Hallo, nieuwe Lexus rijder, Blue-Eyes!

Hube,

Precies gewoon oprijden, want met de 50k die ik ook per jaar rij, is het ook niet te doen om in een nieuwe auto te rijden :P hahaha ik wil er wel minimaal 300.000 mee rijden voordat ik deze weg ga doen. liefst nog de 500.000, maar waarschijnlijk zal ik ondertussen dan ook al een andere auto bij hebben :)
 
Afschrijving reken ik niet.

Waarom niet?

Ik financier de wagen met geld vanuit de KM vergoeding, geld dat ik in het geval van leasing niet had.
Zolang de aanschaf + uitgaven =< inkomsten + verkoop is het OK voor mij. En, totale uitgaven moeten < 1200 euro zijn, anders kan ik beter gaan leasen. Daarnaast wil ik met de uitgaven niet boven de 1000 euro komen, dit om een marge van 200 euro te houden voor onvoorzien en extra aflossing (en eventueel extra budget over 2 jaar, of rechtrekken budget indien restwaarde < 5000 euro).

En ja, ik gooi wel geld weg, de wagen schrijft hard af. Maar nogmaals, het is geld wat ik anders uberhaupt niet had. En ja, met een goedkopere wagen zou ik minder afschrijven, meer overhouden.
Tja. Emotie wil ook wat, bovenstaande berekening is al rationeel genoeg :D


Mijn uitgaven voor de Volvo S60 waren ongeveer (incluis lening en aflossing) 900 euro. Dit ook incluis alle onderhoud dat gepleegd is.
Ik verwacht met de Lexus minder aan onderhoud uit te geven, maar meer aan brandstof en verzekering (all risk genomen). Bij normaal onderhoud zullen de uitgaven nagenoeg gelijk zijn.
De kosten zijn in het nadeel van de Lexus, dit door de hogere afschrijving.
 
@ Alan : oprijden dan ga je al snel naar de 500.000km, zolang hoef ik hem ook niet te rijden hoor :P Denk dat ik eens ga kijken of het waard is straks een nieuwe IS out of the box te kopen wanneer het nieuwe model uitkomt. Is wel leuk om ??n van de eerste te zijn :) Mocht de BPM dan nog steeds zo gunstig zijn op hybrides, dan weet ik wat ik wil. Ook lijkt mij de combinatie 2.5 4 cilinder boxer motor met elektro ook een leuk concept om te proberen. Die WRX-en waren vroeger al supersnel :)

@ Blue eyes: Iedereeen die een auto koopt gooit geld weg ;) Maar goed, dat wil niet zeggen dat ik het leuk hoef te vinden :)
 
Is een keuze ;)

Ik zou best met deze wagen door willen rijden. Maar ik heb geen idee hoe het zit mbt onderhoud op lang termijn.
Volvo en Mercedes diesels staan er om bekend zonder problemen de 5 ton aan te raken.

De reden om de Volvo weg te doen was simpel, 3 beurten dit jaar, > 2000 euro. Dan liever 2000 euro elders investeren. Overigens al 300k op de teller, geen krimp!


De reden om na 2 jaar WEL de Lexus weg te doen ipv door te rijden: uitgelegd sommetje werkt (bij normaal onderhoud) en dus een jongere Lexus met NAV en ML audio :D :D
Velgen, etc. kan ik zo meenemen.
En ach, misschien dan weer verliefd op een andere wagen. Ik heb naast de oude Volvo S60 en de IS meer favorieten:
BMW 330/335D, idem voor de 5, en bijna gekocht: A6 3.0 TDI quatro s-line (was bang voor groot onderhoud ALS het misgaat). Idem voor BMW.
 
Hahahah ach ja ik heb opzich geen problemen mee met het oprijden tot 500.000km, tenminste als het niet teveel kost. :D ahhaha dit wil zeggen dat ik dit dan als 2de auto ga gebruiken :P want op een gegeven moment wi lik wel wat groter en sneller :D
 
Vanmiddag de auto gewassen, en de velgen eens goed schoongemaakt.
De auto ziet er erg goed uit, de velgen hebben hier en daar een stoepje geraakt.



Iets anders. Zit er een wiel uitslag begrenzer op de Lexus IS? Als ik maximaal instuur loopt de band aan. Als ik 18" velgen ga plaatsten zal dit erger worden? Ik had dit met de Volvo ook toen ik daar grotere velgen onder zette moest ik wieluitslagbegrenzers laten monteren, de banden liepen aan...
 
Vandaag de eerste beurt.... begon met een kleine beurt, het eindigde richting de 3500 (incluis de grote beurt).

- remmen achter
- waterpomp
- distributiedeksel en toebehoren.....

Ik heb verhaal gehaald bij de verkoper, ik moet voor woensdag reageren, maar ik krijg 100% mijn geld terug.

Denk dat ik dat maar doe. ZIt dan zonder wagen, moet 3 maal per week naar Maastricht.


De wagen staat nu nog bij de dealer, morgenvroeg ophalen. Alleen de kleine beurt is gedaan.


Dus Lexus rijder af..... Ik ben nog wel aan het kijken, maar de prijzen lijken iets gestegen te zijn. Ik wil niet boven de 15000 euro gaan, maar wil toch weinig KM's. Utopisch, bijna ;)

Wellicht maar weer kijken naar een S60, mijn vorige wagen.

BALEN !
 
Ik ben weer in gesprek gegaan, mijn voorkeur is repareren.
En repareren bij een NIET merk dealer is stukken goedkoper, en zeker als we de kosten gaan delen.

