Koenardinho zei:
Even verduidelijken: ik zoek een nieuwe wagen ter vervanging van mijn BMW X3 3.0d
Die heeft een uitstoot van 196g en verbruikt (in de realiteit) 7.7 L /100km
Ken het probleem. Kom van een monsterachtige PSA motor 2.7d van 204 pk, 230gr C02 en ga straks naar de kleine Ct200h. Ben nog geen ervaringsdeskundige, maar heb dezelfde afweging gemaakt. Doe minder km dan u, rond de 35.000 / jr. en zeker 30% stadsverkeer.
Ok, de BMW is beter op hogere snelheid, en op de snelweg, dat lijkt me ontegensprekelijk zo. Maar anderzijds... wat is je ?chte gemiddelde snelheid op lange termijn? In mijn geval... 69 km / u max. Heb je daarvoor 163pk nodig? No way.
Voor mij lag het omslagpunt naar Ct op die stadskilometers en de (Belgische) fiscaliteit. Tot 35.000 euro catalogus heb je het laagst mogelijke VAA. Dat is het nadeel van BMW3, voor een goed uitgeruste BMW3 m?t automaat tel je vlot door de 40k neer. En daar gaat je VAA de hoogte in.
Voor een even goed uitgeruste Ct gaan we naar 33k-34k.
En die Ct heeft nog voordelen:
1. rijgedrag
2. total cost of ownership: prijs / fiscaliteit / verbruik (nee, ik ben geen scheurende lease-rijder)
3. royale uitrusting
De CT heeft een paar nadeeltjes:
1. lijn doet me net iets teveel aan de Mazda 3 denken
2. comfort achterin, ruimte tot daaraan toe, maar geen middensteun, geen bekerhouder, geen leeslamp,... dat maakt de prijs/gewicht niet, is echt niet goed bekeken van Lexus
3. kleine tank, maar - shame on me - ik doe nu ook nauwelijks 700 km met 70 liter... ;-)
Kan je daarmee leven, maak de klik en go for it.