nog wel het 1 en ander kunnen voorkomen, maar het blijft lastig. Dit is ook 1 van de reden waarom ik toch afzie van 19inch....

Voor het verlagen zou ik toch voor EIbach gaan :)
 
Hube zei:
Het zou zomaar kunnen zijn dat je erg veel spijt krijgt van 19' met de gaten in de weg. Ik ben er weer door eentje gereden (A6) en mijn velg is denk ik (opnieuw) krom. Dit zal met 19' alleen maar erger worden.

Mocht je het wel willen, dan zou ik banden aanraden met velgenbescherming.


Ik neig ook meer naar de 18" , scheelt ook nog eens geld ;)


@Alor: dus geen aanrader. Ik wil er wel eens een in het echt zien. En zeker de rear roof spoiler. Kost ook maar 65 dollar, kan dat dan wel goed zijn :D


@Hube: sinds gisteren zie ik elke dag nu een Lexus IS door de straat rijden, hagelnieuw. Dus nog eentje in de polder ;)
 
Trouwens de 4 cylinder kan je idd niet vergelijken met de D5 roffel van de volvo :), maar goed misshien dat je een keer de V6 mee kan krijgen voor als vervangend vervoer? :)

Maar je kan die kaalheid van de lexus natuurlijk langzaam bij beetje verminderen, maar daar ben je nu eigenlijk al mee bezig :)

Voor een high end audio?r zal het geluidsinstallatie misshcien wel wat tegen vallen ja, maar ik moet zeggen dat ze standaard toch wel een aardig goed installatie hebben, waarom had je eigenlijk niet 1tje met ML genomen?
 
Alan zei:
Trouwens de 4 cylinder kan je idd niet vergelijken met de D5 roffel van de volvo :), maar goed misshien dat je een keer de V6 mee kan krijgen voor als vervangend vervoer? :)

Maar je kan die kaalheid van de lexus natuurlijk langzaam bij beetje verminderen, maar daar ben je nu eigenlijk al mee bezig :)

Voor een high end audio?r zal het geluidsinstallatie misshcien wel wat tegen vallen ja, maar ik moet zeggen dat ze standaard toch wel een aardig goed installatie hebben, waarom had je eigenlijk niet 1tje met ML genomen?


Lexus heeft nu eenmaal alleen maar 4 cylinder diesels ;)

MBt audio: ik financier de wagen dmv mijn KM vergoeding. Ik wil er best geld op toeleggen, ik hoef niet kiet te rijden, maar ik wil wel mijn netto inkomen hoger hebben dan mijn netto inkomen met leasen.
Als ik zou leasen zou ik een fully loaded A3 hebben gekozen, dat kost mij 411 netto (incluis alles) in de maand.
Ik krijg ongeveer 800 euro extra inkomen door prive te rijden, dat maakt een budget van 411 + 800 = 1211 euro in de maand.

Van dat bedrag financieer ik de wagen en onderhoud ik de wagen. Kan prima uit. Met de Volvo had ik ongeveer 248 euro in de maand (gemiddeld over 16 maanden) meer inkomen dan met leasen.

Als de onkosten voor de Lexus niet tegenvallen gaat me dat weer lukken.
De 248 per maand gaat in een pot (onvoorzien en nieuwe aanschaf). Omdat ik binnen de 1200 euro wil blijven, wil ik max. 200 euro lenen in de maand, dus zo'n 10.000 euro. 10.000 plus inruil is nog net geen lexus met ML audio, leer en DVD nav.
Wellicht over twee jaar.
Als ik weer zoveel geld overhou (fingers crossed) kan ik kiezen, weer 10000 euro lenen, plus inruil, plus de "winst" per maand, of het gespaarde geld van de 10.000 lening aftrekken en de wagen inruilen.

Hopen dat over 2 jaar de Lexus met NAV en ML onder de 15000 zijn gedaald ;) Dan gaat het lukken. Ik ga ervan uit dat mijn IS met 240.000 op de teller, dan 6 jaar oud, toch nog wel 5000 op moet brengen (fingers crossed).


Lang verhaal, maar kort gezegt heb ik een max. budget gesteld. Daar ga ik niet overheen.
 
Op zoek op het internet vind ik de mijne, een advertentie foto ;)


lexus005.jpg
 
Op zich een duidelijk verhaal :) Ik heb dan een beetje soortgelijke constructie, maar heb uiteindelijk de benzine uitvoering gekozen, deze kost maandelijks nog een beetje extra tov dieseluitvoering... Maar heb er gelukkig geen spijt van gehad :) haha

En het blijft een hele mooie kleur, zeker om te poetsen :D
 
Ik had ook liever de benzine versie.

Maar ik rij gelukkig nu nog "maar" 50.000 per jaar, dat ga ik niet met een benzine uitvoering ;) . In het verleden zo'n 100000 per jaar.
Als ik uit de detachering ga en een baan dichter dan 40 km neem, dan gaat de 220 weg en vervangen worden door een 250.
Maar ik blijf nog wel wel enkele jaren in de detacharing ;)

p.s. Gisteravond dat filmpje nog gezien (uit z. afrika). Een IS250 met turbo.... GAAF geluid!
 
Ik rij zelf tussen de 35.000 en de 40.000 km/j. T.o.v. een 220d ging het om tientjes werk. Daar komt bovenop dat ik een automaat wil. Daarmee viel de diesel af. Wel nog gekeken naar een leuke diesel in de 3 en 5 serie van BMW, maar die konden mij niet echt bekoren.

Mijn kosten daarentegen zijn zeer hoog. Wanneer ik benzine kosten, afschrijving en onderhoud (inclusief mijn winterbanden en wielen en de schade die ik aan de velgen heb gereden afgelopen jaar) kom ik aan maandelijkse kosten van maar liefst 1.700.- Die ga ik nu even flink verlagen door mijn auto nog even door te rijden.