Ik ben wel bereid tot iets delen, bij de aanschaf van een andere wagen maak ik ook kosten, links- of rechtsom.....


Volgende week een vrije keuring en dan een prijsopgave. Dan nog met de verkoper daaruit komen. Ik heb daar wel vertrouwen in, nog steeds open mind, goed in gesprek.

Overigens wel twee IS'en gevonden die voldoen aan de wensen.
 
dat is balen, maar laat ons maar weten hoeveel het scheelt bij een niet merkdealer..
 
Alan zei:
dat is balen, maar laat ons maar weten hoeveel het scheelt bij een niet merkdealer..


Ga ik doen ;)


Ik schat de helft.


(ik bedoel, hoop ik :D :D :D)


Samengevat: morgen even een gesprekje met de Lexus monteur. Als hij aangeeft met deze reparatie weer vertrouwen te hebben, dan wil ik wel met de verkopende partij een andere garage zoeken.
Mocht hij aangeven dat ik meer kan verwachten, wordt het mijn geld terug.

p.s. Ik kreeg verse koffie met 3 bon bons. Is dat red carpet threadment :D
 
Haha ach ja het is altijd leuk toch :)

Ik ga ook altijd naar Amersfoort, vind het fijner om daarnaartoe te gaan. Waarschijnlijk ga ik daar morgen middag ook nog even langs. :)
 
Ik vind het kwa ontvangst (verse koffie met 3 toffees, mooie dame, TV, kranten, etc.) geweldig!
Helemaal gelijk!
En de wagen helemaal schoon, zelfs de binnenkant van de velgen is schoongemaakt . . .

Update: het bedrag blijkt te kloppen, echter betreft het niet een kapotte deksel, maar het opnieuw kitten van de distributiedeksel.
Dit is volgens opgave dealer erg veel werk: 1600 excl. (dus 14-16 uur???).

De verkopende partij rekent 45 euro, en 8 uur (vlg. met Toyota Avensis). Ik snap dat de verkoper daarmee in zee gaat, en wellicht geen uurloon kosten heeft.
De waterpomp kost 338, dat zal elders niet veel minder zijn.

Dit soort verschillen geeft wel te denken. Een van beiden heeft gelijk. Maar goed, de verkoper wil dit oplossen, dus bij de andere garage. Hoe dan ook, het lijkt op een oplossing.


De wagen is OK. Ik heb een goed gesprek gehad met de monteur, goed gevoel aan overgehouden. Hij snapte de discussie en gaf aan de wagen via de verkoper te repareren. Daar hoef je geen expliciete Lexus kennis voor te hebben, alleen een goede monteur. Mooi!

Donderdag heen, en afstemming zoeken met de verkoper.
De grote beurt doe ik ook maar direct. Wel balen dat de kleine beurt gisteren toch is gedaan (achteraf niet nodig), maar goed. Dat was gisteren in relatie met de wagen terug geven aan de verkoper een deal.


Wordt dus vervolgt.


p.s. Op de site staat dat een kleien beurt, 135.000 km, 225 kost. Dat zal wel zonder de man uren zijn neem ik aan. Ik had haast, kon de rekening niet zien, deze wordt opgestuurd.
Wat betalen jullie voor een reguliere kleine beurt?
 
Hoi,

Ik ben vanmiddag ook nog even langs geweest :)

De wasstraat die zij daar gebruiken is idd erg goed! :rulez:

Maar die 225 is het totaal bedrag voor een kleine beurt exclusief overige werkzaamheden en materiaal. (incl andere auto)

wat bedoel ik met overige werkzaamheden, stel je voor dat ze constateren dat je remblokken opzijn, deze dien je dan zelf te betalen, maar de filters en olie en controle etc zit al in de 225 euro.

Om eerlijk te zijn zou ik geen grote beurt uitvoeren, want jij hebt net je kleine beurt gehad. Het verschil is minimaal, dus je hebt er eigenlijk niks aan de grote beurt..
 
ok, dus ik krijg een rekening van 225 euro?
En bij een grote beurt een rekening van dik 400 euro?

Als dat zo is, blijf ik voor de beurten bij de Lexus dealer.

Het loopt dus alleen uit de "klauwen" zoals bij het opnieuw kitten van een distributiedeksel.
Btw, iemand ervaring daarmee?



Andere vraag. Je zegt nauwelijks verschil, maar wel 200 euro. Lijkt me dat ze nog wel wat andere zaken doen. Volgens mij olie vervangen? Dat moet toch wel.

Verder dat de achterremklauw even "los" gemaakt moet worden.
En de ruiterwisserbladen vervangen moeten worden.
 
Klopt als er geen bijzonderheden zijn, dan krijg je een rekening van rond de 225 euro.

Grote beurt is rond de 350

Maar het scheelt niet veel, wat ik daarmee bedoel is dat er bv een lucht filter van 50 euro of interieurfilter van 40 euro erbij vervangen kan worden. Daarnaast kan het differentieel olie/remvloeistof/koelvloeistof ook vervangen worden, dus dit zorgt voor extra mateiraal +arbeid. Maar om eerlijk te zijn, hoeven dit niet perse dingen te zijn die gelijk vervangen moeten worden, als jij dat wel gedaan wilt hebben dan zou ik die dingen die voor de grote beurt horen, gaan uitvoeren. :)

Maar voornamelijk zijn het extra controles die uitgevoerd worden, dus daar zit gewoon tijd in wat je ook moet betalen.