Heeft de motor het nu weer koud of 'hoort' dit zo ?

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dag forum vrienden, daar ben ik weer :eyes: en ik heb even een vraag.

Normaliter gebruik ik de auto alleen voor lange afstanden, maar vanmorgen moest ik even om een boodschapje.
Nu begint iedere rit met een koude motor, lange rit of korte rit, dus eigenlijk maakt dat niks uit, Maar vanmorgen viel mij het volgende op:

De auto startte zoals ik gewend ben meteen, ik wacht altijd eventjes met 'schakelen' totdat de toerenteller weer onder de 1000 rpm is gezakt, anders krijgt je bak zo'n klap...
daarna ben ik de garage uit gereden, de oprit af, de straat uit, allemaal rustig aan, tenslotte was de motor nog koud.

aan het einde van de straat; zo'n 600 meter verder op de T-splitsing even gewacht of er in de mist nog ander verkeer opdoemde, maar de weg was leeg, dus ik kon weer zachtjes het gaspedaal indrukken.
en toen schrok ik eventjes.. daar leek de motor t?ch even te haperen :eek::eek::eek: en als ik ergens van schrik is het van een haperende motor die even inhoudt.
vrij snel daarna gaat ie gewoon weer zoals het hoort, maar het is toch schrikken...

Om er zeker van te zijn dat ik me niet vergist had, ben ik een paarhonderd meter verderop even stil gaan staan, om vervolgens weer rustig weg te accelereren. en wederom leek de motor zich even een beetje te verslikken voordat ie er echt voor wilde gaan.

Nu de hamvraag: wie van jullie (met een V6 motor en dus geen hybride) herkent dit, of weet waar hier mogelijk het probleem ligt? (of ervaart men dit als normaal?)

vooralsnog is het echt alleen bij het wegrijden uit stilstand (met koude motor)

Ik ben zeer benieuwd.:eyes:

edit: ik leg een link met de kou, omdat mijn vorige auto dit (alleen op LPG) had wanneer het koud was.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Dag Lexus vrienden,

Precies 1,5 jaar geleden dit topic gestart, inmiddels bijna 20.000 km verder heb ik vandaag zowaar hetzelfde euvel even meegemaakt.

Het was wel een heel andere situatie, vanmorgen nog een rit gemaakt van een goeie 40 km, auto weer in de garage geparkeerd.

Vanmiddag onverwacht de auto nodig, dus weer even uit de garage gehaald. toen ik achter de auto de garage deur dichtdeed, leek er een iets zwaardere brom in de uitlaat te zitten (alsof er een miniscuul lekje in zat) (achteraf denk ik dat het geen lekje was, maar meer een plof dat ie net niet perfect liep.)

ik heb de eerste paar km rustig gereden (60-80 km/h) en ik had het idee dat het even niet lekker liep.
even stoppen op het kruispunt, daarna plankgas oversteken, en ja hoor... pruttel pruttel pruttel brrrrrrr even haperen en dan pas op gang komen.
(zelfde als 1,5 jaar geleden maar nu heel andere weersomstandigheden)

paarhonderd meter verder gestopt, en een paar keer (met inmiddels warme motor) redline revven (sorry was gefrustreerd door dat gehaper)

daarna met een bloedgang over de polderweg geaccelereerd, gestopt en nog een paar keer plankgas 0-160
en het gehaper is niet meer terug geweest. ook op de terugweg naar huis geen slag meer overgeslagen.
gewoon niets aan de hand...

Wat zou dit nou toch kunnen zijn?
er zijn geen foutmeldingen.. het is kortdurend.. pas na 1,5 jaar en 20.000 km weer opnieuw gebeurd..
auto heeft daarvoor niet lang stilgestaan, ik tank standaard E5... naja.. noem maar op.. ik kan zelf niet bedenken wat dat nou is.

jullie ooit zoiets meegemaakt?

maak me verder weinig zorgen hoor, omdat het niet vaak gebeurd, en maar kort is.. maar toch.. blijft vervelend..
Het liefste hoor ik natuurlijk dat iedere motor dat wel eens heeft, en er gewoon bij hoort :p
Dat hoort in elk geval niet. Ik zou ook aan de bougies denken zoals 'usedLexus' al suggereerde. Maar ik ben geen monteur dus wellicht kunnen er ook andere oorzaken zijn die dit tot gevolg hebben.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik leef bij het mantra: ‘a red line a day keeps the mechanic away’
precies!
En ik hoop ook dat het daar bij blijft.
Die redline a day haal ik ook wel hoor ;-)
in principe gewoon rustig rijden, maar aan t einde van de rit (of in ieder geval als hij goed warm is) even doortrappen.

Maar toch begin je even ongerust te voelen als het zich voordoet.
T zou zijn fijn wezen om precies te weten hoe het komt :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Bougies zou kunnen. Ik heb wel eens iets soortgelijks gehad (met een Prius) en dat werd veroorzaakt door een vervuilde gasklep.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Bougies zou kunnen. Ik heb wel eens iets soortgelijks gehad (met een Prius) en dat werd veroorzaakt door een vervuilde gasklep.
bougies waren de 1e keer nog geen 5.000 km en nu nog geen 25.000 maar dat geeft natuurlijk geen garantie :)

alleen dat er dan 1,5 jaar tussen zit kan ik niet verklaren. zelfde geldt voor een evt. vervuilde gasklep, dan zou het toch steeds erger moeten worden?

toch maar weer even afwachten denk ik dan....

Het is alleen een beetje schrikken omdat ik ooit hetzelfde had met een renault (dat was einde verhaal)
gelukkig maar, want met terugwerkende kracht had ik geen dag langer in dat ding willen rijden haha
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Die vervuilde gasklep veroorzaakte eerst een incidentele, kortstondige maar vreemde onregelmatige motorloop en na een paar maanden opeens een langduriger motorontregeling. Ik was bang dat het iets kostbaars met sensoren of de katalysator zou zijn, maar het bleek na het reinigen van het gasklephuis alweer opgelost.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno