Hello diesel, bye bye IS200?

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Ik zit weer eens in een spagaat. Sinds december overgestapt naar een nieuwe werkgever in Amstelveen. Hoewel blij met de job, bezorgt het vervoer er naar toe, OV, mij minder glimlach op mijn gezicht. Daarnaast kost het mij ook nog eens minimaal 3,5 uur per dag. Hoewel ik over een niet helemaal file vrij traject (A7, A10, A9) moet rijden, scheelt dit met wat mazzel zo'n 1,5 uur per dag. Dus de keuze om met de auto te gaan is al snel gemaakt. Met m'n IS200 is de rit elke keer weer een feest, op het bezoekje naar de pomp na. Een krappe 1 op 11 haal ik over een traject van 20 km N-weg en 55 km snelweg. Een overstap naar iets zuinigers lijkt een verstandige. Nu zit ik met de vraag om een klein dieseltje (lees Volkswagen Lupo 3L 1.2 tdi, Audi A2 3l 1.2 tdi, Toyota Yariz d-4d) erbij te nemen, enkel voor woon-werkverkeer, en de IS200 te gebruiken voor ritjes in het weekend en de korte stukjes door de weeks.

Een ander scenario is om afscheid te nemen van de IS200 en te gaan voor een zuinige diesel, bijv. uit de VAG groep. Het zal dan al snel een Station/5deurs worden, gezien alle zooi die we versjouwen met 2 kleine juniors. Ik heb vernomen dat de diesel van Toyota in de Avensis en IS220d niet het meest probleem vrije en gepaste oplossing is voor deze auto's, vandaar het wijken naar een Volkswagen (Passat Variant) of Skoda (Superb Combi of Octavia Combi). Een 2e auto hebben we niet zo zeer nodig, dus dat maakt het niet makkelijker (of juist wel). Echter ik ben bang dat ik de Lexus IS200 erg ga missen (hoewel ik daar maar weinig kilometers mee zal gaan rijden).

Wat zouden jullie doen?
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Ja een keuze tussen gevoel en verstand.
Volgens mij weet je het antwoord al een beetje zo door de regels heen te lezen.
Lexus eruit en een stationwagen ervoor terug.
Ik zou het gewoon doen.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
In jouw situatie zou ik eens een Prius gaan testrijden. Daar zijn er veel van voor leuke prijzen. Dan de berekeningen overnieuw doen en kijken waar je op uit komt. Het omslagpunt hybride vs diesel ligt stukken lager.

En jongens, voor jullie met de macho praat beginnen over hoe een Prius geen echte auto is, een Lupo is dat wel???? :p :)
 
Laatst bewerkt:

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Je rijdt wat Nwegen, en die snelwegen wat je rijdt is alleen de A7 minimal 120 de rest zak je al snel naar de 100 neem ik aan, dan zou ik zeggen, inderdaad een hybrid is het overwegen waard...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Een ander scenario is om afscheid te nemen van de IS200 en te gaan voor een zuinige diesel, bijv. uit de VAG groep. Het zal dan al snel een Station/5deurs worden, gezien alle zooi die we versjouwen met 2 kleine juniors.
Daar heb je zelf je antwoord gegeven
smirk.png


Dus eigenlijk is de vraag welke auto beter aansluit bij je algemene omstandigheden EN ook nog wat rijplezier kan verschaffen. Als Macho beweer ik dat een Prius niet in aanmerking komt. Niet voor het overall gevoel en niet voor rijplezier, het is namelijk een lelijke en dodelijk saaie auto. Jij hebt kinderen, dus je levert al genoeg in en hebt recht op een echte auto met een echte motor!

Passat, stations...etc. Daarmee zit je op de goede weg
thumbsup.png
Misschien loop je qua kosten iets over de Prius heen overall, maar die keus maak je, echter valt ook een kostenpost af. Maar zeg zelf man...jaar in/uit in een levenloze Prius waarin je elkaar verdrietig aankijkt en beseft dat je je mannelijkheid verloren bent...? En van wat je dan bespaart koop je bamboe schoenen?

Macho's gaan voor stations en diesels, geen elektrische frituurpan.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
je kan altijd voor een 320d station gaan, dan heb je wat ruimte icm een redelijk verbruik/kosten en rijplezier zal zeker niet minder om worden enne.... je blijft dan idd een man :p
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Wat een waardeoordelen als advies...... :( In mijn optiek is de Prius geen lelijke auto, we hebben er zelf ??n. Maar ja, als dit de criteria zijn van mannelijkheid, ben ik geen echte man geloof ik. Ik had echt beter onderbouwd advies hier verwacht eigenlijk.......
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Ik ben het met een aantal eens, de verstandigste keuze is de IS eruit als ik het zo lees. Een lastig besluit, dat wel. Als ik een persoonlijke touch eraan mag geven, om het zo misschien makkelijk te maken voor een hybride te gaan; ik vind de Prius ook geen echt lelijke auto. En de paar keer dat ik erin reed, dat was geen vervelende ervaring. Je keuze kan wat sneller richting benzine vallen, dat is een kwestie van een kilometerkostenberekening maken.
Als je het bij diesel houdt: de passat is niet de meest betrouwbare wagen overall, hoewel de diesels daarin wel als betrouwbaar te boek staan. Wat dieselsuggesties: Alfa Romeo 159 (wel minder ruim), betrouwbaarder dan je denk en smoelt goed. Zeer betrouwbaar en superdiesel: Honda Accord Tourer.
In ieder geval, succes!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nou vooruit, laten we het enigszins onderbouwen. Lelijke auto is idd subjectief te noemen, maar dan komen we toch ook wel op rijeigenschappen. Een Prius gaat vooruit, is relatief zuinig en je zit ook droog. Prima voor diegene die daar zeer bewust voor kiest. Noem het merkwaardig, maar autohaters kiezen vaak voor een Prius
tongue.png


En dan deze: "We hebben er 1 voor de deur staan..." Maar wie precies rijdt erin...?


Dus als TS nu al heimwee heeft naar zijn IS (terwijl die nog voor de deur staat), dan hebben we het vooral ook over rijplezier. Dan heeft Alan een meer dan goed punt, net zoals hierboven aangehaald spul van VAG, Alfa :rulez:, Honda of etc.

Wdb wint de Prius niet de Macho factor :p
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Verkopen kan altijd ( nog )

Maar kijk eerst eens naar wat je daadwerkelijk aan belasting en verzekering kwijt bent per maand,
eventueel een andere goedkopere verzekering, dan weet je wat je minimaal kwijt bent aan je Nieuwe Hobby.
De kosten zouden best eens mee kunnen vallen, de auto is immers al betaald en
Hobby's mogen geld kosten :sneaky:
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Dank voor alle reacties. Zoals in jullie reacties al is terug te lezen, zit het tussen het rationele en emotionele. Een diesel in stationvorm lijkt op papier de beste oplossing, hoewel een hybride in vorm van een Prius of Honda Insight in de praktijk dichtbij komt qua verbruik etc (en neem je qua ruimte wat op de koop toe). Ik verwacht dat de IS200 niet veel opbrengt als ik deze inruil (getallen van 1500 tot 2250 heb ik bij diverse handelaren teruggekoppeld gekregen), hoewel er toch ge?nvesteerd moet worden verhoogd dat voor mij de drempel om de IS200 weg te doen. Naast de RWD, 6 cyl, en looks heeft de techniek, betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten van de IS200 de nodige kudos aan het adres van Toyota/Lexus opgeleverd. Een overstap naar een 320d Touring bijvoorbeeld, geeft toch wat meer huivering qua onderhoud en betrouwbaarheid. Ik ga nogmaals eens de cijfers naast elkaar leggen en een poging doen om de fun/macho factor en ruimte te kwantificeren en in de overweging mee te nemen.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Overigens, het budget reikt niet tot de hemel. 12000 exclusief inruil is op dit moment wel een beetje de max. Een Auris TS is waarschijnlijk geen optie.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Skoda Superb ( stationcar ), mooie ondergewaardeerde auto dankzij zijn oost-blok verleden, maar tegenwoordig een hele goede auto met een gunstige prijs,
en ja dan is er nog de Dacia nog betere prijs/kwaliteit verhouding, maar levensgevaarlijk bij botsingen, die wil je niet als je een gezin hebt!

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/s...reviousPage=lr
 
Laatst bewerkt:

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Hoe dan ook heel veel succes met de beslissing.

En kan iemand mij de term frituurpan t.o.v. hybrides uitleggen? Ik vat hem echt niet :) V.w.b. hybride analoog, daar ga ik een ander topicje voor maken om deze zuiver te houden :)
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Zoals het er nu naar uit ziet, blijft de IS200 gewoon lekker voor de deur staan. Nu nog de keuze om deze in te zetten voor woon-werk-verkeer of een heel misschien een goedkoop, licht dieseltje ernaast om daar de toch wel saaie N302 en A7 kilometers mee af te leggen. De IS200 dan voor het weekend en de lange afstanden wanneer we wat meer comfort verlangen. Voornaamste reden is het plezier wat we van de IS200 hebben en dat hij nog niet bepaald afgeschreven is. Iets meer investeren in vorm van een Prius maakt de IS200 tot op zekere hoogte overbodig, op het plezier na. Vanmiddag gaat ie naar alle waarschijnlijkheid de 200k km passeren en ik rij daar graag nog een ton bij. Het gebrek aan ruimte (waar we eigenlijk maar een paar keer per jaar mee geconfronteerd worden) nemen we nog even voor lief. Wanneer de kinderen wat groter zijn is de ruimte meer wenselijk en zullen we na X aantal jaar toch wel de overstap maken. Ik had dan ook graag gezien dat er van een IS300H of GS450H een Sportcross/Touring model gemaakt zou worden.....
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
De IS300h of de GS450h niet dan? Maar goed, beter een elektrische frietpan dan een pan met olie op het gasfornuis ;)